Avatar billede Cicci Nybegynder
20. december 2012 - 22:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Indsætte den næste værdi i rækken (nedadrettet)

Hej

Er der nogen derude der kan hjælpe mig med at finde en formel der kan følgende.

Indsætte den næste værdi i rækken nedadrettet
Fx.

I cellen:
A1 står der Mads
A2 står der Mattias
A3 står der Trine
A4 står der Lise

I cellen AZ 10 skal der står Mads

I cellen AZ 14 skal der stå det som kommer efter Mads (nedad) dvs. Mattias

i cellen AZ 20 skal der stå det som kommer efter Mattias, dvs Trine

og cellen AZ 32 skal der stå Lise.

Det kan være en formel der slår fx Mads op, i cellerække A og returnere værdien der kommer ligefter (nedadrettet 1 gang) = Mads).

Værdierne i det ene eksempel er unikke dvs. de forekommer kun en gang og så skal jeg også bruge en anden formel hvor værdierne kan forekomme op til flere gange og så skal den bare "springe" over til den næste værdi hvis værdien er det samme.

Værdierne her er en blandning af bogstaver og tal

Tusind tak på forhånd!
Avatar billede Cicci Nybegynder
21. december 2012 - 09:33 #1
Der burde nok stå:
AZ 1
AZ 21
AZ 41

der er 20 rækker imellem
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2012 - 12:05 #2
Hvis du kan leve med en hjælpekolonne er første del af dit spørgsmål nogenlunde enkelt. Hvis værdierne kan forekomme flere gange bliver det betydeligt mere kompleks, og jeg har ikke i dette øjeblik en løsning på den del.

Men første del af spørgsmålet (med hjælpekolonne).

Dine data i A1:A4
I C1 (eller et andet sted ude af syne):
=--(REST(RÆKKE(1:1)-1;20)=0).
Kopier nedad i nødvendigt omfang.

I D1: =HVIS(C1=1;FORSKYDNING($A$1;SUM(C$1:C1)-1;;;);"")
Kopier nedad i nødvendigt omfang.
Avatar billede Cicci Nybegynder
21. december 2012 - 14:56 #3
Perfekt - mange gange tak for løsningen af den første del.

Den sidste del sidder jeg stadig og bøvler med.

Jeg har prøvet at lave en filtering som en hjælpekolonne og indsætte den samme formel som du skriver ovenover, men det bliver noget rod med en filtering hver gang der er opdateringer.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2012 - 15:45 #4
A1: Navn
B1: Unik liste
C1: Hjælpekolonne
D1: Unik liste (ny)

Fra A2 og nedefter findes dine data. Navngiv dette område d.

I B2 indsættes følgende matrixformel: =HVIS.FEJL(INDEKS(d;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($B$1:B1;d);0));"")

Ved indtastning af matrixformel - husk at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Formlen kopieres nedad så langt som der er data i kolonne A.

I C2 indsættes følhgende (normale) formel:
=HVIS((RÆKKE()-2)/20=HELTAL((RÆKKE()-2)/20);(RÆKKE()-2)/20+1;0)
Formlen kopieres nedad i nødvendigt omfang.

I D2 indsættes følgende (normale) formel:
=HVIS(C2<>0;FORSKYDNING($B$1;C2;;;);"")
Formlen kopieres nedad i nødvendigt omfang.

Kolonne D skulle give det ønskede resultat.

Hans
Avatar billede Cicci Nybegynder
21. december 2012 - 16:09 #5
Det virker ikke helt endnu. Fejl vises i:

I B2 indsættes følgende matrixformel: =HVIS.FEJL(INDEKS(d;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($B$1:B1;d);0));"")
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2012 - 17:06 #6
Har du husket at indtaste som matrixformel, som jeg skrev, og har du husket at navngive dit dataområde d?

Det virker fint her.

Hans
Avatar billede Cicci Nybegynder
21. december 2012 - 17:19 #7
Ja har indtastet som matrix..

navngive dit dataområde d? I A1 skal der indtastet "d" eller hvordan?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2012 - 17:25 #8
Du kender åbenbart ikke til navngivning i Excel.

Marker området, for eksempel A1:A20, hvis det er der, du har dine data. Med området markeret skriv d i navnefeltet (Boksen Navn). Navnefeltet er området til venstre for formelfeltet.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2012 - 17:27 #9
Hvis du har overskrift i A1 skal denne ikke med.
Avatar billede Cicci Nybegynder
21. december 2012 - 17:38 #10
ok det er gjort...Skal B1, c1, d1 være tomme ?

Det virker ikke til det virker endnu heller.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2012 - 17:44 #11
Har uploadet en fil her:

http://gupl.dk/689094/
Avatar billede Cicci Nybegynder
21. december 2012 - 17:53 #12
Fedt mange tak.. Have ikke lige opdaget at der skulle stå Hvisfejl (unden punktum imellem) og HELTAL istedet for HEL:)

Du får lige dine point ;)
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2012 - 17:57 #13
Der skal være punktum, altså HVIS.FEJL
Avatar billede Cicci Nybegynder
21. december 2012 - 18:16 #14
Det virker kun uden punktum for mig
Avatar billede natkatten Mester
22. december 2012 - 00:21 #15
Af en eller anden uvis grund har Microsoft besluttet sig for at ændre på HVIS.FEJL i den danske Excel 2010, således at den hedder HVISFEJL.

Selv om opgaven er løst, så er der måske en eller anden som kunne have glæde at dette nørderi udi dels matriksformler (sortering af unikke værdier) og VBA (indsættelse af værdierne i hver nth række):

http://gupl.dk/689105/