Avatar billede akr Nybegynder
10. august 2001 - 12:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udregninger med oprundede tal

Jeg har en database som udregner forskellige priser for en vare afhængigt af hvem der køber varen. Priserne er baseret på en grundpris, som altid er uden decimaler.

Når jeg kører grundprisen igennem diverse udregninger og fortæller at der skal være 0 decimaler ser dette også fint ud - men:

Prislisten viser et orundet tal f.eks. = 2
men tallet er i virkeligheden 1,6
når så den bestilte mængde fx. er 2
--->  2 x 1,6 = 3,2 = 3
istedet for 4 som ville være det resultat man får med almindelig hovedregning !!!!!

Hvordan får jeg tallet --> i eksemplet 1,6 --> 2 til at blive et permanent 2-tal ? (og ikke et \'undercover\' 1,6!)
Avatar billede proaccess Nybegynder
10. august 2001 - 12:44 #1
Du skal konvertere det til et tal af formatet Long...

=CLng(orundet*1,6)
Avatar billede proaccess Nybegynder
10. august 2001 - 12:49 #2
Hvis du vil forhindre den i at runde NEDAD, skal du lægge 0,5 til dit udgangspunkt...

CLng(1,6) => 2
CLng(1,4) => 1
CLng(1,4 + 0,5) =>2
Avatar billede akr Nybegynder
10. august 2001 - 12:49 #3
Hvor skriver jeg det henne ???
Avatar billede proaccess Nybegynder
10. august 2001 - 12:54 #4
Det kommer an på hvor du skal bruge det...

I en Forespørgsel kan du fx skrive formlen i en kolonne for sig, hvorimod du skriver det i kontrolelementkilden for en tekstboks på en rapport.
Avatar billede akr Nybegynder
10. august 2001 - 13:27 #5
Simpel løsning - dejligt - tak for hjælpen!!