Avatar billede krk Nybegynder
05. november 2012 - 14:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Valg af dato

Hej

Jeg er ved at lave åbningstider på en hjemmeside.
Jeg kunne godt tænke mig at man kan se åbningstiderne for alle dagen, men ugedagen for i dag skal være fremhævet.
Noget i denne stil:

man 9-15
tir 9-16
<b>ons 8-16</b>
tor 9-16
fre 9-12

man-, tir-, tor- og fredag er fadet ud og onsdag står med fed.

Jeg skal så have den til at skifte automatisk :-)

Kan nogle pege mig i den rigtig retning?
Avatar billede dennisbjorn Juniormester
05. november 2012 - 17:13 #1
<div>

<html>
<head>
<script>
  window.onload=function(){
  var d = new Date();
  var n = d.getDay();
    if (n=1) document.getElementById('man').style.fontWeight="bold";
    if (n=2) document.getElementById('man').style.fontWeight="bold";
    if (n=3) document.getElementById('man').style.fontWeight="bold";
    if (n=4) document.getElementById('man').style.fontWeight="bold";
    if (n=5) document.getElementById('man').style.fontWeight="bold";
  }
</script>
</head>
<body>
  <div id="man">man 9-15</div>
  <div id="tir">tir 9-16</div>
  <div id="ons">ons 8-16</div>
  <div id="tor">tor 9-16</div>
  <div id="fre">fre 9-12</div>
</body>
</html>

</div>
Avatar billede dennisbjorn Juniormester
05. november 2012 - 17:31 #2
Ohh der var et par fejl i den første - denne skulle virke:

<html>
<head>
<script>
  window.onload=function(){
  var d = new Date();
  var n = d.getDay();
    if (n==1) {document.getElementById('man').style.fontWeight="bold";}
    if (n==2) {document.getElementById('tir').style.fontWeight="bold";}
    if (n==3) {document.getElementById('ons').style.fontWeight="bold";}
    if (n==4) {document.getElementById('tor').style.fontWeight="bold";}
    if (n==5) {document.getElementById('fre').style.fontWeight="bold";}
  }
</script>
</head>
<body>
  <div id="man">man 9-15</div>
  <div id="tir">tir 9-16</div>
  <div id="ons">ons 8-16</div>
  <div id="tor">tor 9-16</div>
  <div id="fre">fre 9-12</div>
</body>
</html>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. november 2012 - 18:01 #3
du er godt nok godtroende at stole på brugerens ur går rigtigt :), du bør gøre det serverside

her er en anden løsning i js, hvor du skifter css classen istedet
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
    <title></title>
    <style type="text/css">
    .bold{
        font-family:arial, helvetica; font-size:12px; font-weight:bold;
    }
    .gray{
        color:gray;
    }
    </style>
    <script type="text/javascript">
    function marker(){
        var weekday=Array("søn","man","tir","ons","tor","fre","lør");
        var d = new Date();
        var n = d.getDay();
        if(n==0 || n==5 || n==6);
        else document.getElementById(weekday[n]).className="bold";
    }
    </script>
</head>
<body>
  <div class ="gray" id="man">man 9-15</div>
  <div class ="gray" id="tir">tir 9-16</div>
  <div class ="gray" id="ons">ons 8-16</div>
  <div class ="gray" id="tor">tor 9-16</div>
  <div class ="gray" id="fre">fre 9-12</div>
  <script type="text/javascript">
    marker();
  </script>
</body>
</html>
Avatar billede krk Nybegynder
05. november 2012 - 18:10 #4
Tak for begge jeres indslag. jeg får lige kigget på dem i morgen og så vender jeg tilbage :-)

Lige et hurtigt spørgsmål til ronols. Hvad er det der gør at dit er serverside? Eller det er det måske heller ikke, du mener bare at jeg skal skrive koden i noget andet end JS?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. november 2012 - 18:19 #5
så var det min tur til at lave en smutter
if(n==0 || n==5 || n==6);
skulle se sådan ud
if(n==0 || n==6);

fredag er vist ikke en lukke dag, der er jo kun lukket lørdag og søndag, men det plejer man faktisk at skrive
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. november 2012 - 18:23 #6
>Hvad er det der gør at dit er serverside?
mit er ikke serverside, men jeg vil fårslå du idet mindste dagnummer serverside.

>var d = new Date();
>var n = d.getDay();
du skal finde n serverside
Avatar billede krk Nybegynder
05. november 2012 - 18:30 #7
Jeg skal lige have det klippet ud i pap.
Det vil sige at hvis mit site er oprettet på et webhotel der bruger asp, så skal jeg hente date fra ASP kode.
Men må jeg godt skrive ASP kode i en JS kode?

Undskyld, men jeg har altså ikke en pind forstand på det ;-)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. november 2012 - 19:06 #8
>Men må jeg godt skrive ASP kode i en JS kode?
ja.

med PHP
<script type="text/javascript">
function marker(){
    var weekday=Array("søn","man","tir","ons","tor","fre","lør");
    var n =  <?php echo date("N")%7; echo ";\n";?>
    if(n==0 || n==6);
    else document.getElementById(weekday[n]).className="bold";

</script>

jeg ved ikke ret meget om ASP, så tag følgende med forbehold (utested)
men kiggede lidt på http://www.aspwebpro.com/aspscripts/dates/dayofweek.asp
<script type="text/javascript">
function marker(){
    var weekday=Array("søn","man","tir","ons","tor","fre","lør");
    var n =  <% Response.Write DatePart("w", Date())-1 %>;
    if(n==0 || n==6);
    else document.getElementById(weekday[n]).className="bold";

</script>
Avatar billede krk Nybegynder
05. november 2012 - 19:25 #9
Hej Ronols
Tak for det. Jeg får først kigget på det i morgen, men tak for hjælpen :-)
Avatar billede krk Nybegynder
06. november 2012 - 09:51 #10
Hej igen
Det virker fint :-)
Mange tak for hjælpen, du henter bare point
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
06. november 2012 - 10:59 #11
pointne bør tilfalde dennisbjorn da han var først med løsningen, jeg lavede i mine øjne nogle forbedringer.
jeg springer over

@dennisbjorn smid et svar
Avatar billede dennisbjorn Juniormester
06. november 2012 - 12:32 #12
hermed svar..

ronols kunne jo evt. få halvdelen af pointene for hans forbedringer..
Avatar billede krk Nybegynder
06. november 2012 - 12:47 #13
Tak for hjælpen til jer begge. Det var en super hjælp, nu skal jeg bare have det til at virke i umbraco :-)
Det må blive i en anden tråd.

Da jeg gav point fik jeg ikke læst hvad dennisbjorn havde skrevet, så jeg var lidt for hurtig til at give ham alle pointes.
Ronols, skal jeg oprettet et nyt indlæg og give dig point denne vej?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
06. november 2012 - 13:29 #14
>Ronols, skal jeg oprettet et nyt indlæg og give dig point denne vej?
nej jeg springer point over, har ikke noget at bruge dem til