Avatar billede Jakie Juniormester
09. januar 2013 - 18:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Url rewrite i pagination - få paginations side?

Hej.

Jeg har et paginationsystem, hvor jeg henter paginationsiden med:

if ($_GET['page'])
{
// et eller andet.
}

Hvor url'en  er user?page=sidetallet.

Jeg vil istedet gerne have at url'en er user/page/sidetallet.

Jeg har i min .htaccess fil skrevet følgende:
RewriteRule ^user/([a-zA-Z0-9_-]+)/([0-9]+)\.html$ user.php?page=$2

Jeg kan så hente url'en ved $url = isset($_GET['url']) ? $_GET['url'] : null;

hvor jeg får  adminstrator/user/page/2.

Spørgsmålet er egentligt bare, hvordan jeg får lavet url'en om?
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2013 - 21:20 #1
<ole>

Hvordan får du lavet URL'en om - hvor?

/mvh
</bole>
Avatar billede Jakie Juniormester
10. januar 2013 - 10:09 #2
Ja eller hvordan jeg skal gøre?

Eller hvad er spørgsmålet? :D
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2013 - 10:54 #3
Ja, præcis: Hvad er spørgsmålet?  =)
Avatar billede Jakie Juniormester
10. januar 2013 - 12:02 #4
Jeg må prøve igen - det er nok min begrænsende viden, der begrænser mig i at formulere spørgsmålet ordentligt.

Mit spørgsmål et egentligt bare hvordan jeg får ændet min url fra at være user?page=side-tallet-af-pagination til user/page/side-tallet-af-pagination ? Hvor side-tallet-af-pagination kunne være 1 eller fx 3.

Derudover kan jeg oplyse at jeg selv har prøvet på det igennem htaccess rewrite, hvor jeg har skrevet(Måske det skal laves om?):
RewriteRule ^user/([a-zA-Z0-9_-]+)/([0-9]+)\.html$ user.php?page=$2

For at min pagination function skal fungere ordentligt skal funktionen vide, hvilken nuværende side, der er eksekveret. Altså om det page=1 eller page=5 osv.

Lige nu gør jeg det igennem sådan her, da url'en er user?page=side-tallet-af-pagination:

                        if (!$_GET['page'])
            {
                $page = 1;
                        $minimum = 0;
                $counts = ceil($total_values / $per_page);
            }
            else
            {
                  $page = $_GET['page'];
                  $minimum = $per_page * $page - 10;
                  $counts = ceil($total_values / $per_page);
            }

Men hvordan henter jeg pagination-side-tallet, hvis url'en er user/page/2?

Jeg har prøvet igennem $url = isset($_GET['url']) ? $_GET['url'] : null;
hvor $url er lig user/page/pagination-side-tallet - dette kan jeg ikke bruge, da det er en streng og ikke et tal.

Hvordan får jeg hentet pagination-side-tallet ud?

Gav det mening? :D
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2013 - 12:21 #5
Det lyder som en meget sær opbygning - hvis ikke en decideret designfejl. Anyway, så kan du vel gøre noget i stil med:

$s = 'user/page/2';
$a = explode('/', $s);
echo end($a);
Avatar billede Jakie Juniormester
10. januar 2013 - 15:31 #6
Tak Ole.

Hvordan ville du ellers opbygge det eller designe det?
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2013 - 19:58 #7
Aner det ikke. Jeg forstår ikke, hvad du skal bruge den kode til, jeg skrev  =)
Avatar billede Jakie Juniormester
19. januar 2013 - 22:02 #8
Skal jeg lukke ved at ligge et svar? :)
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2013 - 18:50 #9
Jeg samler i hvert fald ikke point  =)
Avatar billede Jakie Juniormester
21. januar 2013 - 16:32 #10
Så lukker jeg :)