Avatar billede Hollybaabz Nybegynder
17. februar 2013 - 17:04 Der er 2 kommentarer

Matematik hjælp - funktionen for tangenten f, i et givet punkt

Hej eksperten.

Jeg håber der er nogle af jer, der kan hjælpe mig med denne opgave:

En funktion er givet ved: f(x)= kvrod(x-2).

a) Vis ved beregning, at ligningen for tangenten til funktionens graf i punktet P(6,2) er givet ved: y=1/4x+1/2.

og så har jeg lige et ekstra spørgsmål angående opgave b.

Området M1 er afgrænset af x-akse, grafen for funktionen f og tangenten til f i punktet P.

b) Beregn arealet af M1.

Mit spørgsmål til opgave b er, at jeg ikke ved hvordan jeg finder min øvre og nedre værdi, når det skal sættes ind i formlen.

håber der er nogle der kan hjælpe.

Mvh Rasmus
Avatar billede fitness-udstyrdk Nybegynder
17. februar 2013 - 19:13 #1
kig forbi frividen - du skal bruge integralregning til b) og der er øvre og nedre grænse forklaret og hvordan du trækker dem fra hinanden for at finde arealet.
Avatar billede richardjensen Seniormester
17. februar 2013 - 20:51 #2
Er du opmærksom på, at f(x)=kvrod(x-2) beskriver en parabel med
x-aksen som symmetriakse ( 'vandret parabel' ? )