Avatar billede Sab88 Nybegynder
12. oktober 2012 - 16:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG med samme værdi?

Hej
Jeg bruger LOPSLAG til at tracke id-kortnummer på fx ID-4537. Da der er 3 af dem, vil jeg gerne have at den laver 3 rækker nedad hvorpå den indsætter efternavnet (i den celle hvor jeg laver formlen), fornavnet i den næste kolonne til højre) og lokalnummer i den efter til højre.
Er der nogen der ved hvad man gør, så den ikke indsætter den samme værdi (den første i rækken 3355) i alle celler?

    A                          B                C                              P
Id-kortnummer    Efternavn    Fornavn    Lokalnummer

Id-3456    Davoli      Nancy            5467
Id-1678    Fuller      Andrew            3457
Id-4537    Leverl      Janet            3355
Id-4537    Leverl      Janet            3356
Id-4537    Leverl      Janet            3357
Id-1873    Peacoc  Margaret    5176
Id-3456    Buchan  Steven            3453
Id-5678    Suyama    Michael    428

Slutresultatet bør gerne være:

Leverl      Janet            3355
Leverl      Janet            3356
Leverl      Janet            3357
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2012 - 17:16 #1
Med dine data i A1:D8 prøv følgende matrixformel i F1:

=HVIS(RÆKKE(1:1)>TÆL.HVIS($A$1:$A$8;"Id-4537");"";INDEKS(B$1:B$8;MINDSTE(HVIS($A$1:$A$8="Id-4537";RÆKKE($1:$8));RÆKKE(1:1))))

Kopier formlen nedad til og med række 8 og herefter til højre til og med kolonne H.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2012 - 09:01 #2
Det ville ellers være rart med bare en lillebitte reaktion!
Avatar billede Sab88 Nybegynder
17. oktober 2012 - 14:13 #3
Hej igen
Der sker ikke noget med ovenstående formel?

Er der en måde hvorpå den selv kan indsætte rækker i tilfælde af at der er mere en 8 rækker eller skjule rækker i tilfælde af at der er færre end 8?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2012 - 14:27 #4
Sker ikke noget ...

Hvad vil det sige. For du en fejlmeddelelse eller hvad?
Som jeg skrev - det er en matrixformel. Ved du hvad det betyder?
Hvor præcist har du dine data (område)?
Avatar billede Sab88 Nybegynder
17. oktober 2012 - 14:41 #5
I F1, F2 og F3 skriver den:
Davoli      Nancy            5467
#NUM!      #NUM!            #NUM!

Jeg har egentlig bare kopieret din formel ind i F1 og trukket dem nedad og 2 til højre

Dog skal Matrix formlen ikke hedder A1:D8
da den sidste kolonne kommer lidt senere i "P" og så nedad.

I dette tilfælde har jeg flyttet mit data fra P til D, for at se logikken i din formel.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2012 - 15:09 #6
#NUM! skriver du. Det kan vel kun betyde, at du bruger en engelsk sprogversion?

I dit indledende spørgsmål talte du om LOPSLAG. Derfor gik jeg ud fra du brugte dansk sprogversion og gav derfor den danske udgave af formlen.

Altså, hvis dansk:

=HVIS(RÆKKE(1:1)>TÆL.HVIS($A$1:$A$8;"Id-4537");"";INDEKS(B$1:B$8;MINDSTE(HVIS($A$1:$A$8="Id-4537";RÆKKE($1:$8));RÆKKE(1:1))))

Hvis engelsk:

=IF(ROW(1:1)>COUNTIF($A$1:$A$8;"Id-4537");"";INDEX(B$1:B$8;SMALL(IF($A$1:$A$8="Id-4537";ROW($1:$8));ROW(1:1))))

Du svarer ikke på om du ved, hvad matrixformler er, så derfor:
Matrixformler er specielle blandt andet derved, at de skal indtastes på en ganske bestemt måde. Ved indtastning af en normal formel afslutter du indtastningen ved at trykke på Enter. Ved matrixformler skal du holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Det samme hvis du senere redigerer. Hvis du indtaster korrekt vil formler blive omsluttet af krøllede parenteser.

Det jeg nævnte i #1 er stadigvæk gældende, men selvfølgelig skal referencerne i formlen tilpasses, hvis du har dine data andre steder end i A1:D8.

Det er altid en god ide at give fulde specifikationer i det indledende spørgsmål, herunder  oplyse Excel (sprog)version samt hvilket celleområde man har sine data i.

Hans
Avatar billede Sab88 Nybegynder
17. oktober 2012 - 15:26 #7
Mange tak for forklaring af matrix for nu virker det!

Jeg bruger en dansk version.

Jeg har bare en ekstra tilføjelse:
Normalt vil jeg ikke vide om jeg har 3 gange Id-4537. Der kan også være 10 eller 1.
Er der en smart måde hvorpå man kan tilføje rækker eller skjule dem hvis man kun kan sætte 8 rækker af til dem i arket.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2012 - 16:43 #8
Jeg er ikke med på, hvad du mener med:

Er der en smart måde hvorpå man kan tilføje rækker eller skjule dem hvis man kun kan sætte 8 rækker af til dem i arket.

Hans
Avatar billede Sab88 Nybegynder
17. oktober 2012 - 23:14 #9
Jeg har otte rækker i min tabel. Hvis der er 8 "Id-4537", så passser det med min tabel. Men hvis der kun er 4 "Id-4537" så skal de 4 rækker i tablen væk
eller
hvis der er 10 "Id-4537", så skal der tilføjes 2 ekstra rækker i tablen.
Ved du om der er en formel i excel der kan det automatisk frem for jeg selv går ind og går det manuelt?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2012 - 05:29 #10
En formel kan kun returnere en værdi, ikke indsætte eller slette rækker eller på nogen som helst anden måde ændre regnearket.

Kan du ikke bare bruge den formel jeg gav på et nyt, tomt regneark, så får du jo automatisk alle (for eksempel) Id-4537 hvad enten der er 4 eller 8 eller et andet antal?

Hans

(Jeg er på vej ud ad døren og er først tilbage lørdag aften)
Avatar billede Sab88 Nybegynder
29. november 2012 - 16:09 #11
Beklager det meget meget sene svar. Fandt en anden løsning, men vil dog gerne give lidt point alligevel.
Avatar billede Cicci Nybegynder
21. december 2012 - 09:35 #12
.
Avatar billede Sab88 Nybegynder
21. december 2012 - 10:33 #13
Luk spm
Avatar billede Sab88 Nybegynder
21. december 2012 - 10:33 #14
luk