Avatar billede sek Nybegynder
13. oktober 2012 - 17:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skift af HDD i DVD-harddisk-optager

Da jeg forsøgte at sætte harddisken fra min DVD-optager i PCen for at kopiere data, opdagede jeg at den kørte et helt andet fil-system "RAW" og jeg fik tilsyneladende også korrupteret den, da DVD-optageren ikke længere funger, der står blot ("LOAD" HDD)i displayet.

Nogen der kan komme med et gyldent forslag til hvordan man genopretter en sådan harddisk, så DVD-optagerne funger igen?

DVD-optager= Samsung DVR737
Avatar billede claes57 Ekspert
13. oktober 2012 - 18:52 #1
der skal vel også være lidt programmer på den - typisk er det linux, da det er gratis.
Prøv at boote på en live-cd med linux, og se, om du kan få forbindelse med disken (eller reparere den) - ellers ligger der en dumme-bøde klar til dig.
Avatar billede sek Nybegynder
13. oktober 2012 - 20:20 #2
Hehe, ja det var ikke så smart gjort :)
Jeg kan godt få forbindelse/se disken (via computeradministration) når jeg sætter den til pcén, men spørgsmålet er om den ikke mister sit filsystem ved reparation/formatering.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. oktober 2012 - 21:06 #3
du må ikke reparere via windows - det skal være via linux hvis du vil redde data på en linux-maskine.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2012 - 21:17 #4
Enig i ovenstående. Du kan oprette en Linux partition på din PC HDD. Windows kan ikke læse Linux, men jeg har en Linux reader på bare 1.73MB du kan få, hvis du ønsker det. Så kan du prøve claes57 forslag med en Linux live-CD, og så kopiere dine data ind derfra.
Så kan du efterfølgende formatere TV-disken med EXT3=Linux. Hvis selvfølgelig det er den formatering der skal til. Men du kan jo spørge om på fabrikkens support.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2012 - 21:19 #5
Ps. Hvis TV-disken er direkte læsebar, kan du med en Linux reader læse den fra din windows 7.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2012 - 00:51 #6
Manglende respons fra spørger. Dropper overvågning af spørgsmålet.
Avatar billede sek Nybegynder
16. oktober 2012 - 09:24 #7
Ja beklager den lange svartid og tak for forslagene.
Der er prøvet flere ting med "TV-disken" (godt ordvalg jorn-a) og ja det store spørgsmål er hvilket fil-system en sådan disk kører, Samsung kunne ikke hjælpe og der er sikkert også noget sikkerhedshalløj involveret på sådan en disk. Så TV-disken/HR er erklæret død, da det vil være for ressource krævende at prøve flere forsøg med filsystemer der kun måske virker.