Avatar billede spoi Nybegynder
28. november 2012 - 15:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

sorterering makro

Hej

Jeg har 3 kolonner A, B og C

Jeg skal sortere efter kolonne se.

Det er nye data der hentes ind hver dag så det er forskelligt hvor mange rækker der er.

B er altid den der slutter sidst

Dvs jeg skal ned til bunden A kolonne

Når jeg indspiller går den kun til bunden af kolonne A

Nogen der kan hjælpe?

LN
Avatar billede supertekst Ekspert
28. november 2012 - 15:30 #1
Prøv at vise din VBA-kode her..

Facts:
- Du skal sortere efter kolonne C.
- B slutter altid sidst
- "Dvs jeg skal til bunden af A" - mener du ikke være B? - "Når du indspiller går den kun til bunden af A"

Evt. er du også velkommen til at sende regnearket - @-adresse under min profil.
Avatar billede KurtOA Praktikant
28. november 2012 - 17:07 #2
Hvis du bruger autofilter kan det måske hjælpe dig....

Ved Excel 2003 gør du således....
- Marker øverste celle i Kolonne A med data ( evt overskrift)
- Vælg Data > Filter > Autofilter
- Vælg derefter Data > Sorter

Ved Excel 2007 gør du således...
- Marker øverste celle i Kolonne A med data ( evt overskrift)
- Båndet "Startside" > Knappen Sorter/ Filtrer> Filter
Derefter skulel du også gerne kunen sortere her...

Håber det virker ;-)

mvh Kurt
Avatar billede jens48 Ekspert
28. november 2012 - 19:48 #3
Er det ikke bare sådan en lille makro du har brug for?

Sub Macro1()
Range("B3").CurrentRegion.Sort Key1:=Range("C3"), Order1:=xlAscending, Header:= _
        xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal
End Sub
Avatar billede spoi Nybegynder
28. november 2012 - 21:09 #4
jo til bunden af kolonne B - supertekst

Det skal helst ligge på en knap i et andet ark. Det er ikke mig selv der dagligt skal sortere men skiftende personer og det kan let glemmes eller de kan ikke huske, hvordan det lige gøres. har tænkt mig at lægge det i en knap, der også gør flere andre ting med data.

LN
Avatar billede spoi Nybegynder
28. november 2012 - 21:19 #5
ups skrev da lidt forkert

kolonnenerne der skal med i sorteringen er fra A til I
Den skal sortere helt ned til bunden af kolonne B men sortere efter efter kolonne C

Hvis alle kolonner var lige lange eller A var længst kunne jeg sagtens finde ud af det - men det der går galt er at kolonne B er længst

LN
Avatar billede jens48 Ekspert
28. november 2012 - 21:54 #6
Når du bruger Range("B3").CurrentRegion vil du automatisk få valgt alt der hænger sammen med B3. En betingelse for at det virker OK er at der ikke er noget i kolonne J, og at der ikke er nogen overskrift. Det sidste kan dog hurtigt rettes ved at ændre Header:= xlGuess til Header:= TRUE
Hvis den skal køres fra et andet ark, skal du starte mokroen med
Sheets("Sheet1").Select
Avatar billede spoi Nybegynder
29. november 2012 - 14:24 #7
Det er en dato ;O) der skal sorteres med nyeste øverst

LN
Avatar billede spoi Nybegynder
29. november 2012 - 14:47 #8
ups fandt jeg selv ud - skulle bare lige læse rigtigt

Jens48 vil du lægge et svar ;O)

LN
Avatar billede jens48 Ekspert
29. november 2012 - 14:53 #9
Godt det virker
Avatar billede spoi Nybegynder
12. december 2012 - 12:14 #10
æv det gør det så bare ikke alligevel

synes det gjorde, men nu sker der nada og koden står som ovenfor

Der er dog data i kolonne J men har der været hele tiden. Beregnet data - dvs det skal ikke sorteres - eller i hvert fald unødvenigt.

LN
Avatar billede jens48 Ekspert
13. december 2012 - 02:24 #11
Nedenstående kode sorterer kun på kolonne A til I. Men dit problem lyder mere som om makroen slet ikke kører. Hvor har du lagt den?

Sub Macro1()
R = Range("C65536").End(xlUp).Row()
Range("A3:I" & R).Sort Key1:=Range("C3"), Order1:=xlAscending, _
Header:=xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:=False, _
Orientation:=xlTopToBottom, DataOption1:=xlSortNormal
End Sub