Avatar billede per2edb Praktikant
31. december 2012 - 12:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Etiket Name lagt i en tabel

I access 2007 har jeg flere Dataark lagt på underforme hvor hver variabel har en Etiket.
Jeg vil gerne have det så jeg kan ændre Name i etiktten, altså teksten på variablen fra feks dansk til engelsk osv...
Jeg vill så lægge teksterne i en tabel. Evt samme tabel som den for variablerne.
Men hvordan forbinder man dem?
Avatar billede larsgrau Forsker
31. december 2012 - 14:22 #1
Du laver dine Etiket om til en kombinationboks hvor den henter data fra en tabel hvor du har lagt de variabler som du gerne vil bruge ned i.

I forspørgelser under Kriterier skal du skrive

forms!din_formularnavn!dinkombinationboxnavn

og egenskaber for kombinationboks skal du under hændelse skal du vælge under efteropdatering kodegenerator. Der hvor du ender skal du skrive

forms!dinformularnavn.Requery

Dette er en måde at gøre det på, men da jeg ikke kende mere til din database om hvordan den er bygget op osv. kan det være lidt svært at hjælp mere præsis

/lars
Avatar billede per2edb Praktikant
31. december 2012 - 14:54 #2
Hej ogtak for foreslaget
jeg har 32 tabeller med gns 15 varialer altså 480 combo boxe!
Der er heller ikke plads til trykknappen fra combo boxen
Er der andre måder?
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2013 - 20:27 #3
Er det det ved etiketten der viser et andet navn på det tilknyttede felts navn i dataark visning du vil ændre - når du snakker om dansk/engelsk giver det lidt mening - jeg opfatter det dermed som ønske om præsentation af andre feltnavne i en forms dataark visning.
Etikettens egenskaben (som du kan se det i egenskabsarket i designvisning) )hedder caption (på dansk titeltekst) og det kan godt ændres dynamisk

Et eksempel viser hvordan:

En database har nogle tabeller der hver for sig skal vises som som dataark i underformlarer. Der skal kunne skiftes mellem engelske og tyske feltnavne.

1. For hver tabel laves en kopi (kun struktur) - og den navngives: FA<tabel kilde> - altså FALaan hvis tabelen hedder Laan
2. Felter (i f.eks. FALaan) laves alle til tekstfelter og et nyt tekstfelt 'lang' tilføjes
3. Der indskrives 2 poster, en hvor lang='eng' og en hvor lang='ger' og felterne gives tyske og engelske oversættelse
4. Der oprettes underformularer med dataarkvisning - en til hver af de oprindelige tabeler (autoformular)
5. På en hovedform: 'Main' inkluderes underformene - ingen brug af under/over ordnede lænker
6. En combo på hovedform: navn:langchoice,rækkekildetype: værdiliste, rækkekilde: eng;ger
7. For at huske sprogvælg hackes en property ind databasen vha.
Sub newprop()
    Dim DB As DAO.Database
    Dim p
    Set DB = DBEngine(0)(0)
    Set p = DB.CreateProperty("langchoice", DB_TEXT, "eng")
    DB.Properties.Append p
End Sub
(En tabel er for meget til sådan en lille ting)

8. Vba kode i et standard modul:

Public Sub setFormLabels(f As Form)
    Dim ctl As Control

    For Each ctl In f.Controls
        If ctl.ControlType = acLabel Then
            ctl.Caption = DLookup(ctl.Parent.name, "FA" & f.RecordSource, _
                    "lang='" & CurrentDb.Properties("langchoice") & "'")
        End If: Next
End Sub

9. I Main formens class  module:

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
    langChoice = CurrentDb.Properties("langchoice")
    changeSubformLabels
End Sub

Private Sub langChoice_AfterUpdate()
    CurrentDb.Properties("langchoice") = langChoice
    changeSubformLabels
End Sub

Private Sub changeSubformLabels()
    Dim cnt As Control

    For Each cnt In Controls
    If cnt.ControlType = acSubform Then
    setFormLabels cnt.Form
    End If: Next
End Sub

i access 2000
http:/kisserup-strand.dk/downloads/feltalias.zip
Avatar billede per2edb Praktikant
04. januar 2013 - 10:52 #4
1000 tak for hjælpen
Kan du lave det så jeg kan give point
Avatar billede per2edb Praktikant
04. januar 2013 - 10:54 #5
1000 tak for hjælpen
Vil du lave det så jeg kan give point
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2013 - 11:26 #6
Hej per2edb
Her er så et svar - så ramte jeg åbenbart rigtigt i forståelsen af dit spørgsmål.
Avatar billede per2edb Praktikant
04. januar 2013 - 11:42 #7
Ja det gjorde du. Tak for hjælpen