Avatar billede iballan Praktikant
12. oktober 2012 - 13:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Indsætte FALSE i mange lookups

Jeg har et excelark med over 2.500 hlookup's.

Eks.
=HLOOKUP(AP60;'Alle data'!$AV$5:$BN$45;3)

Kun meget få af disse lookups har den sidste parameter FALSE, resten har ikke udfyldt parametren.

Eks. med FALSE
=HLOOKUP(AP60;'Alle data'!$AV$5:$BN$45;3;FALSE)

Kan nogen hjælpe mig med at lave en makro der indsætter FALSE i alle mine lookups? Hvis den kan tage højde for de formler hvor FALSE allerede er angivet ville det være lækkert, men jeg kan evt. håndtere det manuelt.
12. oktober 2012 - 13:52 #1
Hvis de mange HLOOKUP's står uden en masse andre formler ind i mellem, ville jeg bruge Søg & Erstat.

Søg efter: 3)
Erstat med: 3;FALSE)

Søg efter: 4)
Erstat med: 4;FALSE)

osv.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2012 - 14:18 #2
Hvorfor ikke bare markere alle celler med HLOOKUP-formler der skal redigeres, tryk på F2 og skriv FALSE som sidste argument og herefter blot holde Ctrl tasten nede før du trykker på enter?

Hans
Avatar billede iballan Praktikant
12. oktober 2012 - 14:53 #3
erikjuul> Jeg har op til 60, så det er ikke den meste elegante løsning

dkhanknu> Kan jeg markere 2.500 celler i forskellige ark på en smart måde?
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2012 - 15:12 #4
Ja det er jo en ny oplysning.

Det kan mig bekendt kun lade sig gøre hvis formlerne i de forskellige sheets findes i nøjagtig de samme celleområder.
Avatar billede supertekst Ekspert
12. oktober 2012 - 15:39 #5
eller via VBA..
Avatar billede iballan Praktikant
12. oktober 2012 - 15:42 #6
Præcis supertekst, det var en VBA løsning jeg søgte...
12. oktober 2012 - 16:03 #7
#3 Op til 60????

Det kan højst være cifrene fra 0-9.
3) er afslutning for både kolonne 3, 13, 23 osv.

Så det kan vist ikke tage mange minutter.
12. oktober 2012 - 16:04 #8
Men hvis du heller vil have en vba-løsning på noget der kan klares med Søg & Erstat, så...
Avatar billede supertekst Ekspert
12. oktober 2012 - 18:03 #9
#6: Har du mulighed for at sende filen/uddrag eller repræsentativ model - så skal jeg forsøge med VBA.

@-adresse under min profil.
Avatar billede iballan Praktikant
16. oktober 2012 - 13:59 #10
Erikjuul> Der er for mange andre formler der vil blive påvirket ved søg erstat på tallene fra "0)" - "9)", der skal være semikolon foran ";0)" for at det kan give mening, og så er vi oppe på 1-60.

Mit bud på en VBA løsning skrevet med alm sprog:
1: Find teksten "hlookup("
3: Check om der står FALSE lige før slutparentesen, hvis ikke, så indsæt ";FALSE"

Koden skal loope gennem alle celle i alle ark i projektmappen.

Supertekst> Er ovenstående fyldestgørende? Eller skal jeg lave en eksempelfil?
Avatar billede supertekst Ekspert
16. oktober 2012 - 14:06 #11
Det er ok - har et bud:
Indlægges under et ark / Højreklik / Vis programkode / indsæt nedenstående.
OBS: Anvendelse af makroer skal være sat til.

Dim antalRækker As Long, antalKolonner As Long, ark As Worksheet
Dim cc As Object, dele As Variant
Sub udvidLookUp()
    For Each ark In ActiveWorkbook.Sheets
        ark.Select
        antalRækker = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
        antalKolonner = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Column

        With ark
            For Each cc In .Range(.Cells(1, 1), .Cells(antalRækker, antalKolonner)).Cells
                If cc.HasFormula = True Then
                    adr = cc.Address

                    If InStr(LCase(cc.Formula), "false") = 0 And _
                        InStr(LCase(cc.Formula), "hlookup") > 0 Then
                        ff = Left(cc.Formula, Len(cc.Formula) - 1) & ",FALSE)"
                        cc.Formula = ff
                    End If
            Next cc
        End With
    Next ark
End Sub
Avatar billede iballan Praktikant
18. oktober 2012 - 14:16 #12
Du er for vil supertekst, det virker. 2.643 celler er blevet rettet på få sekunder.

Smider du et svar?
Avatar billede supertekst Ekspert
18. oktober 2012 - 17:33 #13
Fint - og et svar..