Avatar billede labanen Nybegynder
08. november 2012 - 13:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

indrag celler i "diagram" område - HVORDAN

Hej Eksperter

Jeg har en graf i et diagram... et XY plot med en kurve.

serien er defineret som :
=SERIE(;underark1_lys1!$B$3:$B$345;underark1_lys1!$C$3:$C$345;1)

Jeg kunne godt tænke mig at underark navnet blev genereret af 4 celler med værdierne "underark", "1", "lys" & "1". Da der er en hel del underark i dette format.

Jeg kunne ligeledes godt tænke mig at få tallene 3 og 345 fra en celle som jeg kunne ændre i.

Pointen ville være at jeg ikke skulle ind i seriedata for at rette til hver gang jeg skiftede til et underark.

Jeg er ikke 100% sikker på at dette er muligt, men lad mig høre eksperterne om i er enige :-)

venlig hilsen

Mikkel
Avatar billede supertekst Ekspert
08. november 2012 - 14:12 #1
Via VBA - f.eks. via en Userform, hvor de forskellige parametre kunne vises og vælges efter ønske med efterfølgende ændring af diagrammet.

Alternativt som du beskriver - via indholdet at nogle specifikke celler.

Det kræver lidt programmering, men skulle være muligt.
Avatar billede labanen Nybegynder
08. november 2012 - 14:15 #2
man kan ikke gøre det ved at bruge kommandoen "INDIREKTE" og lave det hele i excel, uden VBA ? det er snart længe siden at jeg har programmeret noget så det ville sikkert tage mig en rum tid at hitte ordentligt ud af.
Avatar billede supertekst Ekspert
08. november 2012 - 14:32 #3
Har ikke prøvet med INDIREKTE - men har i andre systemet opbygget diagrammer automatisk.
Avatar billede labanen Nybegynder
08. november 2012 - 14:37 #4
hvordan skal man i så fald gøre ?
Avatar billede supertekst Ekspert
08. november 2012 - 14:48 #5
Skal prøve, hvis du har mulighed for at sende dit regneark/model med diagram.
@-adresse under min profil
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2012 - 16:12 #6
Hvis du foretrækker en formelløsning, så se her:

http://gupl.dk/687049/

Prøv at ændre B1 fra 2 til 1.

For at se hvordan myData er defineret, så se under Navnestyring. Området er her sat til A3:A10 (=R3C1:R10C1). Du kan selv ændre til relevant område.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2012 - 07:49 #7
Jeg glemte følgende del af dit spørgsmål:

Jeg kunne ligeledes godt tænke mig at få tallene 3 og 345 fra en celle som jeg kunne ændre i.

Dette kan selvfølgelig også lade sig gøre. Hvis du ikke kan finde ud af at rette det til ud fra den uploadede fil, så sig til.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2012 - 10:44 #8
Kunne du eventuelt få tid til et lille tilbagesvar til dem der har prøvet at hjælpe dig med noget du bad om hjælp til - eller er det for meget at forvente?

Hans
Avatar billede labanen Nybegynder
21. november 2012 - 13:14 #9
det er ikke for meget at forlange. Jeg havde helt enkelt glemt det igen fordi jeg fik travlt med noget andet.

Dårlig undskyldning, når nu folk har været seje og forsøgt at hjælpe. Jeg tror faktisk at den VBA løsning jeg fik tilsendt vil kunne løse problemet. Men jeg endte med at sidde en lang nat og lave det på slave metoden istedet.

Jeg vil godt give de point som er fortjent. Det var supertekst der kom først med et svar via mail, jeg har ikke haft mulighed for at kigge din løsning efter Hans. Så hvis du smider et svar giver jeg de udlovede point.

Jeg skal igen undskylde det sene svar, det plejer jeg altså ikke her på eksperten og jeg ved at det er dårlig stil.

mvh

Mikkel
Avatar billede supertekst Ekspert
21. november 2012 - 13:35 #10
Eksemplet var:

Public Sub diagramMonitor()
    diagramNavn = ActiveSheet.ChartObjects(1).Name
    ActiveSheet.ChartObjects(diagramNavn).Activate

arkNavn = Range("A3") & Range("B3") & Range("C3") & Range("D3") & Range("E3")
ræk1 = Range("F3")
rækx = Range("G3")
kol1 = "A"
kol2 = "B"

    ActiveChart.SetSourceData Source:=Sheets(arkNavn).Range(kol1 & CStr(ræk1) & ":" & kol2 & CStr(rækx)), PlotBy:=xlColumns
End Sub
Private Sub Worksheet_selectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$H$1" Then
        diagramMonitor
    End If
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2012 - 14:54 #11
Det er ikke for at få point at jeg kommer på Eksperten, så pyt med det.

Derimod er jeg ikke indifferent overfor om der kommer en tilkendegivelse vedrørende det/de indlæg jeg måtte være kommet med. Ingen reaktion overhovedet er dog det værste.

Du blev så den der her måtte undgælde for min frustration over at alt for mange på Eksperten stiller et spørgsmål og så bare forsvinder igen uden nogen form for reaktion til de mennesker der vederlagsfrit bruger tid på at forsøge at hjælpe vedkommende.

Jeg har fuld forståelse for at folk kan have travlt, mmen hvis man for eksempel har så travlt at man ikke er i stand til at reagere inden for en uge, så skriv dog blot en enkelt linje om "at jeg kan ikke svare før om x dage". At sende en sådan meddelelse kan gøres på mindre end 30 sekunder, så det skulle selv den "alllermest travle" nok kunne overkomme.

Men du lyder oprigtig og derfor accepterer jeg din undskyldning.

Hans