Avatar billede jesperbirk Nybegynder
12. august 2001 - 12:19 Der er 17 kommentarer

problem med chat over internet???

Hej.

Jeg har lavet et lille chat program i delphi 5.0 (hvor jeg har brugt den chat-sample-source som følger med delphi) som udgangpunkt. den bruger tsocket (server og client) det virker fint over local network, men der er problemer når jeg skal teste den på internettet, da mange i dag sidder på en ADSL router med IP (eks.) 212.245.23.6 med en subnet ip som hedder 10.0.0.1, hvis server-socket køre på 212.245.23.6 / 10.0.0.1 så vil mit connect stoppe ved 212.245.23.6 og aldrig komme videre til 10.0.0.1 som er den IP brugeren har bag ADSL routeren.. hvordan kan man løse det problem??? alt efter hvilken router/firewall man bruger kan subnettet være variabelt, så jeg skal finde en måde hvor den selv resolver ip og subnet.. er der nogen som har et forslag eller et component som kan løse problemet???
Jeg er begynder i delphi så lange meget tekniske source eksempler vil ikke være til meget hjælp.
Avatar billede kaspikov Nybegynder
12. august 2001 - 12:22 #1
Er lige med på en kigger...
Avatar billede ziron Nybegynder
12. august 2001 - 12:24 #2
du skal gøre det at du åbner den port i routeren som du har valgt at bruge i delphi. og så skal du gøre sådan at alt trafik på den port bliver smidt hen til, ja den ip i local netwærket som du nu skal have fat i, ellers er der ikke andet at gøre :-(

/ZIRON
Avatar billede kaspikov Nybegynder
12. august 2001 - 12:27 #3
Ziron> dvs at sådan gør ICQ & messanger?
Avatar billede ziron Nybegynder
12. august 2001 - 12:31 #4
kaspikov >> hmmm, de kører over internet porten (altså 80) og jaaaa jeg skal lige finde ud af noget.... men man kan jo ikke bruge fx. file send i ICQ da den bruger en anden port (menere det er 4... et eller andet)...

/ZIRON
Avatar billede jesperbirk Nybegynder
12. august 2001 - 13:16 #5
problemet er også at subnet kan variere, dvs. for nogen kan de have lavet en ip på indersiden af routeren (subnet) med 192.168.0.2 istedet for 10.0.0.1 .. så jeg skal bruge en løsning hvor den selv finder ud af subnet, og laver en route..

PS. icq bruger port 4000 ..

men man må gå ud fra at alle ADSL routere er åben på port 80??? kan man bruge det til noget?
Avatar billede kaspikov Nybegynder
12. august 2001 - 13:20 #6
så skal du bruger en header... altså noget tekst der fortæller beskeden om hvor den skal hen
Avatar billede ziron Nybegynder
12. august 2001 - 13:20 #7
jeg tror jeg er lidt kold, hmmm. jeg har selv lige siddet og leget lidt med andre porte og sådan over min egen router og jeg kan ikke få nogle af tingene til at virke, for hvis jeg bruge fx. port 80 hopper dden i på min webserver i stedet for og tager jeg port 21 som jeg har ftp på, der hopper den også bare derind...

/ZIRON
Avatar billede kaspikov Nybegynder
12. august 2001 - 13:20 #8
sammen med port 80, så tror jeg det kan lykkes
Avatar billede martinlind Nybegynder
12. august 2001 - 13:46 #9
Eller også skal du skifte til HTTP comp. der kører på port 80 / Browser porten, så burge du komme igennem det hele, lige som din browser gør
Avatar billede jesperbirk Nybegynder
12. august 2001 - 14:33 #10
ja, men der skal jo stadig laves en form for route, ellers stopper den ved 212.245.23.6 og kommer aldrig videre til 10.0.0.1 ????
Avatar billede kaspikov Nybegynder
12. august 2001 - 14:40 #11
lav en header...

eks:
10.0.0.1,DinBeskedHer,DitNavn,DinIp

Så skal du bare have en Encoder og en Decoder som du selv laver så 10.0.0.1 kun ser din besked...

Casper
Avatar billede kaspikov Nybegynder
12. august 2001 - 14:40 #12
nå nej... ups, skal lige tænke den igennem igen...
Avatar billede jesperbirk Nybegynder
12. august 2001 - 15:44 #13
Er det muligt at jeg skal bruge en anden protocol?
Men jeg ved ikke om der findes noget som tilsvare som kan løse problemet?
Avatar billede cms Nybegynder
12. august 2001 - 16:03 #14
lytter med...
Avatar billede jesperbirk Nybegynder
14. august 2001 - 08:08 #15
Måske kan man klare det med et component som viser subnet og den externe IP og laver en route?

men hvor kan jeg finde sådan en? (freeware)
Avatar billede cms Nybegynder
14. august 2001 - 17:07 #16
Der findes jo et udemærket opensource (tror jeg) projekt til internet/intranet: Indy.

www.nevrona.com/indy
Avatar billede cms Nybegynder
14. august 2001 - 17:08 #17
jeg er dog ikke helt sikker på om der er en komponent der kan hvad du ønsker... :-/