Avatar billede hanloven Mester
12. november 2012 - 16:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Enkelt script til validering af checkbox

Hej.

På min hjemmeside vil jeg have at man ikke får lov at submit'e en form, før checkboxen "Accept af generelle betingelser" er krydset af.

Hvordan gør jeg det lettest?

Jeg sender mit indhold til en *.php fil, som sender mig en mail med kundens input.

Jeg er ret ny i scripts, så jeg kan ikke umiddelbart se mig ud af det..

Dette er hvad jeg har (startende i slutningen af form'en):

Jeg accepterer de generelle betingelser, som kan læses <a href="betingelser.html" class="style2"><span class="style2">her</span></a>
              <input name="checkbox" type="checkbox" value="checkbox"><br>

                <br />
                <input type="submit" size="15px" name="submit" value="Tilmeld"/>

</form>

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"> <!-- function validate(frm) { if (frm.checkbox.checked==false) { alert("Husk at accepterer de generelle betingelser."); return false; } } //--> </SCRIPT>

Håber en kan give mig en hjælpende hånd :-)
Kent.
Avatar billede jokkejensen Novice
12. november 2012 - 16:50 #1
har du en <form onsubmit="validate(this)"> på ?
Avatar billede jokkejensen Novice
12. november 2012 - 16:50 #2
.... ja, og så skal den lige kommenteres ind den js linie.
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2012 - 19:24 #3
<ole>

Tjek lige, om du har koden, Jokke skriver i #1. Har du det, så skynd dig at slette den, for den vil ikke hjælpe dig. Skriv dette i stedet:

<form ... onsubmit="return validate(this)">

Derudover skal du nok give din checkbox en anden name-attribut. JavaScript bryder sig ikke om identifiers, der bruges til andet

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2012 - 19:25 #4
- og så ser et validt script-tag sådan ud:

<script type="text/javascript">
Avatar billede hanloven Mester
12. november 2012 - 19:57 #5
Tak for jeres input. Som jeg skrev er jeg ret ny kodning, så jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor de forskellige ting skal skrives ind.

Skal <form ... onsubmit="return validate(this)"> skrives ind i starten af form taget? Hvilket anden name-attribut vil jeg kunne bruge i stedet?

Er vist generelt en smule forvirret. Kan I give eksempler på hvordan tingene skal bruges, så kan det være nemmere at overskue :-)

Kent.
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2012 - 20:34 #6
<script type="text/javascript">
function validate(frm) {
    if (frm.myCheck.checked==false) {
        alert("Husk at accepterer de generelle betingelser.");
        return false;
    }
    return true;
}
</script>

<form action="side.php" onsubmit="return validate(this)">
    <input name="myCheck" type="checkbox">

    <p><button type="submit">Send</button></p>
</form>
Avatar billede hanloven Mester
12. november 2012 - 22:34 #7
1000 tak.. Det var lige hvad der skulle til. Det reddede lige min nattesøvn :-)

Vil du lægge et svar, olebole, så får du nogle point. Det var dig der havde de endelige vise sten.
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2012 - 22:36 #8
Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)
Avatar billede hanloven Mester
12. november 2012 - 22:59 #9
Okay, Helt iorden.