Avatar billede martens Guru
04. november 2012 - 21:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Relatere en tabel i Access til sammenkædet tabel via ODBC til SQL-server

Jeg har på mit job adgang til en SQl-server med en masse data, jeg bruger i det daglige via en anden applikation ( det er noget med booking af køretøjer)
Denne database er som sådan ok, men jeg har lavet en lille desktop-app i Access, der kan give et mere forkromet overblik over bookinger etc.

Jeg kunne dog godt tænke mig at kunne lave en tabel i denne desktop-database med divers noter ( eks. er tanket, på værksted, kommer klokken XX:XX, låst grundet uheld etc... )
Data fra SQL-serveren er kun brugbare efter en forespørgsel med GROUP by.... Ved ikke om designeren har røget hash, da han designede denne ;o)
Jeg har som unikke ID´s fra SQL-serveren Værdier som AAR samt LBNR og BILID...
kan jeg flette den tabel med GROUP BY sammen med en tabel jeg selv opretter i Access sammen på én eller anden snedig vis...
Relationer er ikke så nemme at lave på SQL-serveren, da jeg ikke har admin-rettigheder til dette ( desværre )  Jeg forestiller mig ét eller andet med noget UNION halløj... Der sidder nok én eller anden haj her på eksperten, der kan komme med de vise sten, hvad dette angår..

mvh martens
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2012 - 23:41 #1
Hvis du i Access har en sammenkædet tabel fra en SQL Server, lad os sige den ser sådan ud:

tblSQL:
id
Køretøj

..og du laver en tabel i Access:

tblAccess:
id
idSQL
Note

Så laver du en "enkel formular", som viser din tabel fra SQL Serveren og en underformular, som viser din note fra din Access tabel. Overordnede/underordnede felter: id/idSQL.

Herefter ser en forespørgsel således ud:

SELECT Køretøj, Note
FROM tblSQL inner join tblAccess on tblSQL.id = tblAccess.idSQL
GROUP BY Køretøj, Note

Nærmere kan jeg nok ikke komme uden at få fingrene i databasen!~)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. november 2012 - 07:30 #2
Når jeg ser et felt der hedder Note, så tænker jeg altid Memo og i så fald må du aldrig bruge Group by - det kan give dig nogle helt uventede resultater.
Prøv bare at søge på 'group by memo field' på Google og se hvad der er skrevet om det.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2012 - 10:30 #3
ja, det er nok sikrest, at du bruger et tekstfelt for hugo har ret i det med memo felter!~)
Avatar billede martens Guru
10. marts 2013 - 20:38 #4
Lukker og slukker