Avatar billede LarsLju Nybegynder
09. januar 2013 - 12:42 Der er 11 kommentarer

Css style kun til Firefoz

Hej

Kender nogen en måde at tilgå kun Firefox på. Sådan så en css style kun læses af Firefox?

Mange peger på koden @-moz-document url-prefix() som f.eks.

@-moz-document url-prefix() {
    #selector {
    margin-top: 100px;
    }

- men min web developer står af på den, og Firefox er ligeglad med koden.

Vh
Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2013 - 13:08 #1
javascript, der tester på browser, og retter margin-top til.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
09. januar 2013 - 13:33 #2
Hvorfor laver du ikke bare din kode så den virker i alle browsere ?
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2013 - 21:23 #3
<ole>

Er det meningen, at det ene element kun skal ligge 100px fra toppen i Firefox - eller skal den også ligge der i andre browsere?

/mvh
</bole>
Avatar billede LarsLju Nybegynder
11. februar 2013 - 09:07 #4
Løsningen var at min kode var forkert. Jeg havde placeret min div udenfor den div, der skulle styre den. Det tog så 3 dages arbejde, men så fik jeg da lært en del om at skrive browserspecifik kode.
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2013 - 10:14 #5
så har du forhåbentlig lært at man netop ikke bør skrive browserspecifik kode men derimod valid kode.
Avatar billede LarsLju Nybegynder
11. februar 2013 - 11:17 #6
Jeg skriver hellere end gerne valid kode. Mit problem er, at jeg i nogle tilfælde ikke ved, hvad der skal til for at lave en valid kode der er slagfast i alle browsere. Hvis du har en www til et sted, hvor forskelle er beskrevet, så hører jeg gerne fra dig.
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2013 - 11:41 #7
w3.org

Uden at have set din kode er det svært at komme med guidelines ud over en henvisning til hvor standarderne sættes. Dog skal det nævnes, at selvom koden er valid er det ikke ensbetydende med at det er god kode og at det vises ens på tværs af browsere - det kræver lidt erfaring at lære de forskellige browsers særheder at kende.
Avatar billede LarsLju Nybegynder
11. februar 2013 - 12:57 #8
Jeg tænkte mere på, om du måske kendte en artikel, der beskrev de typiske forskelle mellem de forskellige browsers tolkning af css koden!
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2013 - 13:05 #9
Udfordringerne ligger oftere i HTML end CSS - men nej, det kender jeg ikke noget til.
Avatar billede keysersoze Guru
11. februar 2013 - 13:11 #10
Hvis du er for usikker på CSS'en kan du overveje at benytte et såkaldt CSS-reset - men det giver meget mere mening netop at få styr på html/css inden man giver sig i kast med potentielle hovsa-løsninger.
Avatar billede olebole Juniormester
11. februar 2013 - 14:23 #11
Langt det meste af det, der skrives om HTML/CSS på WWW, er skrevet af folk, som lige har lært en smule om emnet. Det er som professionel ikke let at finde noget troværdigt. Er man ikke professionel, er det tæt på umuligt at vurdere, hvad der er noget værd, og hvad der er rent vrøvl. Til gengæld kan man finde rigtig mange fantasifulde forklaringer  *o)

At bruge en såkaldt 'CSS-reset' er en af de dårligste løsninger, jeg kender. Dokumenter med den slags 'hacks' er et helvede at overtage fra andre 'udviklere', da intet i den slags dokumenter virker som forventet.

Ligesom for alle andre fag, så tager det en hel del tid (læs: år), før man har høstet den fornødne viden/erfaring. Der er ikke meget andet at gøre end at tage 'den tunge vej'. Hurtige artikler på WWW er ikke en særlig hensigtsmæssig eller effektiv måde at lære det på