Avatar billede limes_planum Praktikant
28. december 2012 - 18:03 Der er 8 kommentarer

Deadend på Eclipse og Oracle SQL Developer

Var ellers kommet over nogle tekniske hurdles, men er nu landet i ingenmandsland,  hvor jeg ikke ved hvor jeg skal starte på at arbejde med Java og Oracle DB'er?

Har følgende på plads:
1) 'Oracle SQL Developer' starter op, og jeg kan oprette et .SQL-script derinde, men kan (fx) ikke lave CREATE-query på det, da det kræver at jeg connecter til min lokale DB.
Denne DB skulle gerne være så lokal at der (fra start af) ikke er nogen sikkerhedsindstillinger på (det burde altså være underordnet hvad jeg skriver i brugernavn og psw - eller hvad?)
2) På/til min lokale Eclipse-installation, har jeg downloaded dette DB-plugin, som jeg har en ide om kan snakke med 'Oracle SQL Developer', og de DB-er der måtte oprettes/ligge derunder??
(har ledt under 'Help' omkring 'plugins' eller 'plugin' uden at blive klogere da jeg ikke kan se, hvordan jeg tilgår/bruger plugins efter at have installeret dem?)
3) Har et link til en tutorial omkring Eclipse med Derby (http://www.vogella.com/articles/EclipseDataToolsPlatform/article.html). Er det bedre/evt. nemmere at starte ud med??
4) Vil bare gerne styre en Orcale DB, fra Eclipse, så hvad gør jeg fra nu af???

[Til admin: ja, ved godt det er en masse spørgsmål på en gang efterfølgende, men faktisk er hovedmålet kun; det øverste spørgsmål samt deraf spørgsmål 4)]
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2012 - 19:15 #1
Et database udviklings vaerktoej kraever normalt en database at koere op mod.

Oracle SQL Developer virker formentligt kun/bedst mod Oracle.

Jeg har ikke brugt Eclipse DB plugin men jeg antager at det gaar direkte mod databaser og ikke interfacer til Oracle SQL Developer.

Personligt er jeg en stor tilhaenger af at adskille IDE fra servere (baade database servere og app servere).

Saa jeg ville vaelge en af:

1)

* bruge Oracle
* enten installere Oracle XE paa udviklings PC eller en anden version hvis man har den paa hylden
* bruge Oracle SQL Developer til SQL (PL/SQL) udvikling
* bruge Eclipse til Java udvikling (inkl. database adgangs kode som f.eks. Hibernate)

2) bruge Derby

* installere Derby
* starte den som server
* bruge Eclipse til Java udvikling (inkl. database adgangs kode som f.eks. Hibernate)
* se hvilket Eclipse plugin der kan bruges fornuftigt mod Derby
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2012 - 19:22 #2
Med hensyn til database tools saa er der mange som er glade for SQL Power Architect. Community Edition er gratis og den understoetter alle databaser som du kan faa en JDBC drivertil.
Avatar billede limes_planum Praktikant
31. december 2012 - 13:36 #3
Tak for svaret indtil videre - er nu tilbage på min Win7 maskine og skal til at finde ud af hvad jeg nu gør med databaser i forbindelse med Java (og altså deraf, hvad jeg skal installere på denne maskine, hvorpå Oracle SQL Dev endnu ikke er på)

Troede jeg kunne nå frem til noget konkret i denne juleferie, men grundet studier og eksamener i januar, kommer der nok til at gå uger før jeg har fået afprøvet dine forslag til bunds ->> og forhåbentligt fundet metoder til hvordan jeg personligt styrer Java og DB'er.

[PS: Godt nytår...]
Avatar billede limes_planum Praktikant
23. januar 2013 - 14:34 #4
Hej igen ... løber ind i problemer her:
http://www.eclipse.org/datatools/project_connectivity/connectivity_doc/Connect%20to%20Derby%20using%20DTP%20M2.htm

- får ikke lov til at komme forbi punkt 5) når jeg prøver at skabe conn i Eclipse.
Avatar billede limes_planum Praktikant
24. januar 2013 - 16:28 #5
Men hvad med SQL Power Architect Community Edition approach'en? Kender du det her link: http://code.google.com/p/power-architect/wiki/GettingStarted
?

- hvis ja er det så noget der er lidt mere bullet-proof end: http://www.eclipse.org/datatools/project_connectivity/connectivity_doc/Connect%20to%20Derby%20using%20DTP%20M2.htm
?
Avatar billede limes_planum Praktikant
26. januar 2013 - 14:19 #6
Ok - problemer med det link også, da jeg ikke kan finde det sted i Eclipse, hvor jeg determinere om "7. Ensure the Eclipse project is set to compile with Java 5 language level, and against the JDK 5 libraries. Trying to compile against JDK 6 or newer will cause compile errors in the JDBC Wrappers."

+ at jeg ikke kan overskue hvad jeg skal med de de to åbnede projekter; SQL Power Library og Power*Architect (disse to brokker sig også over nogle underbiblioteker i de hentede repositories, med den velkendte røde kasse med et hvidt kryds henover >> altså fejlmeddelelser ved precompile).

Du har hjulpet en del, men kan ikke overskue om der er pointgivning, da jeg stadig er i ingenmandsland? ->> som en anden udvej, handler det mest om at jeg vil gemme data, så i mit seneste Java Desktop spil (Slick-baseret, hvis du husker) kunne det være rart om jeg kunne bruge noget Json til (eventuelt) at gemme high score ->> så hvis du har farbar vej der, er der bestemt fuldt point (ellers kan jeg give halvt point for det gode oprids af Java-DB landskabet du allerede har givet herover)
Avatar billede limes_planum Praktikant
31. januar 2013 - 23:54 #7
- eller måske ska det bare være fuldt point (studehandel eller ej, så kan det være at dine anvisninger sagtens kan bruges af andre)

Skriv et svar.
Avatar billede limes_planum Praktikant
28. maj 2013 - 13:10 #8
Skal jeg lukke med point til mig selv?