Avatar billede Fjeldsted Nybegynder
30. oktober 2012 - 13:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

BenQ 120hz skærm

Hej folkens.

Jeg købte mig en BenQ XL2420T monitor i går, og kan simpelthen ikke få den til at køre med 120hz.

Jeg har et ASUS Radeon HD 6970 2GB GDDR5 grafikkort, hvor alle drivere er up to date.

Hvis jeg går ind i Catalyst Control Center kan jeg rette til 120hz, men så ryger opløsningen ned til 1024x768. Hvis jeg så smider den på  1920x1080 igen, ryger den automatisk til 60 hz.
Jeg kan heller ikke vælge min BenQ skærm på skrivebordet. Det er et DVI-D stik jeg bruger, som fulgte med skærmen.
Håber I kan hjælpe.
På forhånd tak.
Avatar billede jokkejensen Novice
30. oktober 2012 - 13:49 #1
Og du har sat dit DUAL link DVI-D kabel i den korrekte udgang i grafikkortet ? eller er der kun en DVI-D port ?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/DVI_Connector_Types.svg/181px-DVI_Connector_Types.svg.png
Avatar billede Fjeldsted Nybegynder
30. oktober 2012 - 13:56 #2
Ja, det har jeg, Jokkejensen.
Tak for hurtigt svar. Bliv endelig ved !
Avatar billede jokkejensen Novice
30. oktober 2012 - 14:04 #3
altså DVI-D kan være single og dual link og det har du tjekket vha ovenstående billede?

Det er ret vigtigt da det kun er dual link dvi-d der kan trække 120hz @ 1080p, ikke engang hdmi kan følge med (måske en sprit ny standard, men de ældre ville ikke kunne)
Avatar billede Fjeldsted Nybegynder
30. oktober 2012 - 14:09 #4
I følge det billede du har sendt med, er det et DVI-D Dual Link der er fulgt med skærmen.
Avatar billede jokkejensen Novice
30. oktober 2012 - 14:14 #5
supr, hdmi 2.0 kommer vist til at kunne klare opgaven, men det hjælper dig nok ikke skide meget :) http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_2.0

Kører du kun med en enkelt skærm ? eller har du andre koblet på ?
Avatar billede Fjeldsted Nybegynder
30. oktober 2012 - 14:19 #6
Kører kun med den ene skærm der.
Avatar billede jokkejensen Novice
30. oktober 2012 - 14:34 #7
Tror sku du er nødsaget til at forbinde med et displayport kabel:

http://www.amd.com/us/Documents/AMD_Radeon_Display_WP_20101206.pdf
side 4

Men der skulle også gemme sig en DP indgang på tv og kort, så det er mit bedste bud - ingen garanti, men det lader til at dit chipset kun kan overføre dual 60hz over DP.

/J
Avatar billede Fjeldsted Nybegynder
30. oktober 2012 - 15:48 #8
Tror jeg har fundet fejlen ....
Det er åbenbart kun DVI-I porte i mit forholdsvis nye 6970 grafikkort. Nogen ide om der er er en adapter til sådan et problem, som rent faktisk virker ?  :(
Avatar billede jokkejensen Novice
30. oktober 2012 - 15:55 #9
Det er fløjtende ligegyldigt. DVI-I giver bare mulighed for analog signal.

Dit chipset på grafikkortet kan ikke levere nok båndbredde ud af de andre porte på grafiikkortet, det står direkte i dokumentatioenen.

"Stereoscopic 3D
Frame sequential 3D displays are those that display one view at a time (left or right) and require the use of liquid crystal shutter glasses. According to Stereo 3D experts, at least 60fps (or 60Hz) per eye is required for these types of displays to have a pleasant 3D experience. This means that the minimum total refresh rate required is 120Hz. Only DisplayPort 1.2 has enough bandwidth to drive display timings required for high resolution frame sequential 3D displays, and also removes the need for buffering."

Læg venligst mærke til:
"This means that the minimum total refresh rate required is 120Hz. Only DisplayPort 1.2 has enough bandwidth to drive display timings required for high resolution frame sequential 3D displays, and also removes the need for buffering."

/J
Avatar billede Fjeldsted Nybegynder
30. oktober 2012 - 16:05 #10
Dvs. At jeg bare skal købe mig et display kabel? Der er 4 displayporte i grafikkortet .
Avatar billede jokkejensen Novice
30. oktober 2012 - 16:16 #11
ja du skal i følge dokumentationen for dit grafikkort benytte display porten på grafikkortet for at opnå 2x60hz som du ønsker.

Du vinder intet ved en DVI-I -> DVI-D converter (hvis de findes)

(http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html)

Det er blot det analoge signal (de 4 extra ben, på et DVI-I).

vh
Avatar billede Fjeldsted Nybegynder
30. oktober 2012 - 16:53 #12
Jokke.. Hos mig ik . Der har du gudestatus .. Tak for hjælpen ! :) Det spiller nu !
Avatar billede jokkejensen Novice
30. oktober 2012 - 16:59 #13
Velkommen til eksperten :).

Glad for at kunne hjælpe, og lige for at være sikker så var det blot at skifte til DP kabel ik ?

7000+ serien kan dog med duallink-dvi

Vh
/J
Avatar billede Fjeldsted Nybegynder
30. oktober 2012 - 17:00 #14
Det var bare at skifte til Display Port kabel ja :)