Avatar billede melek89 Nybegynder
15. februar 2013 - 22:50 Der er 4 kommentarer

Efterspørgselsfunktion:

Hej,

Jeg har en opgave jeg sidder fast i, jeg skal finde den optimale pris igennem en Efterspørgselsfunktion: q=-5*P + 5.000,

Hvordan gør jeg det ?
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2013 - 01:48 #1
Normalt sætter du differentialkvotienten lig nul, og finder dit P. Det er så det sted, hvor grafen har vandret tangent; dvs. det sted, hvor grafen har toppunkt og derfor vender og bliver faldende.

Men det her er en lineær funktion - det er en ret linje... Så den har ikke noget toppunkt og denne metode kan ikke bruges.
Det er jo tydeligvis optimalt at sætte prisen til P=0kr, hvis du vil sælge meget. Men hvis P=1000kr, så sælger du intet, fordi q=0. Så hvad der er optimalt for dig (det kunne fx være, et bestemt forhold mellem pris og efterspørgsel) kommer altså an på, hvad man ellers bliver bedt om i sådan en opgave.
Avatar billede melek89 Nybegynder
16. februar 2013 - 15:34 #2
Okey tak for svar. Men jeg skal finde den optimale pris for 2 produkter. Jeg skal gøre det igennem excel, men prisen er 750. kr og mc er 50 . Så hvad er q efterspørgselsfuktion p prisen m mængden. Håber du kan hjælpe. Hvis jeg kan med et produkt, så er det bare det samme med den næste.
Avatar billede melek89 Nybegynder
16. februar 2013 - 16:07 #3
Okey tak for svar. Men jeg skal finde den optimale pris for 2 produkter. Jeg skal gøre det igennem excel, men prisen er 750. kr og mc er 50 . Så hvad er q efterspørgselsfuktion p prisen m mængden. Håber du kan hjælpe. Hvis jeg kan med et produkt, så er det bare det samme med den næste.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2013 - 23:01 #4
Ok. Du har altså to funktioner, som begge har denne form:

q=EtEllerAndet*P + EtEllerAndetAndet

Det er altså to rette linjer, hvis du tegner dem. De to linjer skærer hinanden et eller andet sted højst sandsynlig, og lige dér i skæringspunktet, dér er din pris optimal! (Hvis altså din opgave tænker "optimal" på samme måde som jeg.)

Og skæringspunktet, det er dér, hvor de to funktioner har samme q OG samme P. Derfor sætter du dem lig hinanden og finder P.

Lad os sige, at dine to funktioner er disse:

q=x1*P+y1
q=x2*P+y2

Så sætter vi dem lig hinanden og finder P:

q=q
x1*P+y1 = x2*P+y2
x1*P-x2*P = y2-y1
(x1-x2)*P = y2-y1
P = (y2-y1)/(x1-x2)

Sådan. Det P du finder, er den fælles pris i skæringspunktet, som formentlig er den, du leder efter.