Avatar billede Export Nybegynder
10. januar 2013 - 13:47 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hente data fra tabel udfra forskellige id

Hej eksperter

Jeg har i min MySQL en table med id, fornavn, efternavn, status, telefon.
Forskellige steder skal jeg udskrive forskellige data ud fra id.
Noget i stil med:

SELECT id, fornavn, efternavn FROM table WHERE id=?

og så:
echo fornavn og efternavn fra id3
echo fornavn og efternavn fra id12
Osv.

Giver det mening?
Hvordan griber jeg det an?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2013 - 13:57 #1
SELECT ... WHERE id IN (3,12,117)

eller?
Avatar billede majbom Novice
10. januar 2013 - 14:11 #2
Alle ID, ét bestemt ID, eller flere bestemte ID (som arne_vs eks.)?
Avatar billede Export Nybegynder
10. januar 2013 - 14:15 #3
Det er alle id der skal bruges, men ikke altid på samme tid. Det kan ske at der kun skal bruges 10 en måned, og 20 den næste måned.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2013 - 14:24 #4
#0
"Giver det mening?
Hvordan griber jeg det an? "

Nej, det giver ingen mening.
Hvordan man griber det an, kan vi finde ud af når det giver mening.

Du må komme med lidt mere. Det kunne f eks være, hvor og hvad skla det bruges til? Hvordan ved du hvilke id'er der skal tages med? osv osv.
Avatar billede Export Nybegynder
10. januar 2013 - 14:30 #5
Undskyld, men hvor og hvad det skal bruges til har vel ingen betydning?
Hvordan jeg kender id har heller ingen betydning for en evt. løsning på mit problem.
Avatar billede Export Nybegynder
10. januar 2013 - 14:34 #6
Men jeg kan da godt fortælle at jeg kender id fra hvor jeg redigere indholdet i db'en, og det er til et skema hvor folk en sjælden gang bliver flyttet rundt. Når der lige skulle byttes rundt havde jeg så tænkt at man bare skiftede id.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2013 - 14:40 #7
Hvis du allerede kender ID, så har du svaret i #1.
Avatar billede Export Nybegynder
10. januar 2013 - 14:43 #8
Hvor laver jeg så min echo så den kun skriver den id ud jeg angiver?
Avatar billede Export Nybegynder
10. januar 2013 - 14:44 #9
Hvordan laver...*
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2013 - 14:56 #10
OK, så dit spørgsmål er i virkeligheden:

Hvordan udskriver man data fra en MySQL-database? Er det ret forstået?
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2013 - 14:56 #11
Ret = korrekt // Sprogskade efter 20 år i Sverige ;o)
Avatar billede Export Nybegynder
10. januar 2013 - 15:03 #12
Ja, arne har svaret på den anden del.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2013 - 15:06 #13
Avatar billede Export Nybegynder
10. januar 2013 - 15:13 #14
Skal jeg så oprette et nyt spørgsmål til resten? Det er jo for dumt. Hvis ikke du vil/kan hjælpe kan du jo bare undlade at deltage. Du har ikke bidraget med noget brugbart, kun spurgt hvad det skal bruges til, og hvor jeg får mine informationer fra. Det er jo sagen komplet uvedkommende.
Kan se at der ikke er meget der er ændret herinde siden jeg havde min gang her for mange år siden. Også en af grundene til at jeg hoppede fra. Troede egentlig det var blevet bedre.

Tror bare jeg lukker. Smid et svar arne_v, og tak for hjælpen.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2013 - 15:23 #15
#14
Hvad er dit problem?

1. Du kunne jo have sagt at du havde fået svar på dit spørgsmål, så hverken splazz eller jeg havde behøvet at bruge tid på det
2. Da du ikke kan komme med noget relevant hvad dit spørgsmål angår, er man nødsaget til at spørge, så man kan få noget at vide og på den måde hjælpe dig, ellers bliver det en gætteleg
3. Du har fået svar på dit andet spørgsmål i #13

Så tag lige at klappe hesten mester...
Avatar billede Export Nybegynder
10. januar 2013 - 15:29 #16
Du smider et link som svar på mit spørgsmål. Hvorfor ikke bare skrive et svar her hvis du har et.

Og hvis ikke du forstår spørgsmålet, hvordan mener du så du kan komme et svar? Du forstod det jo godt ikke, du skulle bare whine.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. januar 2013 - 15:35 #17
#16
Nu må du sgu holde op. Hvis du læser tråden igennem, vil du se at jeg prøver at fiske efter hvordan du får dine ID'er, så man kan hjælpe dig med det oprindelige spørgsmål, der gik ud på at udskrive flere ID'er, da du ikke kunne finde ud af at sige at det var arne_v's løsning der skulle bruges. Så spørger jeg dig om det i virkeligheden gælder noget helt andet, hvilket du bekræfter, hvorpå jeg sender et link på en aldeles udmærket guide af olebole, som svar på dit andet spørgsmål.

I'm out of here... Klaphat.
Avatar billede Export Nybegynder
10. januar 2013 - 15:43 #18
Det var dig der sagde at arnes løsning var et svar. Og kan stadig ikke se hvordan det kan have betydning hvordan jeg kender mine id, eller om jeg skal bruge det til fucking bageopskrifter eller vagtplaner.

Og nej, bekræfter ikke at det er noget helt andet. Det er stadig mit oprindelige spørgsmål der er aktuelt. Sig dog bare at du ikke ved hvordan man gør i stedet for at bitche på den måde et sted du egentlig ikke har noget at gøre.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. januar 2013 - 18:38 #19
svar