Avatar billede easytouch Nybegynder
10. august 2001 - 23:48 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Linux og cgi

Efter at jeg har lavet en fuld installation af linux 7.1, og har oprettet en http server. Så kan jeg ikke få den til at tage i mod et simple cgi script.
Er der nogle som kan give mig en GOD forklaring, på hvad at jeg har overset, eller om der er noget som der mangler at bliver sat op, for jeg er fortabt.
For at gøre få det optimale svar, så skal det siges at det er et password script som jeg har prøvet at ligge ind, men det vil bare ikke tage imod det, selv om at jeg har givet den, den commando password.cgi - 755 med CHMOD.... Please somebody help me....

Som et tillægs spørgsmål:
Hvordan bruger jeg MYSQL....?
Avatar billede proguy Nybegynder
11. august 2001 - 01:49 #1
For at kunne bruge et script i apache, skal scriptet være placeret i et bibliotek der tillader eksekvering af scripts.
Du skal derfor fortælle Apache fra hvilke biblioteker du vil tillade eksekvering.
Dette gøres ofte ved:
\"ScriptAlias /cgi-bin/ /home/httpd/cgi-bin/\"
Herefter kan du lægge script i /home/httpd/cgi-bin og kalde dem ved f.eks. localhost/cgi-bin/password.cgi.

Virker det ikke, så prøv at kigge i apaches error.log, den *kan* indeholde gode informationer.

Hvad angår MySQL, så er det vel et ret bredt spørgsmål... jeg vil foreslå at du kigger på mysql.com
Avatar billede mortenpj Nybegynder
11. august 2001 - 21:07 #2
Hvilket slags cgi-script?
Hvis der er tale om perl skal du være opmærksom på om du har installeret http-perl !
Avatar billede easytouch Nybegynder
11. august 2001 - 23:01 #3
Jeg må desværre sige, at jeg fatter det ikke helt.
Nu har jeg prøvet at lave en mappe som hedder httpd/cgi-bin. Og jeg har lagt mit cgi-script over i den mappe, men der virker ikke...
Jeg ligger lige koden ind, så kan du prøve om du kan rette den til, så jeg ved helt nøjagtig hvordan at den skal se ud, for jeg er nu godt lost i dette spil.....

#!/usr/bin/perl

#######################################
# Password.cgi                        #
# Copyright Ricki Runge for Script.dk #
# ricki@script.dk - www.script.dk    #
#######################################

# Udskift http://www.mitdomæne.dk/ok.html med adressen til den fil der skal beskyttes
$ok_html = \"http://www.mitdomæne.dk/ok.html\";

# Her lister du dine brugernavne og passwords, $navne[1] og $password[1] høre sammen.
# Nå du tilføjer flere skal du bare give dem nummer 3, 4, 5 osv.
$navne[0] = \"tester1\";
$passwords[0] = \"1234\";
$navne[1] = \"tester2\";
$passwords[1] = \"4321\";

read(STDIN, $buffer, $ENV{\'CONTENT_LENGTH\'});
@datain = split(/&/, $buffer);

foreach $data (@datain) {
$data =~ s/\\+/ /g;
$data =~ s/%(..)/pack(\"c\",hex($1))/ge;
($name, $value) = split(/=/, $data, 2);
$name = lc($name);
if ($name eq \"navn\") {
  $navn = lc($value);
} elsif ($name eq \"password\") {
  $password = lc($value);
} elsif ($name eq \"fejl_html\") {
  $fejl_html = $value;
}

$ud_html = $fejl_html;

for ($i=0; $i<=$#navne; $i++) {
if (lc($navne[$i]) eq $navn && lc($passwords[$i]) eq $password) {
  $ud_html = $ok_html;
  last;
}

print \"Location: $ud_html\\n\\n\";

Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 16:17 #4
Hvordan ser din konfigurations fil til apache ud?
(kan du ikke uploade den til en webserver et sted og poste et link her?)
Avatar billede mortenpj Nybegynder
14. august 2001 - 20:19 #5
O.k. det er jo et perl-script...

Altså kan du ligge det i en mappe /perl som du evt. opretter (hvis den ikke er der) i /var/www/ hvor du iøvrigt sikkert også har /html liggende.
Mappen /perl er som oftest - fra start - konfigureret til at måtte afvikle scripts.
(Ellers skal du selv tilføje det i din Apache konfigurationsfil som proguy skriver)

God fornøjelse...
Avatar billede mortenpj Nybegynder
14. august 2001 - 20:22 #6
Når jeg skriver /var/www/ er det fordi jeg formoder at du har apache til at se efter indhold her.... ellers må du bruge samme fremgangsmåde blot ved det aktuelle bibliotek.