Avatar billede redbeast Nybegynder
05. november 2012 - 19:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kundekartotek til faktura brug

Hej
Jeg kunne godt tænke mig et kundekartotek så jeg hurtigere kan lave mine faktura. Jeg har været inde og læse en del tråde om netop dette emne og flere har skrevet hvordan man kan gøre, men mine excel færdigheder arbejder imod mig:-( så det er desværre ikke lykkes mig at lave.
Jeg har lavet en faktura på "Ark1" og kunne godt tænke mig at lave et kundekartotek på evt. "Ark2" som man så kan kalde frem på fakturen, så informationer som firmanavn, Att person, Adresse, postnummer By automatisk bliver ført ind på den ønskede plads. Håber der er nogen som kan hjælpe.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2012 - 19:44 #1
Er heller ikke ekspert, men det ville måske være bedre at kunde katoteket lå på en anden excel fil der blev henvist til, så kartoteket ikke ligger og fylder på selve faktura skabelonen og gør den unødvendigt større.
Avatar billede finb Ekspert
05. november 2012 - 20:48 #2
Det er langt lettere for dig med et
rigtigt faktureringsprogram,
find et billigt / gratis på nettet.
finb
Avatar billede supertekst Ekspert
05. november 2012 - 23:18 #3
Du er velkommen til at sende filen - så skal jeg forsøge.
@-adresse under min profil.
Avatar billede redbeast Nybegynder
06. november 2012 - 07:51 #4
Hej
Jeg har sendt en mail til dig med vedhæftede fil, det ville være rigtige godt hvis du kunne få det til at virke.
Takker på forhånd:)
Avatar billede panebb Novice
06. november 2012 - 08:57 #5
I ark 1 laver du et kundekartotek. Kundenr, navn, adr osv i hver sin kollonne. Navngiv kollonnerne f.eks kunr, kunavn osv.

I en celle i din fakturaskabelon (f.eks ark 2) laver du en datavalideringsliste på baggrund en af de navngivne kollonner i ark 1 - nok nemmest at finde kunden, hvis du bruger kollonnen med navn eller tlfnr.

´Nu laver du en formel i de celler som skal inde´holde dine kunde oplysninger. SLÅ.OP(A1;kunavn;kuadresse)
A1 indeholder datavalideringslisten, hvor du har valgt den rette kunde.
På samme måde henter du de andre kundeoplysninger, du ønsker på fakturaen. Der skal bare en navngivet kollonne i ark 1 til hver oplysning.
Avatar billede supertekst Ekspert
06. november 2012 - 20:59 #6
Under Arket med faktura:

Private Sub Worksheet_BeforeRightClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    Load UserForm1
    UserForm1.Show
    Cancel = True
End Sub

Userform, der viser Firmanavn fra ark med kundedata:

Private Sub ComboBox1_Click()
Dim ix As Integer
    ix = Me.ComboBox1.ListIndex + 2

    With Worksheets("Kunder")
        Range("B2") = .Range("A" & ix)                                      'firmanavn
        Range("B3") = "Att. " & .Range("B" & ix)                            'att person
        Range("B4") = .Range("C" & ix)                                      'adresse
        Range("B5") = .Range("D" & ix) & "  " & .Range("E" & ix)            'postnr by
    End With
End Sub

Private Sub UserForm_activate()
Dim sidsteRække As Integer, ræk As Integer
    sidsteRække = Worksheets("Kunder").Range("A65536").End(xlUp).Row
    Me.ComboBox1.Clear

    For ræk = 2 To sidsteRække
        Me.ComboBox1.AddItem Worksheets("Kunder").Range("A" & ræk)
    Next ræk
    Me.ComboBox1.DropDown
End Sub
Avatar billede Milasupport Novice
12. november 2012 - 05:52 #7
Jeg har lavet mit kundedatabase i en ny ex excel fil. Her slå jeg op med et nummer og indsætter kundes oplysninger i de rigtige felter i fakturaen.

Min faktura kan du hente gratis og her:
http://www.milasupport.dk/enkel-faktura-i-excel-helt-gratis-pdf-send-mail/