Avatar billede larsgrau Forsker
14. november 2012 - 13:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Excel / CreateObject

Jeg bruger pt denne til at lave en text fil

'Gemmer signalet i tablen sendtsignaler
Dim stDocName As String
Dim strFilter As String
Dim strSaveFileName As String

strFilter = ahtAddFilterItem(strFilter, "Tekstfil (*.txt)", "*.txt")
strSaveFileName = ahtCommonFileOpenSave( _
                                    OpenFile:=False, _
                                    Filter:=strFilter, _
                    Flags:=ahtOFN_OVERWRITEPROMPT Or ahtOFN_READONLY, _
                    FileName:=Forms!dnk_formular1!datotid)

'ahtCommonFileOpenSave
With CreateObject("Scripting.FileSystemObject").createTextFile(strSaveFileName)
    .Write Forms!dnk_formular1!Tekst4
End With

Det virker fint.

Istedet for at skrive til en TextFile ville jeg gerne skrive til et Excel regneark og i kommandoen .Write Forms!dnk:formulaer1!tekst4 vil jeg gerne kunne sige noget i retning af .Write report.databaser men jeg kan ikke rigtigt finde ud af det og kan det lade sig gøre ??
Avatar billede fdata Forsker
14. november 2012 - 13:30 #1
Du kan gemme en tabel/forespørgsel i en Excel fil via kommandoen
  DoCmd.TransferSpreadsheet acExport, , DitTabelNavn, DitFilnavn, True  (se mere i Access hjælpeteksten).

Det ser ud som om, du lige nu gemmer et enkelt tekstfelt i din tekstfil. Hvad mener du med at du vil gemme "report.databaser"?
Avatar billede larsgrau Forsker
14. november 2012 - 14:20 #2
Det er ikke en tabel jeg vil gemme det er en rapport som jeg gerne vil gemme som excel
Avatar billede fdata Forsker
14. november 2012 - 16:17 #3
Som udgangspunkt er en rapport jo en mængde data formateret på en eller anden måde. Traditionelt er der vel 2 måder at "gemme en rapport" på:
1. Gem den formaterede rapport f.eks. som en PDF-fil
2. Gem de data, som rapporten er baseret på, i f.eks. Excel format.

Hvordan havde du forestillet dig at en formateret rapport skulle gemmes i Excel?
Avatar billede larsgrau Forsker
14. november 2012 - 17:09 #4
Man kan ikke gemme som PDF i access 2003
Avatar billede fdata Forsker
14. november 2012 - 18:02 #5
Nej, måske ikke direkte; men du kan finde flere tredjepartsprodukter (CutePDF, PrimoPDF osv) på nettet, som løser opgaven.
De installerer sig som en printer, og så kan du bare printe din rapport i stedet for at gemme din rapport.
Avatar billede larsgrau Forsker
14. november 2012 - 20:04 #6
Ja det ved jeg, men jeg kan ikke være sikker på at når folk bruger min database at de har sådan noget installeret
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2012 - 00:03 #7
vedr. #5
Laver CutePDF mm. ikke et billede indkaplset i en pdf fil - det er ikke helt det samme som en 'rigtig' pdf - links går døde og dens slags 'dataindhold' som stilles tilråde som tekst kopienringmulighed vha. klippebordet forfindes ikke!
Kræver udskrift ikke brugeraktivitet? Lidt kikset hvis der skal dannes 100 pdf filer - og workarounded dertil med sendkeys er noget skod.

Derfor søgte jeg lidt og fandt dette:
http://www.lebans.com/reporttopdf.htm (linket A2000ReportToPDF)

Jeg har testet det - dannede pdf HAR tekstindhold og hyberlinks er klikbare.

vedr #6
Sandt nok, men man kunne lave noget, der viste en meddelelsesboks:
"facilitet findes ikke -tast OK for at downloade og installere automatisk"
Avatar billede fdata Forsker
16. november 2012 - 10:20 #8
Bare lige så vi er på samme side:

Nu fremgik det jo ikke af det oprindelige spørgsmål, at der var tale om en database, "som andre skulle bruge" - og koden viste en eksport af et enkelt tekstfelt!, altså intet om link og avancerede data eller print af 100 rapporter.

I øvrigt lød spørgsmålet: "Hvordan gemmer jeg en rapport i Excel format?"