Avatar billede Smitche Praktikant
19. december 2012 - 10:33 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad er PHP $_SESSION, $_FILE, $_GET, $_POST?

Hvad er PHP $_SESSION, $_FILE, $_GET og $_POST? Jeg er ret ny med PHP og har forsøgte at google mig frem til svaret, men er ikke blevet klogere.

Hvad er fx $_GET og $_POST? Og hvornår skal man bruge den ene frem for den anden?

På forhånd tak!
Avatar billede keysersoze Guru
19. december 2012 - 11:36 #1
Det afhænger af hvor du skal hente data fra; http://www.eksperten.dk/spm/973491#reply_8008821
Avatar billede dmdisco Nybegynder
19. december 2012 - 11:37 #2
Avatar billede Smitche Praktikant
19. december 2012 - 12:08 #3
det er til brug med database(MySQL)
Avatar billede KHHP Juniormester
19. december 2012 - 12:40 #4
GET, POST og FILE er til brug med formularer, dog oftest i forbindelse med databaser(MySQL). GET og POST er til inputfelter eller værdier gemt i URL. FILE er til upload eller behandling af filer.
SESSION er til f.eks. loginsystemer.
Avatar billede tobrukDk Novice
19. december 2012 - 13:49 #5
#4

Husk nu på vi arbejder ikke længere med mysql. dog der i mode arbejder vi med mysqli :) haha Husk det!.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. december 2012 - 14:31 #6
#5
Husk nu at MySQL er en database og MySQLi er en API der bliver brugt til en MySQL-database ;o) Husk det!
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. december 2012 - 14:35 #7
Eller for at være helt korrekt, en extension. ;o)
Avatar billede KHHP Juniormester
19. december 2012 - 16:49 #8
#6. Databaseserveren er, nøjagtig som du siger, MySQL, men dette fandtes også som API og er officielt frarådet. Dertil kan guiden her anbefales: http://eksperten.dk/guide/1480
Den lærer folk det mest basale omkring Prepapred Statements under MySQLi.
Man kan vel ikke rigtig betegne det "gamle" MySQL-API som et API, da det jo blot er en variabel der indeholder en funktion, hvor parametret er noget SQL-kode der udfører en bestemt handling på serveren.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. december 2012 - 16:57 #9
#8
Grunden til at jeg skriver som jeg gør, er at opretter INTET har nævnt om hvilket API/extension der bruges, og det INTET har med spørgsmålet at gøre. Desuden er MySQL lige så meget et API som mysqli og PDO er ;o) At det så ikke bør bruges, er et helt andet spørgsmål.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. december 2012 - 17:02 #10
Desuden er det noget vrøvl du skriver i #4. Svaret kan du læse i linket i #1.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. december 2012 - 17:04 #11
Og i #2 ;o)
Avatar billede Smitche Praktikant
22. december 2012 - 22:08 #12
Synes ikke helt jeg har fået det svar jeg søgte, men er blevet en smule mere forvirret. :)

Hvad jeg ikke fik sagt i selve spørgsmålet, men et en kommentar øverst, er at det er til brug med en MySQL database.

Hvornår bruges $_GET og $_POST i arbejdet med dette? Og hvad er det egentlig de kan? - Altså fx i hvilken sammenhæng bruger man dem?

Jeg har selvfølgelig forsøgt at google mig frem til dette, men da jeg er ny inden for området kan det været svært at forstå forklaringer på engelsk sammen med andre fagtermer. Søger derfor korte svar, som man kan finde her på sitet, for nybegyndere.
Avatar billede keysersoze Guru
22. december 2012 - 22:41 #13
om du benytter MySQL eller ikke er irrelevant - som nævnte et par gange så er det kun afhængigt af hvor data kommer fra, GET-data ligger oppe i adresselinjen fx fordi du har postet data via en form med method="get" eller du selv har sat det der vha et link og POST-data kommer fra en form med method="post".