Avatar billede MikkelKrabbe Nybegynder
05. november 2012 - 17:08 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Windows 8 filtype

Hej

Hvis man vælger at installere Windows 8 ved at "oprette medier", som Microsoft skriver, vil den fil, man får på fx sin USB-nøgle, være en .ISO-fil?
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
05. november 2012 - 17:27 #1
Det kommer an på hvad du vælger at skrive den på.

Hvis du vælger at den skal skrive det på USB bliver det gerne til en .exe-fil, og hvis du vælger til CD/DVD bliver det en iso-fil, som du kan brænde over på en CD/DVD vha. et brændeprogram.
Avatar billede MikkelKrabbe Nybegynder
05. november 2012 - 17:32 #2
Undskyld, hvis jeg spørger dumt, men er ikke den skarpeste til dette.
Hvis jeg nu gerne vil boote fra en USB-nøgle og installere Windows 8 derfra, vil det så gøre nogen forskel om filen er .exe eller .iso?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2012 - 17:45 #3
du kan ikke boote på en iso-fil
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
05. november 2012 - 17:52 #4
Du spørger da bare :-)

Du vil ikke kunne boote ved bare kopiere iso-filen over på en USB-stik. Hvis du gerne vil boote fra USB har du som udgangspunkt 2 muligheder.

1) Vælg i Windows Installer programmet, at den oprette medier, og vælg derefter USB, og den vil oprette en bootable USB til dig.

2) Hvis du allerede har gemt den som ISO-fil, og ikke vil/kan få Windows Installer til at oprette det på USB. Kan du fx gratis downloade  wintoflash, og få lavet en bootable USB. Du skal blot sætte USB'en i computern, vælge styresystemet, vælge filen og drevet - så gør den alt andet for dig.

Om du så vælger nr. 1 eller 2., skal du også gå ind på din computers bios og vælge, at den skal boote fra USB. Dette kan du gøre ved at klikke på F2 næsten straks efter at du tænder din computer, vælge fanen boot og sætte USB som det første og gemme med F10.
Avatar billede MikkelKrabbe Nybegynder
05. november 2012 - 17:55 #5
Fint, tak.
Vile det gøre nogen forskel, om jeg installere det på mit C- eller D-drev? For jeg har ikke meget plads tilbage på C-drevet.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2012 - 18:00 #6
så ville jeg nok hellere flytte bruger-data til d-drevet - i stifinder gå til
C:\Users\[dit brugernavn]
der ligger fx 'Dokumenter' og 'musik'
Højreklik, og vælg egenskaber - fanebladet placering, klik på 'flyt...'
Så kommer det over inkl indstilliger i reg-db, og din win8 vil arve den nye placering.
Avatar billede MikkelKrabbe Nybegynder
05. november 2012 - 18:04 #7
Tusind tak for de hurtige svar, det sætter jeg pris på! I kan begge smide et svar, så I kan få nogle point :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2012 - 18:07 #8
jeg har rigeligt - men papadoc kunne godt bruge nogle point... ;)
Avatar billede MikkelKrabbe Nybegynder
05. november 2012 - 18:18 #9
Så kan jeg måske lige nå at stille et spørgsmål mere?
Når jeg gør, som du skriver i #6, får jeg denne besked:

"Vil du omdirigere mappen "Dokumenter" til en anden systemmappe "billeder", der er placeret på "D:\"? Hvis du fortsætter omdirigeringen, kan du ikke adskille dem eller gendanne standardplaceringen."
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2012 - 18:27 #10
du skal oprette en mappe på d:drevet (fx d:\dok) fordi du åbenbart allerede har flyttet billeder til d:\ (den bør du først flytte til fx d:\billeder) Så vil der ikke være problemer.
Avatar billede MikkelKrabbe Nybegynder
05. november 2012 - 18:34 #11
Okay, endnu en gang tusind tak! Jeg troede bare jeg kunne flytte direkte til d:\.
Jeg kan nu hverken finde "Billeder" under "d:\" eller  C:\Brugere\Mikkel - kan jeg få "Billeder" tilbage i C:\Brugere\Mikkel, så jeg kan starte forfra?
Avatar billede PapaDoc Nybegynder
05. november 2012 - 18:36 #12
claes.. Hov hov.. et eller andet sted skal man jo starte som ny bruger herinde ;-)

Mikkel.. det var så lidt :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2012 - 19:27 #13
hvis du i stifinder går ind i egenskaber på din 'billeder' mappe, så  er der i 'placering' også en gendan standard. Så ryger de tilbage på c:\... og derefter kan du oprette en billeder-mappe på d:\ og flytte dem over (via 'flyt' i egenskaber/placering) og så flytte dokumenter og musik og video og hvad du eller har af store mapper til d:\... (bare husk at lave en mappe til hver, så de ikke lander i roden af d:)
Avatar billede MikkelKrabbe Nybegynder
05. november 2012 - 19:41 #14
Endnu engang tak! :-)
Avatar billede MikkelKrabbe Nybegynder
05. november 2012 - 21:27 #15
Det lykkedes mig ikke at ordne det ved hjælp af din vejledning i #13. Jeg fik dog ordnet det ved hjælp af "superadministrator"-funktionen i kommandoprompten.