Avatar billede techboy992 Praktikant
01. november 2012 - 08:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Math calculating in PHP take to much

Det understaaende script opdaterer total brugt credits i min database., Men det tager for meget i total.

credit cost = 1.00 credit
Naar jeg har 10 clicks 10 * 1 = 10, det goer den fint nok
Men naar den skal opdatere totalen tgaer den 45 credits i stedet for 10.

//Update Credit used

$result = mysql_query ("SELECT * FROM campains where campain='".$campain."'");
while ($row = mysql_fetch_array($result))
{
// get total clicks
$clicks= $row["clicks"];
//get click cost
$costcredits= $row["creditcosts"];
//get awaible balance
$credits1= $row["credits"];
//get creditsused
$used = $row["creditsused"];
  }
//calculate the cost
$cost=($clicks*$costcredits);
//Take the cost from balance
$credits = ($credits1-$used);

mysql_query("UPDATE campains SET creditsused  =$cost  WHERE campain ='".$campain."'");
mysql_query("UPDATE campains SET credits  =$credits  WHERE campain ='".$campain."'");

Fra start foelgende values var i Database tabellen:
credits     clicks     creditcosts     creditsused
1000.00          0        1.00            0.00

nuvaerende data i database tabellen efter 10 Kliks:
credits     clicks     creditcosts     creditsused
955.00          10.00        1            10.00

Som du ser tager den 45 i stedt for 10, hvorfor og hvordan kan jeg faa det korrekt.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. november 2012 - 09:09 #1
Så vidt jeg kan se trækker du følgende fra credits

1. klik: 0 (klik)*1 (cost)
2. klik: 1*1
3. klik: 2*1
...
10. klik: 9: 10*1

Og 1+2+3+4+5+6+7+8+9 = 45
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. november 2012 - 09:10 #2
Så skal
  10. klik: 9: 10*1
lige rettes til
  10. klik: 9*1
Avatar billede techboy992 Praktikant
01. november 2012 - 09:19 #3
naar der er 10 kliks goer den det jo rigtigt nok skriver 10 i databasen.

saa minus totalen fra de brugte credits

1000.00 - 10.00 = 990.00

Men den laver det som om der er brugt 45 kliks men skriver stadig 10 i brugte credits
Udregning af brugte goer den rigtig nok
Skriver jo 10 i usedcredits

            total  - brugt
$credits = ($credits1-$used);

men nar jeg - de brugte fra totalen saa goer den et eller andet forkert.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. november 2012 - 09:22 #4
Den gør det du be'r den om.

Eksempel: Når der allerede er 8 kliks i rækken så bliver creditsused 1 større. Men du trækker 8 fra credits.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
01. november 2012 - 11:18 #5
Forstår ikke feltet clicks.
skal det ikke nulstilles efter hver kørsel ?
mysql_query("UPDATE campains SET clicks  = 0  WHERE campain ='".$campain."'");
Du vil ellers trække samtlige klik fra hver gang du kører dette job.
Avatar billede techboy992 Praktikant
01. november 2012 - 12:54 #6
SKal den da ikke den henter jo fra databasen naar den udregner

hvis du kigger saa er det det totale antal klik * hvad et klik koster den opdaterer i brugte credits for den henter de totale credits derefter traekker de totale brugte clicks fra som ogsaa hentes i data basen efter der er opdateret. det eneste der gaar galt er naar jeg vil traekke de brugte kliks fra den saldoen paa kontoen.

henter de totale antal kliks i databasen:
$clicks= $row["clicks"];

Finder ud af havd et klik koster:
$costcredits= $row["creditcosts"];

Henter saldoen:
$credits1= $row["credits"];

Henter totale den totale kost
$used = $row["creditsused"];

Udregner de total brugte kliks
$cost=($clicks*$costcredits);

Indsaetter de total kliks i databasen
mysql_query("UPDATE campains SET creditsused  =$cost  WHERE campain ='".$campain."'");

<------Her sker fejlem---------->
Traekker de totale kliks fra saldoen paa kontoen:
$credits = ($credits1-$used);

Indsaetter ny saldo paa kontoen:
mysql_query("UPDATE campains SET credits  =$credits  WHERE campain ='".$campain."'");

<------------------------------->
Avatar billede techboy992 Praktikant
01. november 2012 - 13:20 #7
henter de totale antal kliks i databasen:
$clicks= $row["clicks"];

Finder ud af havd et klik koster fra databasen:
$costcredits= $row["creditcosts"];

Henter saldoen fra databasen:
$credits1= $row["credits"];

Henter totale den totale pris for alle kliks fra databasen
$used = $row["creditsused"];

Udregner den totale pris
--------Kliks * ---Pris-----
$cost=($clicks*$costcredits);

Indsaetter den nye totale pris i databasen:
mysql_query("UPDATE campains SET creditsused  =$cost  WHERE campain ='".$campain."'");

<------Her sker fejlem---------->
Traekker den totale pris fra saldoen paa kontoen:
------------ Saldo - den totale pris fra databasen: --------
$credits = ($credits1-$used);

Indsaetter ny saldo paa kontoen:
mysql_query("UPDATE campains SET credits  =$credits  WHERE campain ='".$campain."'");

<------------------------------->
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. november 2012 - 13:22 #8
Du trækker brugte klik fra mere end een gang - derfor uoverensstemmelsen.
Avatar billede olebole Juniormester
01. november 2012 - 13:37 #9
<ole>

Når du ikke nulstiller feltet 'clicks' ved hver opdatering, går det galt. Prøv det ... alle er enige om, at fejlen er, du tæller klikkene flere gange  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. november 2012 - 13:57 #10
Hvis nu jeg skal være konstruktiv, så lad være med at ændre credits i tabellen. Du kan nøjes med at tælle kliks op. I en SELECT sætning kan du så lave en lille beregning, der siger hvor meget de er tilbage.
Avatar billede techboy992 Praktikant
01. november 2012 - 14:37 #11
ja kliks skal nulstilles til 1 hvergang, hvis 0 saa bliver resultat 0 :) og samme for credits_used 1 i begge saa koerte det

:)
Avatar billede techboy992 Praktikant
14. december 2012 - 16:10 #12
ja kliks skal nulstilles til 1 hvergang, hvis 0 saa bliver resultat 0 :) og samme for credits_used 1 i begge saa koerte det

:)