Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 16:24 Der er 51 kommentarer og
2 løsninger

Comp crasher {GF2MX, SB1024}

Min comp har det med at crashe efter ca. 15/30 minutters grafisk/audiotært arbejde...

Jeg har frigjort nogle IRQ´s således at mit lydkort og grafikkort, ikke behøver deles, men hvordan ændrer jeg dette i Win2k ?
- Den har ikke selv opfattet det som en konflikt.

Ellers er der nogle der har andre foreslag ?

/Jan aka MORA
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:29 #1
win2k ordner selv irq.
Det kunne være dit grafikkort der mangler drivere eller stømforsyningen er for lille.
Beskriv dit udstyr lidt mere detaljeret ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:33 #2
Prøv f.eks at hente nye drivere til grafikkortet:
http://www.guru3d.com/download/

Find den nyeste WQL godkendte, jeg tror det er 12.41!
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:35 #3
Har du VIA chipset på dit bundkort kan du hente en 4in1 driver!
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:37 #4
Du kan hente begge drivere her:

http://www.geforce.dk/drivers.htm
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 16:43 #5
Ved ikke om jeg har VIA chipset, er ved at hente \"12.90 beta - W9X - W2K - NT\"

Hvad vil du vide mere om min comp ?

AMD Athlon 1Ghz
Har slået Com2+PNT fra (for at havde flere frie IRQ)
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:45 #6
Strømforsyningens størrelse? Den kan være for lille, skal helst være 300Watt til dit formål!
Avatar billede dynablast Nybegynder
12. august 2001 - 16:46 #7
Hej

Du siger den crasher efter du har arbejdet med den i et stykke tid. Det kan kun være 1 ting. Varme problem. Køb et par case fans og sæt dem i. Så er problemet løst.

/DynaBlast
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:46 #8
Bruger du ikke USB kan den og disables mht. IRQ.

Der er også noget der hedder PNP and PCI settings, der kan du sætte PNP til No!
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 16:54 #9
Jeg bruger ikke USB ligenu, men normalt gør jeg, dog ikke til noget vigtigt, da musen også kan køre PS/2 som den gør nu.

Dynablast: Den crasher ikke efter noget tid, kun hvis jeg bruger ting der bruger lyd og 3d grafik samtidig, så går den ned efter noget tid...

Retaxes: Hvordan finder jeg ud af strømforsyninges størrelse :) ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:57 #10
Åbner siden og ser efter på strømforsyningen, den skal være forsynet med str. angivelse på en mærkat. Det kan være svært at se, vend evt. bunden i vejret på PC og se efter!
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:59 #11
mora> Rent faktisk kan dynablast godt have ret, det er en kraftig CPU du har! Grafikkortet varmer også når der er gang i den!
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 17:00 #12
Men det kan som sagt være PSU er for lille, 250Watt er i underkanten, den skal helst være 300Watt.
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 17:23 #13
Lidt info fra MBProbe.

MOBO: 40.2
CPU: 44.9
AUX1(hvad det så er): 25.1
CPU FAN: 5818 RPM

Tjekker lige strømforsyningen, 5mins.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 17:29 #14
De temperaturer er ikke særlig alarmerende! Helt normal efter min mening!
Avatar billede simperfive Nybegynder
12. august 2001 - 17:39 #15
jeg har lige et spørgsmål !!
hvad er AUX1
og AUX `???
er 54 grader ikke ne dle for en pIII ??

Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 17:39 #16
Det er en 300W strømforsyning, har taget en side af nu, temps nu.
MOBO: 35.8
CPU: 37.9 (Har iøvrigt en \"stor\" blæser) :)
AUX1: 24.3
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 17:42 #17
BTW: Den driver jeg hentede sux, har lagt den anden ind igen, da min comp crashede.
Har VIA chipset.
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 17:43 #18
Smider lige lidt flere points, i håb om et brugbart svar / løsning :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 17:44 #19
simperfive> Snakker man om forstærkere/forforstærkere eller båndoptagere så er det regne for en ekstra indgang, men jeg har aldrig hørt om det i PC sammenhæng, det kunne jeg også godt tænke mig at vide hvad er?

mora> Havde du VIA chipset og fik du installeret drivere!
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 17:46 #20
Så skal du prøve en anden version, de nyeste er nok betaversioner, prøv evt. med en 4in1 4.29.
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 17:47 #21
retaxes Er lige væk lidt, lægger via driveren ind bagefter
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 17:49 #22
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 17:50 #23
Har du Service Pack 2 installeret, ellers hent den under Start/Update!
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 18:01 #24
Er ved at lægge sp2 ind, lægger http://www.tschernatsch.de/Files/VIA/4in1/  ind bagefter :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 18:09 #25
Oki
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 19:17 #26
Hentede denne fra geforce.dk/drivers
4in1-432 Final NEW

Men nu crasher den endnu før :)
Allerede ved CS menuen :(

sp2 er lagt ind nu
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 19:21 #27
Prøv at lægge 4.29 ind i stedet!

Kan du afinstallere den anden 4.32?
Avatar billede makse Nybegynder
12. august 2001 - 19:23 #28
Mora > Hvad hedder dit bundkort?
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 19:28 #29
Makse> Mainboard, CT-7AJA0 (Chaintech) www.chaintech.com.tw
Retaxes> Hvilken fil skal jeg hente, der er jo 3 ?
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 19:29 #30
Retaxes> Tror ikke jeg kan afinstallere, men den overskriver vel bare ?
Avatar billede makse Nybegynder
12. august 2001 - 19:33 #31
Hvilken bios version kører du med?
Den nyeste bios ordner VIA ATA100 problemet.
Kig på http://www.chaintech.dk/BIOS/Models/7AJA.HTM
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 19:42 #32
Hmm, tror nu ikke det er mit bundkort det er galt med.
Har jo ikke problemer med USB, POST, ATA eller DVD ?

Men det kan da ikke passe, man ikke selv kan definere IRQ´s i Win2k ?
Den lader flere enheder dele, når der er mange fri ?
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 19:44 #33
Har lige lagt 4.29 ind, booter
Avatar billede makse Nybegynder
12. august 2001 - 19:53 #34
Mora > Har du prøvet at deaktivere dit lydkort i Systemegenskaber?
W2K kører med \"Software IRQ\" som fungerer fortrinligt, i de fleste tilfælde.
Det er altså helt normalt, at den bruger samme IRQ til flere enheder.
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 20:27 #35
makse>Har lige prøvet, jep, det virker fint :)
Slog USB+Lyd fra, så jeg kun havde gf2mx og netkort på samme IRQ ...
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 20:36 #36
Det var da godt at makse kunne hjælpe dig det sidste stykke vej!
Avatar billede makse Nybegynder
12. august 2001 - 20:37 #37
Har dit bundkort ikke Onboard lyd? Bruger du det, eller er det et ekstra lydkort du bruger?

Hvis du bruger et ekstra lydkort, har du så husket at slå onboard lydkortet fra?
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 20:42 #38
retaxes: Nu ville jeg egentlig gerne kunne bruge mit SB1024 :)

Det er ikke onboard, SoundBlaster.com ...
Avatar billede makse Nybegynder
12. august 2001 - 20:44 #39
Bruger du de nyeste Liveware drivere?
De kan hentes på http://www.soundblaster.com/liveware/w2k/download.asp

Og har det bundkort ikke også onboard lyd?? (Husk at slå det fra i bios)
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 20:45 #40
Tjekker lige bios
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 20:53 #41
Onchip Audio står til Disabled !

Skal jeg prøve med et andet SB kort ?
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 20:55 #42
Henter lige de nye limewire, tror nu jeg har dem inde, men skader jo ikke at prøve (igen) :)
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 21:26 #43
Nope, hjalp ikke ...

Altså.
Det kører fint med lyden slået fra.
Grafikkort og lydkort (og via) har de nyeste drivere.

Damm, hvad er galt ?
- Er der ingen der ved om det er muligt at skifte IRQ i Windows2000 ?
Avatar billede makse Nybegynder
12. august 2001 - 21:37 #44
Du kan normalt ikke skifte IRQ, uden at du også skal geninstallere Windows 2000 uden ACPI.
Jeg er lige ved at teste en teori, og vender tilbage om lidt.
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 21:48 #45
Ok :)
Avatar billede makse Nybegynder
12. august 2001 - 21:51 #46
Microsoft beskriver en metode at gøre det på.
Kig på http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q237/5/56.ASP
Men den kan også resultere i et \"crashed\" system.
Avatar billede makse Nybegynder
12. august 2001 - 22:36 #47
Prøv at lave en søgning efter filen devldr16.exe
Hvis du har den, så omdøb den til devldr16.old, og genstart.
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 22:42 #48
Weeeeee, [ILA]Krydolph foreslog mig at flytte kortet, så jeg flyttede det 3 pladser, (fysisk) de kører stadig samme IRQ, men har lige spillet CS i ca. 30minutter uden det gik ned, ser ud til det var hvad der skulle til :)

I får points for jeres tis trodsalt :)
Avatar billede mora Nybegynder
12. august 2001 - 22:42 #49
tis=tid  :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 22:48 #50
mora> Du skriver at du arbejder med grafisk/audiotært arbejde...
Det gør jeg også, Indesign, Photoshop osv.(dog ikke Auditært!) og jeg har da været ved at give op når Dr.Watson meddelte mig at Indesign havde lavet en ulovlig handling og derfor måtte lukke Indesign ned.

Jeg har så efterfølgende talt med en fra Adobe Danmark og han sendte mig en lang smøre, hvor der bl.a. stod at man ikke skulle have mere end 118 fonte fonte indlæst, man skulle sørge for at fjerne tmp-filer, tømme Recyclerbin og defragmentere tit.
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men hos mig hjalp det!
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 22:50 #51
Det var vist lige på faldrebet at jeg skrev smøren ovenfor!

Takker for pointene ;o)
Avatar billede mora Nybegynder
15. august 2001 - 20:45 #52
Hmm, varme har nu også noget at sige, har pillet tøjet af den, og den kører noget mere stabilt, smider en blæser eller 2 mere i :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. august 2001 - 21:02 #53
Lyder som en god ide, det er varmt lige nu. Få en blæser der kan stå i bunden af kabinettet og blæse opad, det er den bedste metode!