Avatar billede enkelt-webdesign Nybegynder
27. oktober 2012 - 10:27 Der er 2 kommentarer

Prepared statement, giver fejl - Men ser fin nok ud?

Jeg har en simpel prepared statement, der konstant giver mig flg. fejl:

Warning: mysqli_stmt_prepare() expects parameter 1 to be mysqli_stmt, object given in C:\wamp\www\elvir\backend\ajaxPHP\moduler\galleri_img_pos.php on line 11

Jeg får faktisk fejl på alle de linier der indeholder mysqli_stmt_osv..

Men længere nede på samme side, i samme script er der en anden prepared statement der kører uden problemer.

Jeg får ikke så meget ud af fejl beskeden, da jeg så vidt jeg ved, mener at det ser helt ok ud, og jeg har ikke det store kendskab til at debugge bedre, end mysqli_error, mysqli_stmt_error.

Jeg kan tilsyneladende ikke få klargjort mysqli_stmt..Har ikke tidligere haft dette problem, så jeg håber der er en eller flere der kan se hvad der går galt.

Min connection ser således ud:

    $host = 'localhost';
    $user = 'root';
    $pass = 'xxx';
    $db = 'xxx';
    $connection = mysqli_connect("$host", "$user", "$pass", "$db");
    mysqli_set_charset($connection, 'utf8');

Min prepared statement ser således ud:

    $adjust = "UPDATE modul_galleri SET pos = pos - 1 WHERE pos = ?";
    $ADJUST_PREP = mysqli_stmt_prepare($connection, $adjust);
    $ADJUST_STMT_PREP = mysqli_stmt_bind_param($ADJUST_PREP, "i", $pos_op);

    $pos = $_GET['pos'];
    $pos_op = $pos + 1;

    mysqli_stmt_execute($ADJUST_STMT_PREP);
    mysqli_stmt_free_result($ADJUST_STMT_PREP);
    mysqli_stmt_close($ADJUST_STMT_PREP);

Hvad går der galt her, siden det ikke bare bliver kørt igennem?

/Klemme
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. oktober 2012 - 13:29 #1
Ikke
    mysqli_stmt_execute($ADJUST_STMT_PREP);
men
    mysqli_stmt_execute($ADJUST_PREP);

Du skal ikke bruge returværdien fra mysqli_stmt_bind_param til noget.
Avatar billede enkelt-webdesign Nybegynder
27. oktober 2012 - 17:30 #2
Super :-)

Tak for hjælpen, jeg havde virkelig stirret mig blind på det..Sjovt nok havde jeg ikke set jeg havde gjort sådan :-) Måske det er på tide at holde weekend! Jeg siger mange tak for hjælpen, sætter stor pris på det.

/Jan