Avatar billede tobrukDk Novice
18. oktober 2012 - 18:40 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Bygge noget mere på?

Hej

Jeg har arbejde på en side sammen med en ven de sidste 2 -4 uger på en side hvor det er omkring network og chat mulighed.

Siden er bygge op i mysqli og lidt jquery og meget lille js.

Siden har:

Admin sider (godkendt profilbillede & bruger infomation mv)
opslag side
brugere side
gallery system (mulighed for at de andres billeder også)
chat
Tilføj ven
send besked til bruger

Overvejr meget:

Overvejr meget at updater upload system til profilbillede til noget jquery/js ligne i den still

Overvejr bygge et "synes godt om" og "synes dårligt om"

overvejr også at bygge et hot or not system hvor man kan system på andre gallery billeder.

Skal også gjort sådan at bruger kan kun upload 4-5 billeder

Overvejr også at lave et point system efter Har man upload 4 gallery billeder og har mange udflyd alt infomation som man skal?

lave et system som gør at man hurtigt kan komme i kontakt med en anden

Håber du kan hjælp mig hvad du synes jeg skal prøve at lave og hvad jeg måske skal bruge eller komme med noget jeg måske har overset?
Avatar billede stalle Nybegynder
19. oktober 2012 - 06:11 #1
Jeg har en fornemmelse af, at det i har arbejdet på, er et færdigt system, som i så vil til at tilpasse. (Din tidligere tråd omkring overgangen til mysqli formoder jeg har relation til denne side).

Mit råd, ud fra erfaringerne/evnerne jeg synes og have observeret i den omtalte tråd, leder mig til og råd dig/jer, til at starte i det små.

Det er dejligt og have en masse gode ideer til og bygge på noget eksisterende, men man ender nemt med at "drukne", hvis ikke man forholdsvist nemt har mulighed for at gennemskue den eksisterende kode. Det var ikke det indtryk jeg fik, var tilfældet i omtalte tråd.

Det være sagt, så lyder det som en masse fine ideer.
Bare gå i krig med dem alle, men én efter en.
Det andet ender i med at gå død i.
Avatar billede tobrukDk Novice
19. oktober 2012 - 13:58 #2
#stalle

det er som sagt ikke noget færdig system. jeg har selv bygge det i css og php og mysqli og jquery osv.. ;)

Så det som du mener det er at vi skal prøve at kigge alt vores kode igenmen og kigge på det og se om det er noget vi kan tag væk eller tilføj eller andre ting.. er det du mener?
Avatar billede tobrukDk Novice
19. oktober 2012 - 14:01 #3
Nu når jeg tænker over det har jeg nok brugt mere tid. tror jeg har brugt en 1 mrd ;) jeg så også arbejde 6-14 timer om dagen på den ;)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. oktober 2012 - 16:08 #4
mit bedste råd til dig vil nok være, vent med at udbygge dit system, og ryd op i din code istedet, byg det op omkring functioner, evt classes, da du så hurtigt vil se du nok har en masse code der kan/blir genbrugt.
en anden fodel er at coden bliver nemmer af overskue, og teste.
husk dine funcktions navne skal være sigende/beskrivende, og vel documenteret. et er du forstår functionen/coden nu, men hvad om 3 måneder ??, eller andre skal læse din code
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 17:55 #5
Så jeg kan godt bygge min select og update og delete op i funktion ;) ?

Hvad er der godt ved at jeg bygge det op i funktion ?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. oktober 2012 - 18:53 #6
>Så jeg kan godt bygge min select og update og delete op i funktion ;) ?
ja, det ville være oplagte functioner, dvs
en function der selecter fra brugere
en function der sletter brugere
en function der updatere brugere

man kan så overveje at lave en class, hvor man ligger functionerne i
eks
pseudo code
class users(){
    // de 4 functioner der giver sig selv er CRUD
    function Insert();  // Create
    function Read();    // Read
    function Update();  // Update
    function Delete();  // Delete
    ....
    function IsUserCreated(username); // har jeg oprettet til dig i et tidligere spørgsmål
}

når du senere laver et andet project hvor du genbruger databasen, kan du tage hele classen, hvor coden er gennemtested, og bruge.
en anden fordel ved at ligge det i classer er sikkerhed, du kan ikke tilgå en function uden at gå gennem classen

>Hvad er der godt ved at jeg bygge det op i funktion ?
stor genbrugbarhed, nemt at teste, coden bliver lettere at læse.
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 18:58 #7
men jeg kan ligge et det over en file for selv altså function. også kan jeg bar hende og så kalde på function navn osv? hvordan vil du så gøre det?

Det er klart jeg noget jeg vil overvejr meget :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. oktober 2012 - 19:12 #8
>men jeg kan ligge et det over en file for selv altså function. også kan jeg bar hende og så kalde på function navn osv? hvordan vil du så gøre det?
ja typist ligger man functioner og eller classer der anvendes på flere sider i externe filer der bare includeres i de sider de skal anvendes på.
normalt ligges functioner og include i toppen af siden, da alle kald at functioner skal forgå opefter i programmet.
dvs functionen skal være læst af programet før den kan anvendes
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 19:14 #9
ja okay, det er klart noget jeg vil som sagt overvejr at hygge på :)
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 19:28 #10
men hvis jeg gøre sådan her som du viser mig;

class users(){
    // de 4 functioner der giver sig selv er CRUD
    function Insert();  // Create
    function Read();    // Read
    function Update();  // Update
    function Delete();  // Delete
    ....
    function IsUserCreated(username); // har jeg oprettet til dig i et tidligere spørgsmål
}

så når jeg skal kalde på den så er det bare "Read();" eller skal jeg også kalde users(); osv? eller hvordan?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. oktober 2012 - 19:42 #11
pseudo code
$user = new users();
$findes = $user->IsUserCreated("admin");
if($findes==0){
    $user->Insert(.......);
}
else{
    echo "Brugeren findes allerede, du skal finde et andet brugernavn";
}
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 20:00 #12
#11 den som du virker der gøre mig utroligt forvirret omkring function. jeg har næsten aldrig kigge på det. jeg har også svært ved at forstår det fordi lige før skrive du sådan her;

class users(){
    // de 4 functioner der giver sig selv er CRUD
    function Insert();  // Create
    function Read();    // Read
    function Update();  // Update
    function Delete();  // Delete
    ....
    function IsUserCreated(username); // har jeg oprettet til dig i et tidligere spørgsmål
}

så spørger jeg sådan her; så når jeg skal kalde på den så er det bare "Read();" eller skal jeg også kalde users(); osv? eller hvordan?

det vil sige altså jeg første kalder på users(Read()); eller hvordan skal jeg gøre det?.. altså fordi den har jo en class altså et hovedenavn?

(Jeg tror bare jeg vil holde mig til det som jeg vise længene nede), jeg har sådan lidt svært ved at forstår hvordan du har valgt at bygge det op på og nu bliver jeg mere forvirret over det.. :(.. )

jeg har hele troede at man skulle gøre sådan her

function Insert() {

//det som man skal lave

}

Insert(); //få det frem på siden eller hvad man kalder det

nu stå jeg helt af, jeg forstå ikke det der function og jeg er blevet forvirret over det..

bare det er bare at jeg lave et navn til dem hver

function Read() {
if ($stmt = $mysqli->prepare('SELECT `fornavn`, `efternavn` FROM `tabel` WHERE `id` > ?')) {

    /* Bind parametre */
    $stmt->bind_param('i', $id);

    /* Sæt værdier på parametrene */
    $id = $_GET['id'];

    /* Eksekver forespørgslen */
    $stmt->execute();

    /* Bind resultatet */
    $stmt->bind_result($fornavn, $efternavn);

    /* Hent rækker og udskriv data */
    while ($stmt->fetch()) {
        echo $fornavn . ' ' . $efternavn . '<br>';
    }

    /* Luk statement */
    $stmt->close();

} else {
    /* Der er opstået en fejl */
    echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $mysqli->error;
}

så længe ned på siden kan jeg bare gøre sådan her

Read();
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 20:03 #13
Hvis jeg har dem ligge i en file og skal hente dem til siden med include hvordan skal jeg så gøre det?
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 20:05 #14
#11 jeg tror bare jeg holder mig til det om jeg har lavet det lige nu og så her om 14 dage når siden har køre i 14 dag så vil jeg opret en forum indlæg hvor vi kan snakke om det fordi lige nu er jeg blevet totalt forvirret omkring, men du er velkommen til at skrive til mig hvis det er altså privat eller ligne ;)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. oktober 2012 - 20:25 #15
du kan efter min mening ikke programerer uden at lave functioner
prøv at google php functioner
hvis du heller vil have det på dansk og video så se denne http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/PHP/T7PHP.php , har ikke selv set den igennem

når du har forstået og kan lave dem kan du kigge på OOP, hvilke basat set bare er functioner lagt ind i en class
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 20:40 #16
Ja okay, jeg vil ligge på det så må jeg lige spørger igen hvis jeg få problemer eller ligne ;)
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 21:15 #17
Nu har jeg forstå det lidt bedre efter jeg så den her

http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/PHP/T7PHP.php
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 21:25 #18
Det her virker ikke :(

function indhold(){
        if ($stmt = $mysqli->prepare('SELECT `tekst` FROM `forside`'))
        {
        $stmt->execute();
        $stmt->store_result();
        $stmt->bind_result($tekst);

        /* Hent rækker og udskriv data */
        while ($stmt->fetch()) {
            echo $tekst;
        }

        /* Luk statement */
        $stmt->close();

        }
        else
        {
            /* Der er opstået en fejl */
            echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $mysqli->error;
        }

Fatal error: Call to a member function prepare() on a non-object in /home/appsdanm/public_html/index.php on line 5

det her har jeg så skrevet længere nede af siden;

indhold();

forstår ikke lige hvad jeg gøre galt,
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. oktober 2012 - 21:35 #19
du skal have din dataase connection med over i functionen.
ret
function indhold(){
til
function indhold($mysqli){

og kald af function

ret
indhold();
til
indhold($mysqli);
Avatar billede tobrukDk Novice
20. oktober 2012 - 21:53 #20
Lækkert det virker nu og tak for hjælp!. lige så snart at det hele er i function osv så skriver jeg lige igen ;)
Avatar billede tobrukDk Novice
22. oktober 2012 - 13:55 #21
Håber du kan også hjælp mig her;

http://www.udvikleren.dk/forum/38982/venne-system/
Avatar billede tobrukDk Novice
23. oktober 2012 - 01:10 #22
jeg har klart den nu, men dog har jeg fået mig et lille problem som bestå at jeg er i gang med at lave en gæstebog;)
Avatar billede tobrukDk Novice
02. november 2012 - 01:55 #23
Lige et svar og så tak for hjælpen! :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
02. november 2012 - 07:46 #24
får du her