Avatar billede Game_over_Goofy Nybegynder
03. januar 2013 - 18:48 Der er 13 kommentarer

Html og Apache

Hejsa,

Jeg køre windows 7 home 64 bit og har installeret en apache server:
httpd-2.0.64-win32-x86-openssl-0.9.8o.msi

Jeg har fået den til at virker og jeg kan se velkomstbilledet:
Det virkede! Apache Webserveren er installeret på denne maskine!

Jeg har så været inde i filen httpd.conf og tilføjet index.php sammen med index.html mv.

Jeg har i notepad skrevet følgende:
<html>
<head>
<title>Første side</title>
</head>
<body>

test

</body>
</html>

og gemt filen som index.php  "jeg har tjekket at den kun er gemt som den"

Derefter har jeg lagt filen i htdocs/websted

når jeg så i min browser kalder filen:
localhost/websted viser den bare min hmtl kode direkte i browservinduet

Hvorfor gør den det ??

Hvad gør jeg gør forket ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2013 - 18:58 #1
Har du installeret PHP og tilfoejet den til Apache ?

:-)
Avatar billede Game_over_Goofy Nybegynder
03. januar 2013 - 19:02 #2
Skal man det før man kan bruge det ?
Jeg følger nemlig en lidt ældre bog, CMS med dreamviewer, PHP og MYSQL, hvor installationen af PHP først kommer senere.

Altså ifølge bogen burde det kunne lade sig gøre nu ?

Men jeg prøver da lige at installere PHP :)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2013 - 19:07 #3
Hvis du skal have udfoert PHP skal du have PHP installeret.

Nu har din index.php jo ikke noget kode, saa du kunne bede Apache om at serve den som HTML.

Men det ville da vaere fjollet.
Avatar billede Game_over_Goofy Nybegynder
03. januar 2013 - 19:08 #4
Er der en af filerne i PHP som skal ændres til noget i stil med PHP.ini ?
Avatar billede Weedfald Nybegynder
03. januar 2013 - 19:08 #5
Bare lige et indskud, jeg bruger Xampp og Netbeans IDE når jeg skriver php og intet andet mit virker fint :)? Jeg fulgte bare en online guide fra nemprogrammering.dk
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2013 - 19:14 #6
Du skal have en php.ini - hvis du foelger PHP installations vejledning er det ikke saa svaert.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2013 - 19:15 #7
XAMPP er tit meget nem at faa op at koere.

Men man laerer ikke saa meget ved processen som ved selv at saette det op.
Avatar billede Weedfald Nybegynder
03. januar 2013 - 19:21 #8
Arne? Skal vi ikke bytte viden hehe :-)
Jeg har sendt dig en post Arne, jeg er virkelig på bar bund ang. min tråd nu da jeg har fået utallige muligheder men ingen svar er uddybet nok til mit behov, håber min nye tråd "Hjælp til program" kan forklare dig lidt mere end den tidligere :) Hvis du vil tage et kig på den.

Ang. XAMPP, så har du nok ret, men hvis man bare vil have noget op at køre er det jo en fin mulighed :-)
Avatar billede Game_over_Goofy Nybegynder
03. januar 2013 - 21:05 #9
Nu har jeg vidst fået PHP til at virke med Apache. Nu har jeg bare et andet problem.

jeg ligger mine filer i mappen C:\Programmer\Apache2\htdocs\websted

når jeg skal afprøve filen skriver jeg:
localhost/websted/hej.php

men hvordan kan jeg ændre det sådan at jeg kan nøjes med at skrive localhost/hej.php
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2013 - 21:11 #10
smider filen som C:\Programmer\Apache2\htdocs\hej.php

:-)
Avatar billede Game_over_Goofy Nybegynder
03. januar 2013 - 21:14 #11
Men så skal jeg have alle mine filer liggende i htdocs -

kan man ikke have dem liggende i en mappe også linke til den mappe ??
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2013 - 21:32 #12
URL mappes til et directory, saa hvis ikke der er en /mappe/ i URL saa er der heller ikke en /mappe/ eller \mappe\ i directory.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2013 - 04:24 #13
gog?