Avatar billede jes-brinch Nybegynder
22. januar 2013 - 08:47 Der er 2 kommentarer

Find værdier i array

Jeg arbejder med nogle tal stringe, som ser således ud:

1,2,-8,11,100,0,6,1 Dvs talrækker med 8 værdier, jeg kunne følgende (forskellige funktioner):

Finde højeste og laveste værdi (100, -8)
Finde differencen mellem laveste og højeste værdi: f.eks. -8 (lavest)  og 100 (højeste)  = 108
Finde hvor i rækken laveste værdi er: f.eks. -8 = 3
Finde hvor i rækken højeste værdi er: f.eks. 100 = 5
Findes der ikke en højeste værdi skal returneres 0 f.eks. (1,1,2,2,2,2,2,2,2)

Jeg kan fint hente værdierne ud:

StrOverblik1 = split(rs("Overblik1"),",")

StrAabenhed1 = split(rs("Aabenhed1"),",")

StrHab1 = split(rs("Haab1"),",")

StrAnsvar1 = split(rs("Ansvar1"),",")

StrMestring1 = split(rs("Mestring1"),",")

StrFremdrift1 = split(rs("Fremdrift1"),",")

StrRetning1 = split(rs("Retning1"),",")

StrOverskud1 = split(rs("Overskud1"),",")

'Beregner total værdier
TotalOverblik = int(StrOverblik1(0)) + int(StrOverblik1(1)) + int(StrOverblik1(2)) + int(StrOverblik1(3)) + int(StrOverblik1(4)) + int(StrOverblik1(5)) + int(StrOverblik1(6)) + int(StrOverblik1(7))

TotalAabenhed = int(StrAabenhed1(0)) + int(StrAabenhed1(1)) + int(StrAabenhed1(2)) + int(StrAabenhed1(3)) + int(StrAabenhed1(4)) + int(StrAabenhed1(5)) + int(StrAabenhed1(6)) + int(StrAabenhed1(7))

TotalHab      = int(StrHab1(0)) + int(StrHab1(1)) + int(StrHab1(2)) + int(StrHab1(3)) + int(StrHab1(4)) + int(StrHab1(5)) + int(StrHab1(6)) + int(StrHab1(7))

TotalAnsvar      = int(StrAnsvar1(0)) + int(StrAnsvar1(1)) + int(StrAnsvar1(2)) + int(StrAnsvar1(3)) + int(StrAnsvar1(4)) + int(StrAnsvar1(5)) + int(StrAnsvar1(6)) + int(StrAnsvar1(7))

TotalMestring = int(StrMestring1(0)) + int(StrMestring1(1)) + int(StrMestring1(2)) + int(StrMestring1(3)) + int(StrMestring1(4)) + int(StrMestring1(5)) + int(StrMestring1(6)) + int(StrMestring1(7))

TotalFremdrift= int(StrFremdrift1(0)) + int(StrFremdrift1(1)) + int(StrFremdrift1(2)) + int(StrFremdrift1(3)) + int(StrFremdrift1(4)) + int(StrFremdrift1(5)) + int(StrFremdrift1(6)) + int(StrFremdrift1(7))

TotalRetning  = int(StrRetning1(0)) + int(StrRetning1(1)) + int(StrRetning1(2)) + int(StrRetning1(3)) + int(StrRetning1(4)) + int(StrRetning1(5)) + int(StrRetning1(6)) + int(StrRetning1(7))

TotalOverskud  = int(StrOverskud1(0)) + int(StrOverskud1(1)) + int(StrOverskud1(2)) + int(StrOverskud1(3)) + int(StrOverskud1(4)) + int(StrOverskud1(5)) + int(StrOverskud1(6)) + int(StrOverskud1(7))

Giver det mening :)
Avatar billede Monkeybrain Juniormester
22. januar 2013 - 09:44 #1
Det kan du passende gøre i dine beregninger i hver kategori. < > er altid god at bruge.
Avatar billede Monkeybrain Juniormester
22. januar 2013 - 09:48 #2
Der var faktisk en fin løsning her: http://www.eksperten.dk/spm/417624