Avatar billede edindk Nybegynder
24. december 2012 - 21:38 Der er 21 kommentarer

Sætter sig fast lige fra starten af

Jeg fandt en gammel computer i vores kælder, jeg ville prøve at bruge den som server til et eller andet. Jeg fik installeret Windows XP på den, den virkede og kunne bruges. Jeg installerede sådan et gratis program for at opdater alle drivers på den, det fik jeg så gjort. Alt virkede perfekt, indtil jeg prøvede på at opdater et eller andet storage så fryste billedet og jeg blev nød til at slukke den. Så kom jeg til "Start Windows Normally" og hver gang jeg valgte det, så genstartede den. Lige meget hvad jeg rent faktisk valgte, så genstartede den om det var "safe mode". Jeg valgte at prøve på at skifte harddisk, men det samme skete. Det er umuligt at komme ind i bios eller boot fra noget. Jeg har på et tidspunkt fået den til at komme ind i bios, men så gik den med det samme i stå igen. Har søgt hele Google igennem :(
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2012 - 09:29 #1
det er sikkert bios der har låst sig

tag alt strøm fra den
rør en jordbunden radiator
tag grafikkort ud
tag batteriet på bundkortet ud i et par minutter
tryk start knappen ind og hold den 10 sekunder

sæt det hele sammen igen og gå i bios og save

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 11:26 #2
Kan den køre i fejlsikret tilstand med kommandopromt?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 11:28 #3
Kan den kan du i promten prøve at skrive rstrui.exe og gendanne til før du opdaterede "storage".
Avatar billede edindk Nybegynder
25. december 2012 - 11:33 #4
Har prøvet det hjælper ikke. Men den arbejder, så går den i stå, arbejder igen og går i stå og sådan bliver den ved. Den siger heller ikke "beep" i starten som den plejede at gøre. Har på et tidspunkt fået den til at boot fra cd og der sagde den at den ingen harddisk fandt. Men jeg har prøvet at skifte harddisk og det samme sker... :S
Avatar billede edindk Nybegynder
25. december 2012 - 11:35 #5
#3 jeg kan slet ikke komme ind i Windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 11:40 #6
#1?
Avatar billede edindk Nybegynder
25. december 2012 - 11:57 #7
#4 var tilbagemelding på #1 :)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 12:02 #8
Hvis ikke den siger bppr i starten gennemføres "power on self test" sandsynligvis ikke, og derfor starter pc ikke op, da hardware ikke bliver registreret.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 12:02 #9
haha bppr=beep
Avatar billede edindk Nybegynder
25. december 2012 - 12:12 #10
Som jeg nævnte så skete dette, da jeg prøvede på at opdatere et eller andet Storage drive ved ikke præcist hvad det var. Og nu kan jeg ikke gøre noget, har også prøvet på at skifte harddisk :S
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2012 - 13:03 #11
du skal geninstallere din Windows og her vil du finde ud af om harddisken er stået af for det kan det være
kan den se harddisken der er det fint
under install fjerner du partitionen og oprette en ny

m.v.h
Avatar billede edindk Nybegynder
25. december 2012 - 13:07 #12
#11 det er umuligt at komme så langt, den sætter sig fast med det samme fra starten af. Der var et tidspunkt, hvor jeg var så heldig at den booted på et tidspunkt fra cd'en, også sagde den at den ingen harddisk fandt. Jeg har prøvet at skifte harddisk, det samme sker stadig igen og igen...
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2012 - 13:16 #13
du må ud og køb en ny

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2012 - 13:17 #14
ja det havde du prøvet ok
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2012 - 13:19 #15
det kunne tyde på at controleren på bundkortet er stået af

man kan købe indstikskort til det så du ikke lige behøver købe et nyt bundkort

m.v.h
Avatar billede edindk Nybegynder
25. december 2012 - 14:35 #16
Hvor befinder controleren sig?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 18:00 #17
Spørgsmålet her er jo om det i det hele taget kan betale sig at ofre for meget på denne pc. Hvad er det næste der står af?
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2012 - 08:03 #18
de findes i indtil mange forskellige

http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/delock-controller-sata-4-port-with-raid-id-452509.aspx

det er et valg du skal foretage dig
det er ikke ret tit de  står af men i dit tilfælde skete det
det kan måles om det er den men er ret sikker

hvis man kun bruger den til internet og at skrive breve kan det jo godt betale sig

er det er spille maskine må du bare investere

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2012 - 08:10 #19
den sidder loddet sammen med bundkortet og  det er IKKE noget som du skal rode med

de sidder lidt forskelligt fra kort til kort

https://www.google.dk/search?q=controller+motherboard&hl=da&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=UaLaUMnQGIGUtQa41YHQCA&sqi=2&ved=0CG0QsAQ&biw=1558&bih=921

sådanne spørgsmål har du din ven lige ved hånden

www.google.dk
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2012 - 08:33 #20
Er ikke specielt hardware kyndig.
Men hvis bios ikke virker ordentligt, kan man vel ikke få kontakt til en controller man monterer i pci porten?
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2012 - 09:14 #21
ved pludselige opståede udfald er det nok ikke bios der er årsagen
det kunne det være men hvorfor lige pludselig

udeluk controleren først

er det ikke det er den et sygt bundkort
vi kan skrive stolpe op og ned
det vil altid være gætteri

men som du skrev

""Jeg fandt en gammel computer i vores kælder""

alt er tænkeligt med sådan en gammel svend
hvis man ikke prøver noget kan det være lige gyldigt og spild af tid

hvad hedder bundkortet
på deres hjemmeside kan du finde bios til den
men du skal kende bundkort type version og så videre
det skal være korrekt oplysninger ellers dør bundkortet ved opdateringen

start maskinen op med kun bundkort og grafikkort tilsat
hvad sker der så
sæt cdrom drev til
hvad sker der så
sæt harddisk i
hvad sker der så

hvad prøver du