Avatar billede learner Praktikant
26. oktober 2012 - 13:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

siden hænger i cache - indholdet opdateres ikke som det burde efter Surftowns opgradering Litespeed

Hejsa

Jeg har nogen sider hosted ved suurftown, og efter de har opgraderet  serveren til LiteSpeed, så har jeg fået et problem.

Det er som om at siden hænger i cache, og den ikke opdaterer hvis man har lavet noget dynamisk.

Det er lettest at forklare ved at bede dig om at gå på helsekost.dk og lægge 1 vare i kurven. købe flere. gå til kurv og fjerne nogen og så gå til produktet og købe igen. gå lidt frem og tilbage, så vil du opleve det.

fejlen skyldes IKKE ajax kaldet! Det er simpelthen mere generelt at sidens indhold er en gammel version som er vist tidligere.

jeg er 100% sikker på at fejlen ikke var der før surftown ændrede på serveren.

Hvordan finder jeg en løsning på det her problem?
Kan man evt tvinge den til IKKE at vise en cached side, som en midlertidig løsning?

Jeg har skrevet med Surftown og de er også ved at kigge på det, men det føles som evigheder. Og i mellemtiden så går jeg glip af salg og det gør en af mine kunder osg med hans shop som ligger samme sted og har samme problem.

På forhånd tusind tak for hjælpen
Avatar billede olebole Juniormester
26. oktober 2012 - 15:46 #1
<ole>

I nogle browsere, opdaterer kurven øverst i højre hjørne slet ikke. I andre gør den. Er det det, du mener?

Det kan godt være, Surftowns responstid virker som evigheder - men det synes jeg også gælder serverens responstid. Personligt ville jeg nok ikke have tålmodighed til at handle på dén side. Har du overvejet at skifte til en 'rigtig' udbyder?

/mvh
</bole>
Avatar billede learner Praktikant
27. oktober 2012 - 20:35 #2
Hmm

Ja det er det med at antal varer i kurven er forkert og meget andet hænger og ikke opdateres dynamisk. Der hænger et eller andet i cache.

Som jeg oplever det, så er det min browser som viser en ældre udgave af siden og på den måde skabes fejlene.
Jeg forestiller mig at det er browseren som ikke får korrekt besked om at slette cache, når man har sendt noget via POST eller GET. Lyder det som en god forklaring? Og hvis det gør, hvad er det så, der styrer cache i browseren?

Er det ik php som fortæller browseren hvordan den skal håndtere cache?

Jeg plejer at være ok tilfreds med surftown, men de har da godt nok haft en del gange hvor siden var nede i kortere tid og enkelt gang i længere tid. Men til deres forsvar vil jeg sige at de har forbedret sig på de fleste områder, og jeg har aldrig mistet data, men kunder :(
Hvad hostingfirma vil du foreslå jeg skifter til, og hvordan ville det forbedre min sides præstation.
Avatar billede learner Praktikant
27. oktober 2012 - 21:07 #3
en hurtig test med at tømme cache på browseren viser at det ER den lokale cache i browseren, som hænger. Men hvordan søren får man den til at holde op med det?
Avatar billede learner Praktikant
27. oktober 2012 - 21:15 #4
hmm det er vist ikke korrekt alligevel det jeg lige skrev om test.
Avatar billede learner Praktikant
27. oktober 2012 - 21:47 #5
Hej igen

Efter at have læst lidt på denne side
http://www.litespeedtech.com/support/wiki/doku.php?id=litespeed_wiki:litespeed:cache

indsat dette i .htaccess
RewriteEngine on
RewriteRule (.*) - [E=Cache-Control:no-cache]

Så ser det sørme ud til at problemerne forsvinder.

Men så vidt jeg forstår, så bevirker det at cache er helt deaktiveret og derfor bliver siden langsommere.

Er det optimal løsning? Eller kan den raffineres?
Avatar billede learner Praktikant
27. oktober 2012 - 23:21 #6
svar
Avatar billede olebole Juniormester
28. oktober 2012 - 19:43 #7
Det er en udbredt måde at forhindre caching på - men gad vide, hvad serveren selv sætter af headers, hvis du ikke aktivt sætter noget(?)

Du skal nok lige acceptere svaret for at lukke tråden  *o)
Avatar billede learner Praktikant
28. oktober 2012 - 20:02 #8
Ja, jeg har jo egentligt ikke løst problemet med den løsning. Men nu virker siden da igen og kunderne oplever ingen fejl.

Jeg gad jo godt finde en bedre løsning, så cache måske virker korrekt.

Du spurgte om headers når jeg fjerner det og går tilbage. Her er de:
Date    Sun, 28 Oct 2012 19:00:07 GMT
Server    LiteSpeed
Connection    Keep-Alive
Keep-Alive    timeout=5, max=100
X-Litespeed-Cache    hit,private
Content-Length    16342
X-Powered-By    PHP/5.2.17
Expires    Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT
Cache-Control    no-store, no-cache, must-revalidate, post-check=0, pre-check=0
Pragma    no-cache
Content-Encoding    gzip
Vary    Accept-Encoding
Content-Type    text/html
Avatar billede learner Praktikant
28. oktober 2012 - 20:08 #9
Før: (med fejl)
Date    Sun, 28 Oct 2012 19:00:07 GMT
Server    LiteSpeed
Connection    Keep-Alive
Keep-Alive    timeout=5, max=100
X-Litespeed-Cache    hit,private
Content-Length    16342
X-Powered-By    PHP/5.2.17
Expires    Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT
Cache-Control    no-store, no-cache, must-revalidate, post-check=0, pre-check=0
Pragma    no-cache
Content-Encoding    gzip
Vary    Accept-Encoding
Content-Type    text/html

Efter: (fejlen er væk)
Transfer-Encoding    chunked
Date    Sun, 28 Oct 2012 19:06:23 GMT
Server    LiteSpeed
Connection    close
X-Powered-By    PHP/5.2.17
Expires    Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT
Cache-Control    no-store, no-cache, must-revalidate, post-check=0, pre-check=0
Pragma    no-cache
Set-Cookie    advertiser=banner_reklame; expires=Fri, 05-Jul-2013 19:06:22 GMT; path=/
Content-Encoding    gzip
Vary    Accept-Encoding
Content-Type    text/html
Avatar billede olebole Juniormester
28. oktober 2012 - 20:18 #10
Det lyder sært, at der ikke skulle være forskel i de sendte headers, når du faktisk iagttager en forskel  =)
Avatar billede learner Praktikant
29. oktober 2012 - 10:48 #11
jeg tror jeg har udtrykt mig uklart.
Før = før jeg rettede .htaccess
Efter = efter jeg ændrede .htaccess

Jeg har ikke nogen print af headers før surftown opgraderede til Litespeed. Desværre.

Men nu er det jo grunden til at jeg har valgt at hoste ved Surftown, at jeg helst vil være fri for at sætte mig ind i alt det der hosting teknik. Jeg vil helst koncentrere mig om at kode mine systemer, og så skal hosting bare køre. Men det gjorde det jo ligepludselig ikke, efter de ændrede opsætningen på serveren. Så mener jeg at det er normalt, at leverandøren hjælper med at finde en løsning. Men nej, det gider surftown ikke. Det eneste jeg har fået er øregas på øregas. Nøj jeg synes de er dumme og arrogante.
Avatar billede olebole Juniormester
29. oktober 2012 - 13:46 #12
Det, der undrer mig, er, at du siger fejlen er væk - men caching headerne er de samme. Jeg kan ikke se ændringen i din htaccess afspejle sig i de headers, du viser  =)

Jeg har aldrig hørt nogen sige andet, end at Surftown har en arrogant holdning til deres kunder - og at ordet 'kompetencer' er skrevet med små, kyrilliske bogstaver på bagsiden af månen!

Det er vel som med det meste andet: Man får, hvad man betaler for  =)
Avatar billede learner Praktikant
29. oktober 2012 - 14:33 #13
Hvem kan du anbefale i stedet for?
Avatar billede PHPer Nybegynder
31. oktober 2012 - 02:19 #14
Jeg har samme problem. Jeg har på nuværende tidspunkt brugt 8+ timer på at gennemsøge min kode på et nyt site. Fordi den ikke har været i luften endnu, troede jeg at det var mig der havde kludret i det!

Nøj hvor er jeg trær af Surftown lige nu.

Nå men jeg ville også mere sige at din løsning virker for mig (Tak højere magter for at RewriteRule ikke overskrives).
Avatar billede learner Praktikant
31. oktober 2012 - 18:07 #15
Det er simpelthen en farce - nu har jeg lige fået en sød lille mail fra SurfTown - det er 1 uge efter at de ødelagde min webshop med en opgradering. De har, uden at spørge mig, rettet i min htaccess fil og sat CacheDisable ind. Så nu har jeg så 2 linjer, der gør ca det samme i min htaccess fil.

Det er jo total latterligt og uprofessionelt. Nøj de sku ha tæsk med en frossen blåhval. Nå men jeg skal have fundet en ny leverandør snarest, når jeg får tid.