Avatar billede Slettet bruger
17. november 2012 - 15:02 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Udregn samlet pris fra en while sætning

Hej eksperter.
Jeg har virkelig sat min hjerne i blød for at finde ud af hvordan dette skal løses. Måske har jeg valgt en meget besværlig opbygning, hvis jeg har det. så kom gerne med et bedre tip :)

Det drejer sig i bund og grund om at jeg har 1 felt i min database, altså pris. Den pris trækker jeg 10% fra og resten får kunden.
Jeg har alt dette sat op i en tabel. så hver transaktion har sin egen <tr></tr> inde i en while sætning

lige ude for while sætningen } og lige inden jeg slutter min </table>
har jeg en ny <tr></tr> hvor jeg vil have

pris ialt og intjening i alt

Det vil altså sige at jeg skal lægge $pris fra min while sætning samme med alle de andre priser og skrive den ude for while sætningen. det samme skal jeg med $traek_procent

Hvordan gøres dette??
// Mikkel
17. november 2012 - 16:16 #1
Som du forklarer det (eller som jeg forstår det,) så er indtjening altid 10% af pris.

Jeg går ud fra, at du har en databaseforespørgsel efterfulgt af kode noget i retning af dette:

while($row = mysql_fetch_array($result))
{
....
}

Så en fremgangsmåde kan være før while løkken at erklære en variabel $pris = 0;
Og så i hver runde af løkken forøger du $pris med $row['pris'].
Efter while løkken har du så pris ialt i $pris, og indtjening ialt er $pris * .1.

Såsom (ikke testet)

....
$pris = 0;
while($row = mysql_fetch_array($result))
{
    echo "<tr>.......";
    ....
    $pris = $pris + $row['pris'];
}
echo "<tr>.....
echo "Pris ialt = $pris, indtjening ialt = $pris * .1"

En alternativ fremgangsmåde er, efter forespørgslen der giver dig de enkelte rækker, at lave en ny forespørgsel:

$query = "SELECT SUM(pris) FROM mytable";
22. november 2012 - 15:18 #2
mikkelbering, kom du fra det igen?  Du stillede spørgsmålet, jeg foreslog løsninger, men du gav ikke nogen reaktion.  Kom ind og fortæl, om du kunne bruge mit indlæg.  Hvad er din videre hensigt med spørgmået?