Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 18:13 Der er 18 kommentarer

No video input, intet bip ved opstart af pc

Jeg har prøvet at kigge rundt på nettet for at finde en løsning, men indtil nu har jeg ikke kunne finde nogen med præcis samme problem.

Jeg har igennem længere tid haft problemer med sort skærm ved opstart af min stationære computer, det hjælper som regel at slukke og tænde den igen.

Men denne gang havde jeg besluttet mig for at slukke og tænde min computer da den havde stået tændt et godt stykke tid og var blevet lidt lang tid om at reagere.

Denne gang lykkedes det også at tænde den og få et skærmbillede, men jeg kom af årsager jeg ikke selv kan huske, til at slukke den igen i opstarten. Da jeg så tændte den igen, maksimum fem sekunder efter, fik jeg at vide der ikke var noget video input, og dette problem har jeg haft de sidste 2-3 timer nu.

Efter hvad jeg har kunne se på nettet kan årsagen være et defekt bundkort, men da den har gjort det før (dog ikke i så lang tid af gangen) og dette skete efter jeg lige havde haft den tændt, har jeg stadig håb for at den kan reddes. Desuden har jeg lagt mærke til at den slet ikke siger bip når den tænder mere, udover det går alt andet i gang som det plejer.

Har i nogle forslag til hvad der kan gøres?
15. oktober 2012 - 18:17 #1
Velkommen til E. ...

Ta' 230V HELT fra i >30 min.
Montér igen
Tænd dyret ...
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 18:19 #2
mange tak for velkomsten :)

tak, det vil jeg prøve :) vender tilbage om ca 30 minutter med svar :)
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 18:57 #3
dette hjalp desværre ikke :(

nogen andre forslag? :)
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2012 - 20:45 #4
Intet bip er som regel ensbetydende med en hardwarefejl i situationer som din. I mange tilfælde skyldes det RAM.

Fejlsøgning af RAM er tidskrævende, men hvis du har flere RAM-blokke i maskinen, kan du starte med at fjerne alle undtagen et. Det skal så sidde i den rigtige slot. Hvilken en, det er, fremgår af manualen til bundkortet.

Når nu du alligevel er inde i de dele, så rens de dele af RAM-kortene, som er i kontakt med bundkortet, dvs. de guldfarvede dele, før du sætter dem i igen. Viskelæder siges at være godt til den slags.

Det første, jeg ville gøre, er at fjerne grafikkortet og rense det på samme måde som med RAM-blokkene.

Fejlen kan også ligge i en defekt strømforsyning.

Hvilken computer har du, og hvor gammel er den?

Har du installeret ny hardware fornylig?
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 20:57 #5
Tak det vil jeg prøve i løbet af dagen i morgen :)

Jeg har ikke installeret noget nyt hardware for nylig, nej.
Men jeg har en "selvbygget" computer fra fcomputer.dk, og den er ca 3 år gammel nu.

specs er:
2.66gb intel quadcore processor
4gb ram
grafikkortet husker jeg ikke lige pt, men den er i stand til at køre Crysis i på højeste grafikindstillinger.

selve strømforsyningen kan klare op i mod 800-900 watt (eller er det volt?) så vidt jeg husker.

men mange tak for svaret :)
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 21:00 #6
Tak, det vil jeg prøve i løbet af dagen i morgen :)

Nej jeg har ikke indstalleret nyt hardware for nylig.
Jeg har en "selvbygget" computer fra fcomputer.dk, den er ca 3 år gammel med følgende speccs:

2.66 ghz intel quadcore processor
4gb ram
GeForce 5xxx /husker ikk præcist) men det er i stand til at køre Crysis på højeste grafik.

Men mange tak for svaret :)
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 21:03 #7
sorry for, nu tripple post, men siden ville ikke vise at jeg allerede havde svaret, og kan ikke se hvor jeg ka slette/redigere indlæggene :(
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2012 - 21:22 #8
#7.

Helt i orden :-)

Og så glemte jeg at skrive, at i testen af RAM-blokke skal du afprøve blokkene en ad gangen. D.v.s., hvis den første ikke virker, prøver du den næste, osv.

Og al arbejde med en åbnet computer skal selvfølgelig laves med strømstikket fjernet. Vent et minuts tid, efter stikket er fjernet, før du nærmer dig nogen af de ædlere dele :-)

En anden forholdsvis hurtig test kunne være at isætte et lånt grafikkort, som passer til bundkortet.

Du kan også prøve at fjerne alle ikke-nødvendige indstikskort, såsom netværkskort og lignende.
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 21:29 #9
jeg har desværre ikke mulighed for at låne et grafikkort, men kan se om jeg kan køre det på det interne.

Kan være jeg bliver utålmodig og gør det i aften, men ellers må det vente til i morgen :)

Så nu er det bare at krydse fingre for at det virker.
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 22:58 #10
yes nu har jeg prøvet at teste rammene, og jeg får bare 1 langt bip og 2 korte der gentager sig.

jeg har et asus psklpl-am se motherboard, og så vidt jeg kunne se via http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm betyder det dette:
"Either video adapter is bad or is not seated properly.  Also, check to ensure the monitor cable is connected properly."

Men når jeg så sætter begge ram i igen, larmer den bare højlydt uden nogle bip.

Jeg prøvede lige en gang til da det ikke så ud til at rammene var sat ordenlig i, og i anden omgang, med kun en ramblok, begyndte den bare at larme kraftigt igen uden nogle bip.
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2012 - 23:10 #11
#10.

Det tyder på, fejlen ligger i grafikkortet.

Hvis det er dette bundkort:
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5KPLAM/#specifications

... ville jeg prøve at fjerne grafikkortet fysisk fra bundkortet og lade det indbyggede grafikkort tage over. Måske skal du i BIOS for at gøre det.

Husk så også at flytte kablet mellem skærm og computer til bundkortets grafikudgang, før du starter op igen.

Har du prøvet at fjerne, rense og sætte grafikkortet i igen? Kig samtidig på, om køler og alt andet på det trænger til at blive renset.
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2012 - 23:17 #12
#10.

Og måske er der også noget galt med dine RAM eller den måde, du sætter dem i. Der skal et ret kraftigt pres til for at få dem rigtigt i. Jeg plejer selv at bruge to fingre samtidig, en i hver ende. Låsearmen i begge ender skal kunne stå i lodret position.
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 23:21 #13
Jeg har allerede renset hele computeren tidligere i dag, inklusiv grafikkortet og kølerne fungerer vist som de skal. Jeg har en temperatur på 25-30 grader i computeren når den er tændt.

Jeg vil prøve at se om jeg kan finde et andet kabel til min skærm da kablet der sidder i mit grafikkort ikke understøttes af det interne grafikkort.

Problemet med at gå i BIOS for at ændre det, er ikke en mulighed hvis det skal gøres først, for jeg har som sagt ikke noget video input til skærmen.

Forresten, jeg nævnte det vist også i første post, men det er sket før det med intet video input, og der hjalp det bare at slukke og tænde computeren igen.
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 23:32 #14
ja jeg fandt ud af at de ikke sad ordenligt, men det er fixet, det hjalp dog ikke på video inputtet :(
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
15. oktober 2012 - 23:58 #15
Jeg har nu også prøvet at afmontere grafikkortet fuldstændig, dog uden at tilslutte andetsteds, bare for at se om kom forbi BIOS POST, men stadig ingen bip, så det ser ikke ud til at grafikkortet er årsagen til problemet.
Avatar billede milter Ekspert
16. oktober 2012 - 20:06 #16
Som sagt, problemet kan ligge mange steder. Har du prøvet at resette BIOS? Hvordan det gøres, kan du se på side 1-19 i den manual, som kan downloades her, hvis du ikke allerede har den:

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5KPLAM/#download

Har du kigget på, om strømforsyningen trænger til rengøring? Hvis du har tid, lyst og mulighed for det, er der her en vejledning til test af strømforsyningen
Avatar billede milter Ekspert
16. oktober 2012 - 20:08 #17
Arghh, her kommer linket til test af strømforsyning:

http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/ht/power-supply-test-multimeter.htm
Avatar billede Detdadaniel Nybegynder
16. oktober 2012 - 23:48 #18
Tak det vil jeg prøve af, men tror ikke jeg har tid til at kigge på det i denne uge. Vender tilbage når jeg har fået kigget på det :)