Avatar billede sbl Nybegynder
19. februar 2013 - 20:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Excel VBA - loop gennem range og kør vlookup

Jeg har 3 kolonner med data. Med vba vil jeg loope gennem den første kolonnne. Hvis kolonne 1 er True på givets kritie, vil jeg udfylde kolonne 3 samme række med resultatet af en vlookup på kolonne 2. Jeg kan ikke få Vlookup til at fungere. Koden er:
For i = maxRow To 1 Step -1
If (InStr(UCase(.Cells(i, 1)), "US") > 0) Then
Worksheets("Output").Cells(i, 3).Value = Application._ WorksheetFunction.VLookup(Worksheets("Output").Cells(i, 2), USStates, 2, False)
End If
Next i
End With
Avatar billede kabbak Professor
19. februar 2013 - 20:54 #1
jeg er ikke sikker, men er USStates, ikke et navngivet område, så skal det vist nok i "".

Worksheets("Output").Activate
For i = maxRow To 1 Step -1
If (InStr(UCase(.Cells(i, 1)), "US") > 0) Then
Cells(i, 3).Value = Application. _
WorksheetFunction.VLookup(Cells(i, 2), "USStates", 2, False)
End If
Next i
End With
Avatar billede sbl Nybegynder
19. februar 2013 - 21:01 #2
Korrekt - USStates er named range.  2 x " ser dog ikke ud til at løse det...
Avatar billede kabbak Professor
19. februar 2013 - 21:03 #3
sådan, er testet

WorksheetFunction.VLookup(Cells(i, 2),range("USStates"), 2, False)
Avatar billede sbl Nybegynder
19. februar 2013 - 21:20 #4
Jeg får desværre fortsat 'run time error' på koden som nu ser således ud:
For i = maxRow To 1 Step -1
If (InStr(UCase(.Cells(i, 1)), "US") > 0) Then
  Cells(i, 3).Value = Application.WorksheetFunction.VLookup(Cells(i, 2), Range("USStates"), 2, False)
End If
Next i
End With
Jeg har checket named range og den virker med almindelig formel i celle.
Avatar billede kabbak Professor
19. februar 2013 - 21:31 #5
hvilken linje får du fejl i
Avatar billede sbl Nybegynder
19. februar 2013 - 21:37 #6
Fejlen er i:
If (InStr(UCase(.Cells(i, 1)), "US") > 0) Then
  Cells(i, 3).Value = Application.WorksheetFunction.VLookup(Cells(i, 2), Range("USStates"), 2, False)
Avatar billede kabbak Professor
19. februar 2013 - 21:40 #7
prøv at dele den op, vi laver en variabel StrTal

If (InStr(UCase(.Cells(i, 1)), "US") > 0) Then
  StrTal = Application.WorksheetFunction.VLookup(Cells(i, 2), Range("USStates"), 2, False)
Cells(i, 3)= StrTal

se så om den stopper ved
StrTal = Application.WorksheetFunction.VLookup(Cells(i, 2), Range("USStates"), 2, False)
Avatar billede sbl Nybegynder
19. februar 2013 - 21:51 #8
Den stopper i StrTal = Appl.... Hvad fortæller det mig?
Avatar billede kabbak Professor
19. februar 2013 - 21:59 #9
Her er en lille makro

Skriv en opslagsværdi i en celle og klik så ind i cellen til højre for den.
kør så makroen, så skal den finde opslagsværdien og skrive den i den celle du står i.

Public Sub test()
ActiveCell = Application.WorksheetFunction.VLookup(ActiveCell.Offset(0, -1), Range("USStates"), 2, False)
End Sub
Avatar billede sbl Nybegynder
19. februar 2013 - 22:04 #10
Og det gør den fint nok
Avatar billede kabbak Professor
19. februar 2013 - 22:08 #11
så burde det andet også virke.

du kan prøve at skrive

Dim  StrTal as variant

øverst i koden
Avatar billede sbl Nybegynder
19. februar 2013 - 22:15 #12
Yes - det virker også. Når jeg F8 igennem, fejler koden, når den skal laver lookup på en værdi, der ikke er i named range. Ved du om jeg kan komme omkring det?
Avatar billede kabbak Professor
19. februar 2013 - 22:23 #13
en hurtig en
sæt denne linje lige over den der fejler

On Error Resume Next
Avatar billede sbl Nybegynder
19. februar 2013 - 22:28 #14
Super - mange tak for hjælpen :-) Case closed.
Avatar billede kabbak Professor
19. februar 2013 - 22:30 #15
et svar