Avatar billede kjarcarsten Nybegynder
30. januar 2013 - 16:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kombinations i underformular driller

Har en lille udfordring med en kombinations i underformular.

Vil lave en database (kundebillede) hvor man kan tilføje kontaktpersoner (underformular) samt en underformular med en "log" hvor man kan skrive den kommunikation der har været med kunden!

Jeg har oprettet 3 formularer - baseret på 3 forespørgsler der er dannet på nedenstående tabeller:

TBL - DEBITOR
Id_debitor (auto)
Konto - primær nøgle
Debitornavn

TBL - PERSON
Id_person (auto) primær nøgle
Konto
Personnavn

TBL - LOG
Id_log (auto) primær nøgle
Konto
Tekst
Id_person

I "debitor formularen" som skalvære selve kundebilledet, har jeg indsat "person formular" som underformular - det virker.

Har derefter indsat "log formular" som underformular - der virker til dels...

I "log formular" vil jeg indsætte en kombinationsboks, hvor man kan vælge kontaktperson, hvis denne er oprettet i "person formular". MEN - kombinationsboksen viser ALLE kontaktpersoner der er oprettet i databasen - og ikke kun for det pågældende firma (konto).

Nogen som kan gennemskue, hvad jeg gør forkert?

Bruger ACCESS 2010 (ved ikke om det har betydning)
Avatar billede terry Ekspert
30. januar 2013 - 19:00 #1
Alter the combo's Row Source so there is a filter on the Konto.
The filter needs to take its value from the main form (DEBITOR), field Konto.

This will require the Row Source to be a SELECT statement.

Example.
Select Id_person, Personnavn from PERSON where Konto = forms!DEBITOR![Konto]

You may also need to place some in the main forms on Curent event which requeries the combo
Avatar billede terry Ekspert
30. januar 2013 - 19:01 #2
place some code in the main forms

EXAMPLE:
forms![LOG]!yourCombo.Requery
Avatar billede kjarcarsten Nybegynder
30. januar 2013 - 23:09 #3
Hej Terry

Tak for dine svar.

Jeg kan ikke få det til at virke - er ikke god til SQL...

Er det muligt at uploade en test database - så du kan vise hvor og hvordan du løser probemstillingen? Alternativ maile filen til dig?

Mvh Carsten
Avatar billede terry Ekspert
31. januar 2013 - 18:20 #4
Hi Carsten
You can send me an example of your dB and I will do it for you.

ekspertenATsanthell.dk

AT = @
Avatar billede terry Ekspert
01. februar 2013 - 10:30 #5
after ensuring that relationships were in place there is no need to use SQL etc to update combo box. Also use data type Lookup wizard so combos are created automatically.

Using form wizard creates all forms and because log is related to person/debitor the log forms related fields are selected automatically.
Avatar billede terry Ekspert
02. februar 2013 - 10:24 #6
thanks