Avatar billede JesperKoch Nybegynder
31. januar 2013 - 16:48 Der er 15 kommentarer

Kan ikke geninstallere OSX Snow Leopard

Har en Mac Mini medio 2007 oprindeligt født med Leopard. Jeg opgraderede via DVD til Snow Leopard og senere til Lion via Mac App Store.

Vil nu forsøge en clean install med Snow Leopard. Smider DVD i - holder C nede - går i Diskværktøj og formatterer. Kontrollerer disken som vises som OK. Alt i orden,

Starter installation som efter 10-15 min crasher og nedenstående billede fremkommer
https://dl.dropbox.com/u/17425103/IMG_1857.jpg

Håber på hjælp. Læste om en der havde noget lignende, hvor en af ram-klodserne var problemet, da den åbenbart også skriver på dem??
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 16:54 #1
Bruger ikke mac, men du skriver "formaterer".
Er det en fuld formatering med overskrivning af disken der er tale om, før du går i gang med installtion?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 16:56 #2
Ja der indlæses data i ram under installation.
Men hvorfor skulle din ram blive dårlig af en formatering?
Avatar billede JesperKoch Nybegynder
31. januar 2013 - 17:03 #3
Jeg booter op på skiven og går i diskværktøj. Der kan jeg kan formatere og partionere. Ved ikke hvordan jeg ellers skulle formatere.

Tænker måske at der er problemer med ram'ne som først kommer til udtryk under en installation. Bare et skud..:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 17:09 #4
Hvor lang tid tager denne formatering?

På en pc der kan man jo wipe disken med Killdisk, for at få en helt ren disk at starte på, men det ved jeg ikke om man kan med Mac.
Avatar billede JesperKoch Nybegynder
31. januar 2013 - 17:26 #5
Formateringen ta'r ca. 1-2 min. Tænker også at den ikke er helt ren. Virker bare underligt..
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 17:35 #6
Har du husket at tjekke af "Zero all data"?
http://oit.ncsu.edu/data-removal/hard-disk-erasing-macs
Avatar billede JesperKoch Nybegynder
31. januar 2013 - 18:17 #7
Prøver nu at køre den formatering i diskhåndteringen som FBI anbefaler. Den ta'r ca. 2 timer. Så må den da være renset?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2013 - 18:25 #8
ja så er den overskrevet, og kan ikke sige det er problemet.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
31. januar 2013 - 18:33 #9
Skal ikke kunne afvise at overskrivning med nuller kan være løsningen, men har dog aldrig hørt om et tilfælde hvor det har været nødvendigt.

Mac mini mid2007 har 1gb ram installeret, i én klods. så medmindre du har en anden mac med samme ram du kan teste med, så må du muligvis ind til din lokale mac pusher, og høre om han har nogle liggende han kan teste med.
Avatar billede JesperKoch Nybegynder
31. januar 2013 - 18:43 #10
Der sidder to klodser i min. Den er opgraderet med 1 gb. Måske hvis man fjernede den ene? Har dog før installeret SL på den uden problemer.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
31. januar 2013 - 18:51 #11
Ja, fjern den ene og test.
Avatar billede egonspock Seniormester
31. januar 2013 - 21:08 #12
Jeg har skam været udsat for en harddisk der måtte "nulles" før at den ville noget, så det er skam set før. Men held og lykke med projektet - lige bortset fra at det lyder lidt mærkeligt at gå tilbage og ikke fremad, og det er sikkert derfor det driller
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2013 - 07:55 #13
Det er jo også derfor man i en pc så vil slette den med Killdisk, for at fjerne disse problemer.
Avatar billede JesperKoch Nybegynder
02. februar 2013 - 08:58 #14
Det lykkedes mig afslutningsvis at lave en "clean install" af Lion via USB hentet fra Mac Store. Man kan ikke købe den mere, men eftersom jeg havde købt den tidligere lå den i min sky og jeg kunne lave en bootable USB igennem diskværktøj.

Alt spiller nu. Ved stadig ikke hvorfor den ikke kunne installere SL fra DVD. Drevet virker ellers fint. Måske skiven?

Men det er også ligemeget :-)

Tak for hjælpen

Jesper
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2013 - 09:01 #15
velbekomme