Avatar billede annacondaknud Nybegynder
16. januar 2013 - 12:01 Der er 17 kommentarer

Prøv med værdig indtil 2 andre celler er lig med hinanden og stop så

Hej derude

Jeg sidder med excel ark der volder mig lidt problemer med den sidste formel i arket.

Arket drejer sig kun om beregninger at tid og dato.

Jeg har et par enkelte celler med manuel indtastning og resten ændre sig i forhold til dem.

Jeg vil gerne have en funktion i en celle der skal prøve med først værdien 00:00 "et klokkeslet" og se på om 2 andre celler i arket har samme værdi. hvis svaret er nej skal den prøve med 00:01 og se på de 2 andre værdier igen. sådan skal den blive ved indtil den finder en værdi der gør at de 2 andre celler er lig med hinanden.
Den skal prøve med hele tidshorisonten. altså fra 00:00 og til kl. 23:59 med interval på 1 minut.

Det jeg syntes der er det sværeste, er at excel SELV skal prøve med alle værdierne indtil den finder den rette. altså en form for auto.

Umiddelbart syntes jeg det lyder ganske simpelt, men det er ikke lykkes mig at finde ud af hvordan det gøres endnu.

Jeg sidder med Excel 2010

Ser meget frem til jeres svar. I er mere end velkommen til at skrive hvis der mangler mere info.

På forhånd tusind tak.

Dennis Nielsen
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2013 - 13:00 #1
Måske jeg har misforstået spørgsmålet, men kan du ikke bare bruge: =HVIS(A1=B1;A1;"")
Avatar billede annacondaknud Nybegynder
16. januar 2013 - 13:07 #2
Du har misforstået lidt.

Jeg prøver at uddybe lidt.
A1 værdi skal selv indsættes af Excel. 00:00 00:01 osv. indtil værdien af A2=A3.

Håber det hjalp lidt.
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2013 - 13:12 #3
Og hvis A2 ikke er = A3, hvad så?
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2013 - 13:14 #4
Og hvad skal den returnere hvis de er ens?
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2013 - 13:17 #5
Prøv evt. at lave et eksempel med hvad du har i A2 og A3, og hvad du ønsker i A1
Avatar billede annacondaknud Nybegynder
16. januar 2013 - 13:18 #6
Hvis A2 ikke er = A3 så skal den prøve med næste værdi i A1 00:01 og igen hvis A2 stadig ikke er = A3 så skal den prøve med 00:02 osv.
Det skal den så blive ved med indtil A2=A3. (Der vil altid være et tidspunkt i døgnet hvor A2=A3

Hvis de er ens, så skal den bare returner værdien af A3.
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2013 - 13:24 #7
Det giver ikke rigtig nogen mening, det du skriver?

HVis den skal returnere værdien af A3 når A3 = A2, kan du bruge:
=HVIS(A2=A3;A3;"")
Avatar billede annacondaknud Nybegynder
16. januar 2013 - 13:30 #8
værdi af A1 ændre værdien af A2 og A3.

Der er kun een rigtig værdi af A1 som giver resultatet hvor A2=A3

Jeg kender ikke værdien af A1. Den skal Excel finde for mig.

Eksempel:
A1=00:20 det giver A2=X og A3=K.
A1=18:30 det giver A2=B og A3=P.

Excel skal blive ved med at "gætte" på en værdi til A1 indtil den rammer en hvor A2=A3.

Hjalp det?

Og tak fordi du prøver at hjælpe mig:)
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2013 - 13:33 #9
Ok, hvis det kan laves, skal det være vba, og det kan jeg desværre ikke.
Avatar billede annacondaknud Nybegynder
16. januar 2013 - 13:34 #10
Ok - Tak
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2013 - 13:37 #11
For at hjælpe til forståelsen for andre, tror jeg det vil være en fordel, at du fortæller hvilke formler du har i A2 og A3
Avatar billede annacondaknud Nybegynder
16. januar 2013 - 13:43 #12
Der er MANGE mellemregninger i andre celler med flere konstanter for at komme til værdien af A2 og værdien af A3.
Den eneste variabel er værdien af A1.
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2013 - 13:49 #13
Er der noget privat i arket, eller har du mulighed for at uploade det?
Avatar billede annacondaknud Nybegynder
16. januar 2013 - 13:53 #14
Det har jeg desværre ikke mulighed for. Det er for min arbejdsplads jeg laver det og der er følsomme data i arket.

Desværre
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2013 - 13:55 #15
Ok, håber det lykkes for dig, men tror det bliver svært med de oplysninger der er til rådighed.
Avatar billede annacondaknud Nybegynder
16. januar 2013 - 13:56 #16
Ja
Jeg er godt klar over det bliver lidt op ad bakke:(
Avatar billede jens48 Ekspert
16. januar 2013 - 22:07 #17
Prøv med denne makro:

Sub A2equalsA3()
Cells(1, 1) = 0
Do
If Cells(2, 1) = Cells(3, 1) Then Exit Sub
Cells(1, 1) = Cells(1, 1) + 1 / 24 / 60
Loop Until Cells(1, 1) >= 1
MsgBox ("Værdi for A2=A3 ikke fundet")
End Sub