Avatar billede chrisrj Forsker
04. februar 2013 - 16:45 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Komplex forspørgsel

Jeg sidder og prøver at vride mit hovedet omkring at lave en sql sætning, der løser følgende problem i excel(2010):

Jeg skal have en liste med RowId'er som består af eet PrimaryRowId og med alle matchende RowId'er.

Et PrimaryRowId defineres ved at være det første trainnumber i arket med det pågældende trainnumber.

Et match defineres udfra at have det samme trainnumber, DayType, Time og forskellig plade og at dd skal være mere end 1*, derudover skal Delete være tom.

*= dd kan indeholde både tal og bogstaver.

Kort sagt:
trainnumber=trainnumber
DayType=DayType
Time=Time
plade<>plade
dd>1
Delete<>''

Er der nogen der kan greje den? For jeg kan ikke. :D
Avatar billede chrisrj Forsker
05. februar 2013 - 12:31 #1
Jeg er nu kommet hertil, hvor jeg har et output, men det kommer desværre kun i een kolonne:

SELECT DISTINCT A.Rowid

FROM Conversion AS A

INNER JOIN Conversion AS B ON A.trainnumber=B.trainnumber AND A.DayType=B.DayType AND A.Time=B.Time

WHERE A.dd>1 AND B.dd>1 AND A.plade<>B.plade AND A.Delete<>"" AND B.Delete<>""

Jeg vil gerne have det til at være rækker ala:
PrimaryRowId, MatchRowId, MatchRowId, MatchRowId osv.
Avatar billede chrisrj Forsker
06. februar 2013 - 17:32 #2
...og er jeg så kommet lidt længere igen. :)

SELECT A.Rowid, B.Rowid

FROM Conversion AS A

INNER JOIN Conversion AS B ON A.TrainNumber=B.TrainNumber AND A.DayType=B.DayType AND A.Time=B.Time

WHERE A.Wagons>1 AND B.Wagons>1 AND A.Plate<>B.Plate AND A.Delete<>"" AND B.Delete<>"" AND A.Rowid<B.Rowid

ORDER BY A.Rowid, B.Rowid

Dette giver mig en fin liste over RowId'erne, men desværre virker det kun, når jeg vælger de forkerte!?
Altså dem hvor Delete IKKE er tom - retter jeg det, får jeg nul rækker! Hvad pokker er der galt??
Avatar billede chrisrj Forsker
19. februar 2013 - 00:17 #3
Tak for hjælpen. ;)