Avatar billede lwee Nybegynder
14. februar 2013 - 11:18 Der er 9 kommentarer

Sammenlægge tal i EXCEL

Jeg sidder og skal lave en optælling af brugen af et terræn i antal timer.
Istedet for at man så fylder helle arken med hver eneste dag terrænet er blevet brugt, så tænkte jeg om man kunne få excel til at sammenlægge tallene i en celle automatisk når man skriver dem?
Avatar billede supertekst Ekspert
14. februar 2013 - 11:33 #1
Det må du vist beskrive lidt nærmere..
Avatar billede lwee Nybegynder
14. februar 2013 - 12:01 #2
Tænkte jeg nok efter jeg havde læst det igen :)

Skal for hverdag taste et antal timer ind i excel hvor meget noget er blevet brugt.
Og i stedet for at man skal bruge lommeregnern eller en anden for for sammenlægning af tal. Så tænkte jeg om man kunne skrive et tal i en celle og tallene så blev lagt sammen i en anden celle automatisk.

Fx skriver jeg 5 i den ene celle A1 og i den anden celle A2 står der 25. Men den skal nu lægge det nye tal sammen med de 25. Så det står 30 i celle A2. Og man derefter kan skrive et nyt tal i celle A1
14. februar 2013 - 12:11 #3
Nej, det kan du ikke umiddelbart gøre.

For at Excel kan håndtere en formel, skal tallene der bidrager til resultatet være tilgængelige.

Der er heller ikke meget kontrol indbygget i din løsning. Hvad hvis du taster forkert?

Der kan laves en VBA-løsning af problemet.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. februar 2013 - 12:11 #4
Ok - det kan godt lade sig gøre med lidt vba..
Avatar billede supertekst Ekspert
14. februar 2013 - 12:19 #5
Indsættes i relevante ark

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$A$1" And IsNumeric(Target) = True Then
        Range("A2") = Range("A2") + Target
    End If
End Sub
Avatar billede lwee Nybegynder
14. februar 2013 - 13:17 #6
Hvordan indsætter man den kode i excel supertekst?

Kan være det ender med at man skal indsætte det manuelt erikjuul :)
Avatar billede supertekst Ekspert
14. februar 2013 - 13:42 #7
Kopier selve koden - herefter
Højreklik på arkfanen / Vis programkode / Indsæt koden
Avatar billede kim1a Ekspert
15. februar 2013 - 13:37 #8
Er det ikke meget besvær for noget simpelt?

A1: 5
B1: 5
A2: 25
B2: 30 (A1+A2)
A3: næste dags tal
B3: A3+B2

Den formel kan så kopieres så langt øjet rækker.

Eller er der noget essensielt jeg ikke fanger?
Avatar billede supertekst Ekspert
20. februar 2013 - 16:28 #9
#7 lykkedes det?