Avatar billede Champ_007 Nybegynder
09. januar 2013 - 10:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Rapport - summer på kunder

Jeg har i min database en tabel, hvor brugeren indtaster køb og dato for købet for en given kunde.

Ved ikke om jeg er ude i noget rod, når jeg har fjernet primærnøglen - hensigten er at det skal være muligt at indtaste de forskellige købsdatoer samt størrelsen på købet.

Jeg ønsker efterfølgende at lave en rapport, der giver mig summen af de enkelte kunders køb - problemet er så, at rapporten giver mig hver linje for en kundes køb.

Jeg vil gerne i rapporten have opsummeringen af købene for de enkelte kunder i følgende format:

Kunde 1 ...............Sum af køb
Kunde 2 ...............Sum af køb

Som det er nu:
Kunde 1 ...............Køb 1
Kunde 1 ...............Køb 2
Subtotal ..............Køb kunde 1

Kunde 2 ...............Køb 1
Kunde 2 ...............Køb 2
Subtotal ..............Køb kunde 2

Er der en løsning på ovenstående?
Avatar billede mugs Novice
09. januar 2013 - 11:10 #1
Der bør være en nøgle for hver kunde!

Du kan lave din opsummering for hver kunde i en forespørgsel hvor du vælger totaler og trækker kunden ned i gitteret og købet. Du vælger så at vide købet som en Total.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
10. januar 2013 - 06:46 #2
SELECT KundeFelt, Sum(BeløFelt) AS SumBeløb
FROM tabelnavn
GROUP BY KundeFelt;

Du skal have en primær nøgle i din tabel! På nogle databaseservere ville du slet ikke kunne tilføje data uden.
Et autonummerfelt er nok.
Avatar billede Champ_007 Nybegynder
10. januar 2013 - 11:43 #3
Tænkte nok, at det ville være dumt at frakoble primærnøglen.

Men hvis jeg så vil have en tabel, hvor hver post viser en dato samt købet, men hvor jeg gerne vil have muligheden for at have flere forskellige poster for hver køber. Hvordan gør jeg det?

Herefter kan jeg så lave forespørgslen for at opsummere for de enkelte købere.

Jeg vil nemlig gerne i en rapport senere hen kunne opdele købene, så jeg kan lave statistikker på månedsbasis og kvartalsmæssigt.
Avatar billede mugs Novice
10. januar 2013 - 11:57 #4
Du laver en tabel med f.eks. et kundenummer som primær nøgle og andre informationer.

Derefter en tabel med kåb og tilhørende informationer. Denne tabel skal indeholde kundenummer, men det må ikke være den primære nøgle.
Så laver du en relation mellem købstabellens kundenummer og kundetabellens kndenummer.

I købstabellens kundenummer kan du lave det som en kombinationsboks der "plukker" et kundenummer. Øvrige info vil så fremkomme i forespørgslen.
Avatar billede Champ_007 Nybegynder
10. januar 2013 - 12:31 #5
Lyder som vejen frem. Tak for det :-)
Avatar billede mugs Novice
10. januar 2013 - 12:37 #6
Det ER den vej du skal - Du vender bare tilbage hvis du får problemer.
Avatar billede Champ_007 Nybegynder
10. januar 2013 - 13:16 #7
I øvrigt med kombinationsboks mener du vel Guiden Opslag?

I min købstabel skal der vel stadig være en primær nøgle?
Avatar billede mugs Novice
10. januar 2013 - 14:17 #8
I Access 2o1o er der en guiden Opslag, men det er ligeså nemt at lave det uden.

Der bør være en nøgle i købstabellen, du kan sagtens bruge et autonummerfelt. Du skal ikke bruge den, databasen bruger den.

Tak for point.
Avatar billede Champ_007 Nybegynder
10. januar 2013 - 14:28 #9
Nu har jeg siddet og sat det op og det virker egentlig nogenlunde efter hensigten. Jeg har dog det problem, at når jeg medtager datofeltet i min forespørgsel, får jeg ikke et samlet tal for kunden som en enkelt post, men derimod antallet af køb.

Jeg har sat et kriterie op for datofeltet, da jeg ønsker at se et samlet køb i eksempelvis 1. kvartal.
Avatar billede mugs Novice
10. januar 2013 - 15:21 #10
"men derimod antallet af køb"

Betyder det, at du får et samlet tal eller bliver købene listet ale sammen ?
Avatar billede Champ_007 Nybegynder
10. januar 2013 - 15:34 #11
Købene bliver listet allesammen - altså når jeg medtager datofeltet.

Datofeltet er jo nødvendigt, for at jeg kan indsætte kriteriet omkring 1. kvartal.

Kriteriet virker også - jeg får bare ikke opsummeret :(