Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
02. december 2012 - 13:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Troværdighed på benchmarklister

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om troværdigheden i forhold til de forskellige benchmarklister som man kan finde på internettet. Særligt i forhold til listerne, som omhandler grafikkort, er jeg noget skeptisk.

Tvivlen skyldes, at jeg har kig på lidt forskellige bærbare computere, som skal bruges til almene opgaver og også gerne til spil (jeg gamer sjældent, men af og til).

På Benchmarklisten for videocards: http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php, som jeg vil tro er grafikkort, ligger mange af de grafikkort som er gode til spil, for eksempel Geforce lavere end grafikkortene fra Intel. Man kan mange steder se bærbare til salg, med et NVIDIA GeForce GT 610M grafikkort (som har 346 point i benchmark), tilføjet at det er "Godt til spil", mens det ikke er min opfattelse af Intels grafikkort, for eksempel det nye Intel HD Grafik 4000 (513 point i benchmark). Man kan jo foranlediges til at tro, at Intels grafikkort, faktisk er bedre end spilgrafikkortet geforce.

Hvad er jeres erfaringer med benchmarklisterne; kan man stole på dem?
Avatar billede chalde Seniormester
02. december 2012 - 13:32 #1
Steder som skriver at et 610m er godt til spil, bør nok overveje at lade være med at "rådgive".

Anyway, mange ting kan spille ind på benchmarks. Reelt er sammenligning af benchmarks kun brugbare, så længe hele grundsetup'et af maskinen er ens. Det nytter ikke at den ene er udstyret med et voldsomt grafikkort og en sløv CPU, mens det andet setup består af det omvendte.

Personligt bruger jeg http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html til at få nogenlunde billede af hvordan et grafikkort klarer sig. Deres resultater er baseret på et gennemsnit af forskellige setups testet i forskellige benchmark tools og spil, så det giver et godt billede af om et givent grafikkort klarer sig godt eller skidt.

Men benchmarks skal ikke bruges som en absolut værdi, idet resultatet som sagt er baseret på et gennemsnit af forskellige setups og kan variere meget. Brug dem som en indikator og kig gerne forskellige reviews igennem.
Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
02. december 2012 - 13:45 #2
Men 610m fungerer vel bedre til spil end for eksempel Intel HD Grafik 4000? Jeg mener, hvis man ikke er hardcore gamer, men kun spiller en gang imellem. (Eksempler på spil kunne være: Sims 3 eller Battlefield (singleplay) fra 2002).

Hos Elgiganten har de pt. en computer med I7-processor, 8 GB Ram og et GeForce GT 640m grafikkort. I deres avis har de skrevet "God til spil". Forskellen mellem 610m og 640m er vel ikke så voldsom?

Tak for linket til notebookcheck.
Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
02. december 2012 - 14:13 #4
Mange tak for links. :-)

Jeg synes det er meget forvirrende. Man får mange forskellige og ofte modstridende informationer, alt efter hvem man spørger. I samtlige butikker som jeg har besøgt, har jeg fået at vide, at hvis jeg vil sikre mig en nogenlunde grafik til de småspil jeg spiller (Sims 3, Battlefield 2002, Farming Simulator og så - igen, jeg er ikke den store gamer og spiller ikke meget store og krævende spil), skal jeg overhovedet ikke overveje Intel HD 4000, da det hele bare vil lukke ned, på grund af grafikkortets dårlige evne til 3D.

Derimod er jeg i butikkerne blevet rådgivet til, at vælge et ATI, Radeon eller Geforce-grafikkort, som jeg har fået at vide, stort set altid er bedre en Intel i forhold til spil. Selv når det er angivet som bedre i vurderinger, er det oftest en dårligere grafik?
Avatar billede chalde Seniormester
02. december 2012 - 18:03 #5
#4 Intels onboard kort er rigtigt nok nogle af de ringeste til spil, men det er både Nvidia og ATI's lowend også. Men de spil du nævner har ikke de vildeste krav til kortet.
Men hvad du vil være bedst tjent med skal jeg ikke kunne sige. Der må du på lidt søgearbejde eller afvente om andre kan komme med et konkret bud.
Avatar billede ALTforStilhed Nybegynder
03. februar 2013 - 13:29 #6
Tak for hjælpen.