Avatar billede tommer Nybegynder
19. november 2012 - 21:05 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

email validering

i visual studio findes den indbyggede regex til email: \w+([-+.']\w+)*@\w+([-.]\w+)*\.\w+([-.]\w+)*

problemet er bare at man i live og hotmail gerne må have en bindestreg "-" lige før "@" i emailadressen, og denne valideres ikke korrekt i ovenstående... har nogen en der virker bedre?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2012 - 22:59 #1
Maaske bare tillade alt undtagen @ foran @.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. november 2012 - 16:29 #2
Nu er det ikke meningen, at den i Visual Studio skal bruges som andet end et simpelt eksempel på hvordan validering med regulære udtryk kan ske. Microsoft kender udmærket standarden for email-adresser, og har bare valgt at gøre det anderledes.

Jeg plejer at anbefale blot at checke for et @ efterfulgt af noget, der indeholder et punktum. Du skal alligevel have sendt en email med et kontrollink, der skal klikkes på, før du ved om adressen kan bruges.
Avatar billede tommer Nybegynder
20. november 2012 - 16:36 #3
Hej i to, dejligt at se at der stadig er liv her på eksperten som jeg ikke har brugt længe :-)

Hmmmm.... jeg har i flere år brugt den indbyggede validering uden problemer, og har ikke tænkt ydereligere mht RFC standarder... Men de ændrer sig jo løbende og folk ude i verden opfylder dem jo heller ikke alle...

Jeg undrer mig bare over at én af mine snart milioner af brugere har en sådan email :-))

Men ja, folk får som regel en confirm mail alligevel så måske man skulle være lidt mere "loose" som Arne foreslår....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. november 2012 - 16:51 #4
RFC standarderne ændrer sig nu ikke ret meget ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2012 - 16:56 #5
For 25 aar siden var det ikke unormalt med eksplicit routing i email adresser:
  arne%somedomain.tld@otherdomain.tld

fornavn_efternavn@domain.tld er ikke helt saa brugt som fornavn.efternavn@domain.tld men ses dog.
Avatar billede tommer Nybegynder
21. november 2012 - 12:01 #6
ok guys, så må det blive noget ala:
^[^\s@]+@\w+([-.]\w+)*\.\w+([-.]\w+)*
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2012 - 17:34 #7
Så du gætter på man ikke må have et mellemrum før @? Hvad skyldes det gæt? ;)

Ok, det er ikke synderlig udbredt, men "Erik Jacobsen"@example.com skulle vist være lovlig - altså med dobbelstrofferne.
Avatar billede tommer Nybegynder
21. november 2012 - 19:43 #8
jeg kan se at microsoft bruger nedenstående validering ved oprettelser af hotmail og live kontoer, og det er netop en sådan jeg har bøvl med:

Dit mailadresse må kun indeholde bogstaver, tal, punktummer (.), tankestreger (-) og understregninger (_). Den må ikke indeholde specialtegn, tegn med accent eller æ, ø, å eller andre bogstaver uden for det latinske alfabet.

Hvordan villle i lave jeres regex?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2012 - 20:19 #9
"@"
Avatar billede tommer Nybegynder
21. november 2012 - 20:39 #10
lol
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2012 - 21:00 #11
Forskellen på min korte udgave, og din lange udgave er, at min vil aldrig afvise en lovlig, men tillade nogle ulovlige. Din vil afvise nogle lovlige, men aldrig tillade en ulovlig.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2012 - 22:25 #12
jeg tror godt at jeg turde proeve med:

"[^@]+@[-\w]+(\.[-\w]+)+");
Avatar billede tommer Nybegynder
04. december 2012 - 00:43 #13
oki, tak for hjælp gutter ;-)
send lige et svar Arne, da Erik jo ikke samler på points ;-)
Avatar billede tommer Nybegynder
04. marts 2013 - 00:21 #14
lukker her.