Avatar billede Rasmus29 Nybegynder
27. december 2012 - 18:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til beregning af checksum.

Hej. Jeg er lidt grønd i vb.net men skal bruge beregning af checksum af de sidste 4 bytes + 1.
Det er til konunikation med et relækort på serial port.
Den streng der sendes f.eks. (vbcr & 1 & "S" & "3")
Hvilket gerne skulle ende med (vbcr & 1 & "S" & "3") & checksum

Er der nogen der kan hjælpe.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. december 2012 - 18:43 #1
Vi skal nok se lidt mere for ar kunne hjaelpe.

:-)
Avatar billede Rasmus29 Nybegynder
27. december 2012 - 19:02 #2
Det jeg søger er metoden til at beregne checksum af en tekst streng.

Strengen er som vist her i parenteser
(vbcr 1S3)

Checksummen skal iflg. manualen til interfacet være de sidste 4 bytes + 1

her er det der er i eksempel koden vb.5

Private Sub Command10_Click()
checksum = (255 - ((((13 + address + Asc("S") + Asc("3")) / 256) - Int((13 + address + Asc("S") + Asc("3")) / 256)) * 256)) + 1

messagestring = Chr$(13) & Chr$(address) & "S3" & Chr$(checksum)
messagestring = messagestring & messagestring
comm.Output = messagestring
End Sub

Bruger vb.11
Avatar billede RogerWilco Seniormester
29. december 2012 - 12:10 #3
Hvis du søger en metode til at lave checksum på en streng a vilkårlig længde i stedet for det "faste" indhold i eksemplet, kunne det lægges i en funktion som dette:

function csum(cstr)
dim i,j,s
j=0
s=right(cstr,4)
for i=1 to len(s) : j=j+asc(mid(s,i,1)) : next
csum=(j and 255)+1
end function

Bemærk, at dette er VBscript, da jeg ikke kender noget til VB.net - det burde dog let kunne overføres.
Avatar billede Rasmus29 Nybegynder
01. januar 2013 - 11:26 #4
Takker for hjælpen.
Har fået det til at virke.