Avatar billede h962 Nybegynder
29. januar 2013 - 12:27 Der er 8 kommentarer

Funktion der udløser hop til fast kolonne

Jeg har excelark (ikke nyeste version)(jeg har windows 7)
I excel har jeg 250 rækker med medlemmer. Jeg indtaster bowlingresultater for dem i kolonnerne D til W. I ol X har jeg et gns for de indtastede tal og i kol Y har jeg en pegepind, der viser, hvilken kolonne indtastningen skal starte i for det givne medlem. Dvs i kol Y sår et bogstav (kolonnehenvisning) fra D til W. I dag kommer jeg til kolonne Y med pilene.
Mit spørgsmål er: Kan man lave en funktion (tast), der ved aktivering bringer markøren til kolonne Y?
Og endnu bedre: Kan aktivering af tasten skrive det kolonnenavn (D til W) som jeg skal starte fra næste gang.
F.eks. taster ind i kol D E F G og står så i kol H, hvor jeg aktiver min funktion, hvorpå der skrives et H i kol Y
Avatar billede Thorp Praktikant
29. januar 2013 - 12:31 #1
Kan du ikke bruge Ctrl-End ?
Avatar billede Thorp Praktikant
29. januar 2013 - 12:34 #2
Bedre med Ctrl-Piletast (Højerpil)
Avatar billede andera Novice
29. januar 2013 - 12:42 #3
Hvis du stå på medlemmet i D og trykker End + Pil-tilhøjre hopper den til første tomme
Avatar billede andera Novice
29. januar 2013 - 12:46 #4
Sorry hopper til sidst udfyldte, så den må have en Pil-Tilhøjre en gang mere :-)
Avatar billede Thorp Praktikant
29. januar 2013 - 12:49 #5
Ja kan det ikke bruges i stedet for at lave din egen tastefunktion?
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2013 - 07:41 #6
Du skrev blandt andet:

F.eks. taster ind i kol D E F G og står så i kol H, hvor jeg aktiver min funktion, hvorpå der skrives et H i kol Y

Hvis det må være sådan at der i Y1 altid skal stå adressen på den celle i D1:W1 der ligger én til højre for den sidst udfyldte celle så kan du bruge denne matrixformel:

=ADRESSE(1;MAKS(HVIS(D1:W1<>"";KOLONNE(D1:W1);""))+1;4)
Avatar billede Thorp Praktikant
30. januar 2013 - 11:23 #7
Har du mod på lidt vba kan du også prøve denne.

1. lægges i "Denne projektmappe"

Private Sub Workbook_Open()

Application.OnKey "^{RIGHT}", "JumpToY"

End Sub

2. lægges i modul

Sub JumpToY()

Dim actrw As Integer

    actrw = ActiveCell.Row

    Range("Y" & actrw).Select

End Sub
Avatar billede Thorp Praktikant
30. januar 2013 - 12:26 #8
Som variant hvor næste tomme kolonne skrives i Y kan du også prøve denne:

Sub JumpToY()

Dim actrw As Integer
Dim nxtcol As String

    actrw = ActiveCell.Row

    nxtcol = Mid(ActiveCell.CurrentRegion.Offset(0, ActiveCell.CurrentRegion.Columns.Count).Resize(1, 1). _
            Address, 2, InStr(2, ActiveCell.CurrentRegion.Offset(0, ActiveCell.CurrentRegion.Columns.Count) _
            .Resize(1, 1).Address, "$", vbTextCompare) - 2)

    Range("Y" & actrw).Select

    Selection = nxtcol

End Sub