Avatar billede Knap Nybegynder
19. februar 2013 - 13:00 Der er 3 kommentarer

Beregne komplekst i Excel

Hej.

Nogen der har en ide til hvordan jeg for Excel til at ligge to komplekse tal sammen for mig?

På min lommeregner skriver jeg jo "bare"

(1<90+(2<0) = 2,23 <26,57

Hvis jeg nu fx skal skrive det ind i Excel som

Celle A1 = 1<90
Celle B1 = 2<0

eller skal jeg dele det op i celler så at:

Celle A1 = 1
Celle B1 = 90
Celle A2 = 2
Celle B2 = 0

Håber der er nogen der kan hjælpe, jeg skal ikke ha det tegnet bare have resultat ud :)

Mvh
Avatar billede saunte Nybegynder
19. februar 2013 - 14:50 #1
Du skal lave det om til et komplekst tal som excel kan forstå, med en reel del og en imaginær del.

Eks:=KOMPLEKS(F7*G7;F7*(SIN(ARCCOS(G7)));"j")

her i eksemplet er F7 en strøm, G7 er cosinus fi, og det som resultatet kommer ud i vil blive som følger:

F7 (strøm) = 10 A
G7 (Cos) = 0,8

KOMPLEKS(10*0,9;10*(SIN(ARCCOS(30)));"j")

Resultat = 8+6j

Det kan så laves om til et læsbart tal, men en vinkel med følgende formel:

H7 er det felt hvor resultatet (8+6j)står.

=AFRUND(IMAGABS(H7);2)&"<"&AFRUND(GRADER(IMAGARGUMENT(H7));2)

og resultatet bliver som følger:

10<36,87

Hvis så man har to komplekse tal der skal ligges sammen, skal man bruge den for excel læsbare del, med den reele del og den imaginære del som følger:

EKS.

Vi har et "excel" komplekst tal i celle A1, der skal ligges sammen med et komplekst tal i celle A2:

=imagsum(A1:A2)

så vil tallet komme ud i tallet som excel kan håndtere, og så kan du med den forrige formel lavet talet om til et læseligt tal, og vola! problemet er løst.

Hvis denne guide ikke var så let forståelig, så skriv din mail, så skal jeg gerne sende dig et eksembel på det.

Saunte
Avatar billede Knap Nybegynder
19. februar 2013 - 16:42 #2
Tak for svaret.

Du må gerne sende mig en mail med et eksempel, hvis du har tid.

Da jeg skal bruge til det simpel beregning af impedanser må dit eksempel gerne være med en resistans som har vinkel 0. og en impedans som har vinkel 90grader.

altså fx.

(R) celle A1 = 1 <0
(X) celle A2 = 2 <90
(Z) celle A3 = 2,2 <26,6

Eller hvis du har et eksempel du har lavet på forhånd må du da selvfølgelig godt nøjes med at sende det.

Jeg ønsker blot det skal være så simpelt som muligt, men troede ikke at man skulle ud i at lave dem om, også lave dem om igen desværre.

min mail er:

kasperrogild@gmail.com

Mvh og tak for hjælpen.
Avatar billede Snappi Novice
10. november 2017 - 19:14 #3
Hejsa Knap

Vil høre om du har fået dit svar, for kunne bruge præcis det samme svar, og vil hære om du kunne hjælpe mig?

Vh