Avatar billede aagerup Nybegynder
10. august 2001 - 10:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Adgang til netværket i min ejendom

I min ejendom er der netop installeret et stort netværk med både telefon, net og TV samlet i et et stik.

Min gamle performa 5200 (Den hvor skærm og maskineri er i et) har et problem:
Skærmkort og Ethernet-software skulle være indbygget i Mac\'en fra fødslen, men  den ikke det rigtige stik.  Modenporten som jeg hidtil har brugt til at komme på nettet med, med mit lille 56 kps modem er et stik magen til f.eks. tastaturstikket.

Nu skal jeg bruge et stik som det  der bruges i telefoner og det har macce altså ikke.

Jeg har fået et kort med det rigtige stik som jeg har monteret - uden effekt.
Kortet hedder vist nok: 440P1476 el. 09-00062-03 A1 og er hentet fra en anden ældre mac, en powerPC ved jeg.

Hvad gør jeg?

Er det bare et spørgsmål om at finde den rigtige kabel med de rigtige i stik i hver ende, eller kan jeg få kortet til at fungerer?

Hjælp...

Avatar billede foodear Praktikant
10. august 2001 - 11:45 #1
Hej
find ud af hvem producenten af netkortet er og find en driver til mac.
Jeg står gerne til rådighed med hjælp og vejledning
rene@morsteam.com
/foodear
Avatar billede aagerup Nybegynder
10. august 2001 - 11:52 #2
Tak for tippet.

Producenten er Asante tech. Der starter jeg...

Jeg vender tilbage med nye spørgsmål senere er jeg sikker på.

vh
Aagerup
Avatar billede mcphreak Nybegynder
10. august 2001 - 15:20 #3
Hehe, det burde ikke være nok, der skal nemlig også bruges en omformer fra AAUI til RJ45 lyder det som om. HVis du kan klare en brugt står jeg med et par som alligevel skal smides ud. Giv mig en mail og den er fjong....

/JB

PS Med omformeren burde problemeet være løst for så kan du blot vælge de rigtigt indstillinger i TCP/IP...
Avatar billede aagerup Nybegynder
10. august 2001 - 15:26 #4
Tak også til dig.

Jeg har netop modtaget svar fra asante support. De fortæller mig, hvilken driver jeg skal prøve til kortet og hvor jeg kan downloade den.

Jeg forstår at dermed skulle sagen være fjong.... men hvad mener du? Du ville løse problemet med en omformer? En ekstern omformer til  mit modemstik i maccen. Er det rigtigt forstået?

vh
Aagerup
Avatar billede mcphreak Nybegynder
10. august 2001 - 15:30 #5
Hmm, nej du siger at der er et netkort i maskinen. Prøv at beskrive stikket for mig. Det er højst sandsynligt et aaui stik som er udgangen fra netkortet. Dette stik var meget brugt engang, men senere hen er det RJ-45 stikket som bruges (Sikkert det som du har i ejendommen) ligner et telefonstik, blt lidt bredere.
Derfor skal der bruges en transformer fra AAUI til RJ-45
Hjalp det?
Avatar billede aagerup Nybegynder
10. august 2001 - 15:35 #6
Bestemt. Nu forstår jeg meget bedre.

Det asante kort jeg har fået fat i har netop et RJ-45 stik for enden.  Måske er det kort simpelthen en omformer?

Avatar billede mcphreak Nybegynder
10. august 2001 - 15:38 #7
Ahh, jamen så er det lot driveren som er problemet. Det må du undskylde.
JAmen den kan jo bare installeres, og så skal du sætte TCP/IP op til at forbinde via Ethernet kortet, samt at bruge DHCP server, så skulle det jo virke
Avatar billede aagerup Nybegynder
10. august 2001 - 15:42 #8
Det er mig, der undskylder. Jeg fik vist ikke givet de rigtige oplysninger.

Men ja, mon ikke det bare er driveren der skal installeres?

1000 tak for hjælpen.