Avatar billede mademan Nybegynder
13. november 2012 - 15:21 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Automatisk rangering til tipsklub

Hej.

Jeg er med i en tipsklub og kunne i den forbindelse godt tænke mig at optimere vores regneark hvor der holdes styr på stillingen mm. Nu foregår det sådan at der efter hver runde skrives antal point ind til hver og hvilket placering dette pointantal giver. Vi er 8 personer og i sidste runde så pointene således ud i disse celler:

D6=15, G6=6, J6=25, M6=29, P6=13, S6=11, V6=19, Y6=10. Det jeg så søger er hvordan der automatisk kan komme hvilken placering de forskellige point giver i cellerne C6, F6, I6, L6 osv. Højeste point giver en 1. plads osv. I dette tilfælde vil C6 skulle være 4, F6=8, I6=2, L6=1 osv.

Jeg har været ude i noget HVIS-formel, men kan ikke lige finde ud af hvordan sådan en vil skulle kreeres.

Håber det er til at forstå og på forhånd mange tak for hjælpen.
Avatar billede supertekst Ekspert
13. november 2012 - 15:47 #1
Hvad med at sortere en kopi af disse celler med $$ (peger på de originale) i faldende orden - i en liste for sig selv?
Avatar billede A-J Nybegynder
13. november 2012 - 16:21 #2
Hejsa

Jeg ved ikke om du kan bruge følgende.

=PLADS.LIGE(d6;($d$6;$g$6;$j$6;$m$6;$p$6;..osv);0)

Ovenstående skrives i c6 og kan herefter kopieres til F6, I6 osv.
Avatar billede mademan Nybegynder
13. november 2012 - 17:52 #3
Så fik jeg leget lidt med jeres forslag og er kommet frem til en løsning som fungerer helt fint. Har lavet et nyt ark hvor pointene skrives ind i rækkefølge og så brugt =PLADS.LIGE efterfølgende. Kunne kun få det til at fungere hvis tallene var i rækkefølge og ikke når de stod med mellemrum i mellem, men det spiller nu med en kombination af jeres svar.

Tak for hjælpen og hvis I begge vil smide et svar kan I få point.
Avatar billede A-J Nybegynder
13. november 2012 - 17:57 #4
Selv tak :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2012 - 17:58 #5
Din opstilling er, med hensyn til formelkonstruktion, særdeles uhensigtsmæssig. Hvis du kan leve med to nye rækker, hvor point og rangering kommer uden mellemrum (med tomme celler) så prøv i for eksempel D10 og D11

I D10: =INDEX($D$6:$Y$6;SMALL(IF($D$6:$Y$6<>"";COLUMN($D1:$Y1)-3);COLUMN(A:A)))  (matrixformel)

I D11: =LARGE($D$10:$K$10;COLUMN(A:A))

Kopier formlerne til og med kolonne K.

Engelsk    Dansk
INDEX      INDEKS
SMALL      MINDSTE
IF        HVIS
COLUMN    KOLONNNE
LARGE      STØRSTE
Avatar billede supertekst Ekspert
13. november 2012 - 18:01 #6
også selv tak herfra..
Avatar billede mademan Nybegynder
13. november 2012 - 18:05 #7
Jeg vil også lige sige tak til dkhanknu. Nu nåede jeg at finde en anden løsning end lige den du er kommet med, men vil da prøve at lege lidt med den også. Det er jo aldrig dårligt at have lidt forskellige funktioner i baghånden hvis der opstår nogle nye problemstillinger. :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2012 - 18:21 #8
Hvis du vil arbejde med det jeg skrev i #5 så vær opmærksom på, at den førstnævnte formel er en matrixformel, hvor du ved indtastningen af den første formel skal holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Bemærk også at funktionsnavnene skal oversættes hvis du bruger dansk spprogversion.