Avatar billede Nordsten Nybegynder
23. januar 2013 - 20:24 Der er 8 kommentarer

Brænde DVD skiver ?

Har lige købt ny computer - Acer Aspire M 1930 - Og der fulgte 5 stk. nye DVD-R skiver med. Men det er ikke lykkedes at få nogle videooptagelser overført til disse DVD skiver. Hver gang jeg kommer til knappen "Brænd" fortæller den mig at jeg skal installere en DVD brænder. Er der et tilføjelsesprogram der skal installeres, vil jeg gerne høre om det. Jeg kan overspille videoerne på CD-rom, men der kan kun være ca. 4 min. optagelse på en skive. Det forstår jeg ikke rigtig, der står 80 min. på skiverne og med den gamle computer kunne der være langt mere på hver enkelt CD skive. Hilsen den lidt rådvilde.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. januar 2013 - 20:44 #1
De 80 minutter er musik, du vil ha væsentlig kortere tid med både audio og video.
Længden som kan være på skiven afhænger af kvaliteten på matrialet (videoen), jo højere bitrate (megabyte pr sekund)jo pænere billed er muligt, men det koster på pladsen.

Kan du afspille en retail (indkøbt) DVD fra drevet, der jeg vil hen, er det installeret og virker ellers som det skal ?
I så fald er der måske en funktion i dit program hvor du kan vælge brænder (tit med mulighed for at "brænde" til harddisk samt de tilgængelige drev).
Avatar billede Nordsten Nybegynder
23. januar 2013 - 21:01 #2
Tak for svaret. Jeg må prøve mig frem - ellers vil jeg købe en extern DVD brænder, de koster jo ikke alverden.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. januar 2013 - 21:21 #3
Din nye PC skal da virke inc. DVDbrænderen, du har jo både garanti og reklamationsret.

Der er faktisk en mulig hardwarefejl, der bruges 2 forskellige lasere til at brænde CD og DVD.
Jeg har oplevet en hvor DVD laseren var slidt op men CD laseren virkede fint.

Men inden jeg når til at påstå hardwarefejl, så skal vi lige høre lidt mere om hvad der virker og ikke virker ved drevet, samt om der er nogen markeringer i enhedshåndteringen.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2013 - 02:02 #4
Prøv at installere den gratis prøve version af NERO, http://www.nero.com/eng/promotions/nero12/slp-nero12.php?NeroSID=3037aa2c45d2a9285a6042bd08700a72&ecid=ppc.em.den.n12.go.den-den-kw.brand.QUIS10.R2817

Hvis du ikke kan brænde dine video over som enten data, eller som video (afspilbar i afspiller), så virker den dvd brænder ikke, og som den anden siger, det er en ny computer, så skal du reklamere.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. januar 2013 - 04:41 #5
Nej sidwave, jeg har ikke sagt man skal reklamere så hurtigt, kun at det er den slutmulighed der om NØDVENDIGT bør anvendes.

Først skal vi undersøge om der er tale om diverse softwarefejl og/eller brugerfejl.
Avatar billede Nordsten Nybegynder
24. januar 2013 - 15:02 #6
Hej igen. Mit DVD drev kan afspille en DVD der er lavet på min harddiskoptager (en film fra TV)Så prøvede jeg med en købt DVD - Landmandsliv - Der bad den om at skifte DVD drevets regionskode. Det har jeg dog ikke gjort, men går ud fra at den derved kan afspilles. Når jeg prøver at overspille videooptagelser fra mit digitale kamera til en DVD-R fortæller den at jeg skal indsætte en skrivbar skive. Jeg bruger det program der hedder Windows DVD Maker- med undertekst - Brænd billeder og video til DVD - men måske er der et andet program der skal bruges. Hilsen Nordsten.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. januar 2013 - 08:01 #7
Yes, nu har vi konstateret at dit drev ihf kan læse DVD, jeg formoder derfor vi kan regne med det er installeret og virker korrekt (lille usikkerhed består om det hardvaremæssigt kan brænde.
Positivt at den kunne læse den DVD-R der kom fra din harddiskoptager.

Næste mål må være at få den til at brænde hvad som helst (med DVDlaseren).
Der kan Nero som sidwawe henviste til være et fint test-program. Hent det og prøv først at lave et image af din TV-DVD, som du derefter brænder.

Har du forresten prøvet med andet mærke skiver (og hvilke mærke sidder du med) ?
De burde virke når de fulgte med, men hvem ved hvad de måtte have være udsat for.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. januar 2013 - 08:09 #8
Noget andet, hvis du i denne guide scroller ned i bunden til If you have an .ISO File, er der på billedet muligheden i toppen Choose Recorder, klikker du der skulle din brænder gerne optræde.
http://www.dvd-guides.com/content/view/40/59/