Avatar billede msk_001 Nybegynder
05. november 2012 - 20:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke sætte OpenOffice til standardprogram

Hejsa,

Arbejder på en helt ny macbook pro med Mountain Lion på.
Har installeret det gratisprogram til teksbehandling m.m. kaldet Open Office. - men jeg kan ikke vælge at det skal være mit standardprogram. Når jeg prøver at vælge det, er det kun på et splitsekund, og så går det tilbage til textedit, som jeg altså ikke vil have at dokumenterne skal åbnes i.

Jeg gør således: Højreklikker på dokumentet og siger "vis info" og ændrer under "Åbn i" - men fungerer altså ikke. Har også prøvet at geninstallere programmet.

Nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 21:47 #1
Højre klik på doc filen, klik på Vis info, i menuen der kommer frem, klik på Åben i og vælg Openoffice.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 21:50 #2
Okay der var jeg lidt for hurtig og fik ikke læst det igennem.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 22:08 #3
Har du klikket på Ret alle står nede under Åben i. Fungere på min MAC
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 22:10 #4
Du skal gøre det for hver fil type doc, docx o.s.v.
Avatar billede msk_001 Nybegynder
06. november 2012 - 14:58 #5
Hejsa, tak for hurtigt svar, men ja jeg har trykket "ret alle".. Det er som om at jeg bare ikke må vælge "Open office" under "Åbn i" - når jeg vælger open office står det der et splitsekund før den selv vælger tilbage til textedit..???

Super irriterende...
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2012 - 16:40 #6
Ok så prøv at åbne Finder > højreklik på en fil vælg Åbn i derefter Andet
http://i.imgur.com/lShft.png

Vælg Openoffice sæt flueben i Åbn altid i
http://i.imgur.com/Aj6e9.png

Om det hjælper ved jeg ikke !
Avatar billede msk_001 Nybegynder
06. november 2012 - 16:59 #7
Det har jeg også prøvet uden held.. Det er virkelig frustrerende.. Ikke mindst fordi det er på min mors mac, og hun vil MEGET gerne at det er standardprogrammet, så hun ikke selv skal højreklikke for at vælge Open Office hver gang..

Andre bud på hvad man kan gøre/eller hvad der kan være galt???
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2012 - 17:42 #8
Okay har du prøvet at checke disken om den er i orden > Programmer > Hjælpeprogrammer > Diskværktøj > klik på Mac HD > klik på Kontroller disk.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2012 - 18:42 #9
Der er jo også NeoOffice, det har det vist lidt bedre med Mac
http://mac.softpedia.com/progScreenshots/NeoOffice-J-Screenshot-8089.html
Avatar billede msk_001 Nybegynder
06. november 2012 - 18:50 #10
Jeg har lige prøvet at tjekke det med diskværktøjet... - Men der er ingen problemer (hvilket jeg også synes skulle være mærkeligt eftersom den er splinter ny! - men synes det er mærkeligt at hvis jeg prøver at lave et regnearkdokument så åbner den helt automatisk i openoffice.. - det er kun ved tekstdokumenterne der er problemer.. og har prøvet at gemme en fil som alle mulige forskellige fil-formater..
Avatar billede msk_001 Nybegynder
06. november 2012 - 19:13 #11
Ohøj, nu har jeg simpelthen slettet det for anden gang, og så valgt at installere den engelske version. - Når man installerer den engelske version er der ingen problemer med at vælge det som standardprogram. Lidt træls, eftersom min mor som skal bruge det ikke er så stærk i det engelske.. Men min konklusion må være at der er en fejl i den danske version..

Men tak for dine gode idéer og hjælpsomhed :-)
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2012 - 19:44 #12
Bare en ide, kan man ikke i den engelske version installer en dansk sprog fil.
Avatar billede msk_001 Nybegynder
06. november 2012 - 20:01 #13
Jeg tror det ikke.. Men kan se at den danske udgave af den nye version er under udarbejdelse..
Avatar billede Helmaxen Nybegynder
19. november 2012 - 17:05 #14
Nå vet ikke jeg om den danske versjon gjør det samme i oppsettet som min norske, men når jeg installerer Open Office, får jeg alltid spørsmål om jeg vil la Open Office være standard program for Word, Excel og en annen jeg ikke husker akkurat nå. Ved hver av de er det en avkrysningsboks, og under Word er det ikke kryss, der må jeg selv sette kryss for at OpenOffice skal være standard.

Kan det være noe lignende i den danske versjon?
Avatar billede msk_001 Nybegynder
28. februar 2013 - 11:08 #15